Prowadzenie social media. Dowiedz się, jak powinna wyglądać profesjonalna obsługa mediów społecznościowych

Czy inwestycja w fanpage na Facebooku zwiększy świadomość Twojej marki i widoczność firmy w Internecie? Czy Instagram potrafi podnieść Twoją sprzedaż i zasięg? Jak efektywnie kształtować wizerunek w mediach społecznościowych? Jeśli planujesz wzmocnienie marki w sieci przez komunikację w social media lub jesteś pasjonatem marketingu internetowego, ten tekst jest dla Ciebie. Dowiedz się, jak profesjonalnie zarządzać kanałami społecznościowymi swojej firmy i poprawić pozycję biznesu w sieci.

Dlaczego prowadzenie profilu w social media się opłaca?

Prowadzenie profilu firmowego w social media opłaca się, ponieważ to tam znajdziesz swoich nowych klientów. Z social mediów korzysta ponad 26,5 miliona Polaków [11]. Co więcej, badania przeprowadzone przez Nielsena na zlecenie firmy Meta  wskazują, że aż 64% konsumentów woli kontaktować się z firmą poprzez wysłanie wiadomości na jej profil [1]

Media społecznościowe stały się drugim najważniejszym po wyszukiwarkach kanałem wiedzy o firmie [1].

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ social media spełniają jedną z najważniejszych ludzkich potrzeb: potrzebę przynależności, bycia częścią grupy, kontaktowania się z innymi ludźmi. 

A Ty możesz wykorzystać tę potrzebę, jeśli chcesz polepszyć relacje z konsumentami, budować społeczność wokół marki i jej wartości oraz zwiększyć lojalność klientów.

Prowadzenie social media się opłaca

Prowadzenie mediów społecznościowych – jakie cele biznesowe możesz osiągnąć?

Prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych to:

  • Budowanie świadomości marki. Media społecznościowe dają Ci możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców i promowania swoich produktów czy usług. Dobry profil firmowy wzmocni rozpoznawalność marki i zwiększy ruch na stronie internetowej. Nie ma innego tak taniego sposobu dotarcia do tysięcy osób.
  • Kreowanie wizerunku eksperta. Dzięki mediom społecznościowym masz szansę zaprezentować się jako autorytet w swojej branży. Zatem udostępniając wartościowe treści i dzieląc się wiedzą, pokazujesz, że naprawdę wiesz, co mówisz. Gdy klienci zobaczą, że jesteś ekspertem, chętniej zwrócą się do Ciebie po porady czy produkty.
  • Budowanie wizerunku marki nowoczesnej i zaangażowanej. W dzisiejszych czasach obecność w mediach społecznościowych jest niemal obowiązkiem. Pokazując, że jesteś aktywny i reagujesz na bieżąco, dajesz świadectwo nowoczesności i zaangażowania w to, co robisz.
  • Nawiązywanie relacji ze społecznością i zwiększenie wartości klienta w czasie. Media społecznościowe pozwalają nie tylko na skuteczną sprzedaż, ale przede wszystkim na budowanie trwałych relacji z klientami. Gdy klienci czują się związani z Twoją marką, nie tylko częściej do Ciebie wracają, ale także polecają Cię innym. Długoterminowo to przekłada się na większe zyski. Możesz również zgasić niejeden pożar, zanim na dobre się zacznie.
  • Uwiarygadnianie w oczach potencjalnego klienta. Opinie, komentarze, rekomendacje – to wszystko działa na Twoją korzyść w mediach społecznościowych. Gdy potencjalny klient widzi pozytywne opinie o Twoich produktach czy usługach, zyskuje pewność, że dokonuje dobrego wyboru.
  • Skuteczne dystrybuowanie treści. Masz ważne informacje lub wartościowy content? Media społecznościowe to idealne miejsce, by je podzielić się z Twoją społecznością. Nie tylko zwiększasz widoczność marki, ale również budujesz wartość dla swoich obecnych i przyszłych klientów.
  • Zwiększanie sprzedaży. Wiele osób decyduje się na zakup właśnie dzięki mediom społecznościowym. Prym w tej sprawie wiedzie Instagram – aż 70% konsumentów przegląda tamtejsze treści w celu dokonania kolejnego zakupu [2]. Reklamy na Facebooku też dobrze spełniają swoją funkcję.
  • Analizowanie potrzeb klienta. Dzięki analizie danych z mediów społecznościowych masz wgląd w zachowania, preferencje oraz potrzeby swoich klientów, co pomoże Ci kształtować taktyki marketingowe i rozwijać produkty. Informacje pozyskane dzięki social mediom możesz wykorzystać również np. w content marketingu, e-mail marketingu czy innych działaniach komunikacji marki.

Facebook, Instagram, TikTok, a może LinkedIn? Jakie media społecznościowe wykorzystać w swojej komunikacji?

Nie musisz być na wszystkich platformach społecznościowych, aby Twoja marka zyskała rozpoznawalność. Czasem wystarczy prowadzenie Facebooka, innym razem lepszy będzie LinkedIn. Kluczem jest obecność tam, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa.

Dlatego jej precyzyjne określenie powinno być pierwszym krokiem w działalności online. Jeśli jesteś na początku drogi, zastanów się nad stworzeniem idealnych person.

Dzięki precyzyjnemu zdefiniowaniu persony jesteś w stanie lepiej zrozumieć i efektywnie komunikować się ze swoją docelową grupą odbiorców.

Wybierz platformę, która najlepiej pasuje do wizji Twojej firmy

LinkedIn

Jest to najpopularniejsza platforma w zakresie pozyskiwania leadów B2B. Zgromadziła już  900 milionów użytkowników, a 80% z nich ma wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych [6]. Ponad 5,5 miliona Linkedinowiczów to Polacy. Jest to portal idealny dla firm B2B oraz przedsiębiorstw, które chcą się ugruntować jako eksperci w swojej branży. LinkedIn świetnie nadaje się również np. do rekrutacji i publikowania ofert pracy.

Facebook

Wszechstronna platforma, która może być wykorzystywana przez firmy o różnej skali działania i z różnych branż. Jest ona szczególnie skuteczna dla przedsiębiorstw B2C, które chcą budować świadomość marki, angażować się w dyskusje z klientami oraz promować produkty czy usługi. Sprawne korzystanie z Facebook Ads i zaopiekowany profil mogą zdziałać cuda. Według badań Kepios z 2022 roku na Facebooku znajdziesz aż 88,1% polskich użytkowników social mediów w wieku od 16 do 64 lat [5].

Instagram

Idealny dla firm, które chcą prezentować swoje produkty lub usługi za pomocą wysokiej jakości zdjęć i filmów. Szczególnie skuteczny dla firm B2C, które kierują swoje działania do młodych odbiorców. 34,1% całej populacji Polski, to aktywni użytkownicy Instagrama. To niemal 13 milionów osób, z których aż 60,7% stanowią kobiety [4]. Warto połączyć prowadzenie profilu na Facebooku z Instagramem.

X (Twitter)

Dynamiczna platforma, doskonała dla firm, które chcą dzielić się wiadomościami, aktualizacjami i insightami z branży w czasie rzeczywistym. Jest ona szczególnie efektywna dla przedsiębiorstw B2B działających globalnie – zwłaszcza z sektora finansowego i IT

YouTube

Jest to druga największa po Google wyszukiwarka internetowa. Sprawdzi się w przypadku marek chcących tworzyć i udostępniać treści wideo, takie jak poradniki, prezentacje produktów czy materiały edukacyjne. Szczególnie skuteczny dla firm B2C.

TikTok

TikTok to popularna platforma do publikowania krótkich filmów, z 1,1 miliarda użytkowników na świecie. Główną grupą są tu osoby w wieku 25–34 lata. Dzięki funkcjom takim jak zakupy w aplikacji czy wyzwania hashtagowe TikTok stanowi świetne narzędzie dla marek chcących nawiązać bezpośredni kontakt z klientami. Co ważne, aż 38% respondentów zgadza się oglądać reklamy, aby nie płacić za korzystanie z platformy [10].

Pinterest

Rosnąca na znaczeniu w Polsce platforma wizualna, doskonała dla firm pragnących prezentować swoje produkty czy usługi za pomocą zdjęć i filmów wysokiej jakości. Jest ona szczególnie efektywna dla firm B2C, które kierują swoje działania do kobiet. Świetnie sprawdza się w branży wyposażenia wnętrz czy ogrodniczej.

Agencja social media, freelancer, a może wewnętrzny dział?

Samo prowadzenie profilu to nie wszystko. Content marketing w social media musi być skuteczny. Masz więc przed sobą kilka opcji: zatrudnienie freelancera, budowa wewnętrznego działu lub współpracę z agencją marketingową. Warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę obsługi social media, ale na wartości, które otrzymasz.

Agencja marketingowa

Chociaż każde rozwiązanie ma swoje plusy, to powierzenie prowadzenia social mediów agencji niesie ze sobą szereg korzyści.

  • Pełen pakiet. Przede wszystkim, korzystając z usług agencji, masz dostęp do całego zespołu specjalistów o różnych kompetencjach, którzy mają również do dyspozycji wiele narzędzi. Do dyspozycji dostajesz zarówno stratega, jak i copywritera, grafika czy specjalistę od reklam. Dzięki temu Twoja marka zyskuje profesjonalne wsparcie w każdym aspekcie obecności w social mediach.
  • Kompleksowe narzędzia. Agencje zazwyczaj dysponują narzędziami i zasobami, które mogą być nieosiągalne dla indywidualnych specjalistów czy małych wewnętrznych zespołów.
  • Optymalizacja zasobów. Zamiast inwestować w budowanie i szkolenie wewnętrznego zespołu, możesz skoncentrować się na tym, co robisz najlepiej, powierzając zarządzanie mediami społecznościowymi specjalistom. Zatrudnienie social media managera to średnio koszt 5670 PLN brutto miesięcznie [12]. Nadal będzie to tylko jeden pracownik, który nie ma kompetencji całego działu marketingu. Zrzucanie na niego większej ilości obowiązków może się skończyć frustracją, a ostatecznie odejściem takiej osoby. Krótko mówiąc, współpraca z agencją po prostu się opłaca.
  • Na bieżąco z trendami. Agencje dbają o to, aby być zawsze na czasie z najnowszymi trendami i narzędziami w social media. Dzięki temu Twoja marka zyskuje profesjonalne wsparcie i nowatorskie rozwiązania.

Jeśli zależy Ci na efektywności, profesjonalizmie i nowoczesnym podejściu, warto rozważyć współpracę z agencją.

Co może pójść nie tak? Nie każda agencja marketingowa oferuje stałego opiekuna, z którym możesz nawiązać solidną relację. Zdarzają się i takie, gdzie kontakt z prawdziwym człowiekiem jest niezwykle utrudniony – zamiast osobistego doradcy, na Twoje pytania odpowiada automat.

Warto się dopytać jeszcze przed podpisaniem umowy, w jaki sposób podchodzi do tego agencja, z którą chcesz współpracować.

Freelancer

Freelancerzy są zazwyczaj najtańsi, a bezpośredni kontakt może poprawić komunikację. Choć przeważnie dysponują oni o wiele mniejszą liczbą profesjonalnych narzędzi, sporo freelancerów to również bardzo dobrzy fachowcy w swojej dziedzinie. 

Zatrudnianie ich niesie jednak za sobą kilka niebezpieczeństw, o których nie warto zapominać.

Ponieważ freelancer nie jest w zazwyczaj mocno związany z Twoją firmą, może z dnia na dzień zdecydować o zakończeniu współpracy. Co gorsza, może również zwyczajnie… zniknąć. Jest to niestety dość częste zjawisko. Nawet jeśli trafisz na świetnego, zmotywowanego i honorowego człowieka, nie jesteś w stanie przewidzieć i przeciwdziałać chorobie lub urlopowi. W takiej sytuacji nikt go nie zastąpi.

Każda z tych sytuacji zakończy się jednym: przerwą w opiece nad social mediami Twojej firmy. A jak już pewnie wiesz, skuteczny marketing w social media wymaga nie tylko wypracowania solidnej strategii marketingowej, ale również trzymania się jej.

Wewnętrzny dział

Własny dział zajmujący się social media marketingiem może być kuszący. Ludzie, którzy naprawdę zrozumieją Twoją firmę, wdrożą się i będą dokładnie wiedzieć, jaki jest jej kierunek rozwoju i cele. Masz ogromny wpływ na procesy, więc możesz również szybko zmienić priorytety. Sami wybieracie narzędzia, których chcecie używać, budujecie długoterminową strategię.

Ale właśnie… to naprawdę powinien być dział, a nie jedna osoba. Dlaczego? Ponieważ człowiek, tworząc, nie potrafi już z dystansem spojrzeć na swoje własne prace. 

Co gorsza, mogą pojawić się błędy, czasami rażące. Druga osoba powinna trzymać pieczę nad tekstami i pomagać autorowi w korygowaniu pomyłek i w utrzymywaniu odpowiednich założeń. 

Co więcej, ktoś, kto świetnie porusza się po social mediach i potrafi tworzyć angażujące teksty, niekoniecznie jest równie sprawnym analitykiem, grafikiem czy zna się na płatnych kampaniach. Tworzenie taktyki oraz planu publikacji, późniejsze analizowanie wyników oraz korekta działań mogą leżeć poza zasięgiem specjalisty od mediów społecznościowych. To samo dotyczy kreowania ciekawych grafik czy planowania i wdrażania kampanii performence marketingowych. 

Okazuje się więc, że własny zespół to już przynajmniej trzy osoby. Każda z nich Cię kosztuje. Kosztowne są również procesy rekrutacyjne, a później odpowiedni onboarding. Nigdy nie masz gwarancji, że specjalista nie odejdzie – okres próbny jest przecież również dla niego. Wyobraź sobie pieniądze wydane na rekrutację, szkolenia i wdrożenie… 

A teraz pomyśl, co się stanie, jeśli zatrudniony specjalista spakuje walizki po trzech miesiącach i już nie wróci.

Prowadzenie social media – cennik agencji marketingowych

Ile kosztuje prowadzenie kont firmowych w mediach społecznościowych? Jak to często bywa, to zależy. Skuteczne prowadzenie kampanii to nie tylko tworzenie treści. To również dobry grafik, strateg, analityk i specjalista od płatnych kampanii.

Każda agencja marketingowa ma swój własny cennik prowadzenia profili. Ceny zaczynają się od niecałych 800 PLN za kilka postów miesięcznie. Jeśli chcesz zlecić obsługę social mediów, która obejmie również strategię, odpowiadanie fanom i kampanie płatne, licz się z kosztami od ok. 1200 PLN za kanał do nawet 10 000 PLN.

Ile to „wystarczająco”? Sprawna agencja marketingowa rozkręci profil Twojej firmy za ok. 2000 PLN miesięcznie.

Profesjonalna obsługa social media – jak nie dać się naciągnąć?

Wybór odpowiednich ludzi odpowiedzialnych za opiekę nad Twoimi profilami w social mediach może być kluczem do sukcesu lub gwoździem do trumny. Warto się nad tym zastanowić.

Aby podjąć świadomą decyzję, zwróć uwagę na następujące aspekty:

  • Holistyczne podejście. Aby strategia komunikacji Twojej firmy była spójna, wykonawca musi rozumieć, że media społecznościowe to element całości.
  • Partnerskie podejście i bezpieczeństwo. Regularne konsultacje w sprawie proponowanych treści i wspólna wizja to podstawa. Wykonawca powinien również odpowiednio zabezpieczyć informacje, które od Ciebie dostaje.
  • Monitorowanie efektów. Regularne raporty, pokazujące efektywność kampanii i korzystanie z profesjonalnych narzędzi analitycznych to podstawa skutecznej strategii social media. Twój wykonawca powinien ich używać.
  • Podążanie za trendami. Profesjonalista jest elastyczny i potrafi dostosować się do zmieniających się potrzeb i trendów (np. takich jak Real Time Marketing) w mediach społecznościowych.
  • Przejrzystość w komunikacji. Otwarte i regularne raportowanie postępów, rozmowy o sukcesach oraz potencjalnych wyzwaniach kampanii.
  • Szerokie doświadczenie. Wybierz wykonawcę, który rozumie marketing oraz sprzedaż. Social media ninja niekoniecznie będzie znał pozostałe aspekty Twojego biznesu.

Na co możesz liczyć, zlecając obsługę social media agencji?

Zlecanie obsługi mediów społecznościowych zewnętrznej agencji przynosi wiele korzyści, w tym ekspertyzę, oszczędność czasu, optymalizację budżetu, konsekwentną realizację strategii, dostęp do narzędzi i zasobów oraz elastyczność:

A na co możesz liczyć, jeśli zlecisz prowadzenie social media Kowalom?

Poza wysokimi kompetencjami, oszczędnością czasu, optymalizacją budżetu, czy naszymi narzędziami, dostaniesz od nas prawdziwą uwagę. Traktujemy prowadzenie fanpage’a Twojej firmy poważnie.

Dlatego najpierw lepiej się poznamy, wypracujemy wspólne cele, a potem przypiszemy Ci opiekuna. Nie będzie między nami ściany w postaci chatbotów ani długiego czasu oczekiwania na odpowiedź. 

Pracując z nami, poczujesz się tak, jakbyś miał swój wewnętrzny zespół, który jednocześnie ma wszystkie zalety agencji. To co?  Porozmawiamy?

Źródła:

  1. https://mobiletrends.pl/social-media-2022-hootsuite-trends/
  2. https://business.instagram.com/getting-started?ref=igb_carousel
  3. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/83030:social-media-pomagaja-czy-szkodza-firmom
  4. https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-poland/2023/06/
  5. https://sproutsocial.com/insights/linkedin-statistics/
  6. https://thesocialshepherd.com/blog/tiktok-statistics
  7. https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland
  8. https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-social-media-manager