Content marketing w social mediach – jak to robić dobrze?
Content marketing i social media: jak przyciągnąć do siebie klientów? Niejeden manager zadaje sobie to pytanie regularnie. Faktem jest, że tradycyjne formy reklamy po prostu nie wystarczają. SEO zmienia się powoli w GEO, a wizerunek eksperta nie jest gwarantem sukcesu Twojej marki. Muszą Cię jeszcze lubić. Nic dziwnego, że nawet marketerzy gubią się w swoich planach. Co zrobić, żeby docierać do swoich klientów idealnych i zachęcić ich do pozostania z Tobą?
Przedstawiamy konkretny, zwięzły poradnik. Pomoże Ci on w budowaniu wizerunku marki, który przyciągnie potencjalnych odbiorców.
Content marketing w social mediach stanowi jeden z kluczowych elementów strategii komunikacyjnej marek i przedsiębiorstw w XXI wieku. Trzeba tu być, bo tu są Twoi klienci. Klienci, którzy chcą nie tylko czytać – chcą porozmawiać. Aż 64% konsumentów woli kontaktować się z firmą poprzez wysłanie wiadomości na jej profil [3].
Skuteczność działań w tym obszarze wymaga jednak dogłębnego zrozumienia i analizy profilów odbiorców, a także sposobu, w jaki konsumują oni treści na różnych platformach social media.
Niezbędne jest dopasowanie działań do specyfiki i algorytmów każdej z nich, co pozwala na optymalizację zasięgów i angażowanie użytkowników. Inne treści będą działać na Linkedinie, a jeszcze inne na Threads, Twitterze, Facebooku, Instagramie czy TikToku.
Wybór odpowiednich formatów, takich jak wideo, webinary, grafiki, artykuły czy posty interaktywne, jest równie istotny, by przemawiać do użytkowników w najbardziej przystępny i angażujący sposób.
Bez zrozumienia tych prawidłowości będzie Ci trudno. Bo tak, treści sponsorowane trafią do szerszej grupy odbiorców… ale czy utrzymają ich uwagę, skłonią do zaangażowania i ostatecznie do zakupu?
Według Badania Trendów Społecznych na 2024 rok od Hootsuite, tuż po utrzymaniu kontaktu z rodziną i przyjaciółmi, głównymi powodami, dla którego ludzie korzystają z mediów społecznościowych, są rozrywka i psychiczne odprężenie [1].
Myślisz sobie: i co z tego? Wszystko.
Zwłaszcza że aż 34% respondentów z tego samego badania wyznało, że irytuje ich perswazja i nadmierna promocja marki. I mimo tej wiedzy, nadal aż 48% marketerów stawia na sprzedażowy content, zasypując odbiorców nudnymi nowinkami produktowymi i firmowymi [1]. Rozmijają się. Nic dziwnego, że nie mają pewności co do ROI.
Ale Ty nie musisz należeć do tej grupy.
Co więc publikować, aby zyskać na wizerunku marki i przekonać do siebie potencjalnych klientów? Wszystko to, co Twój docelowy odbiorca uzna za wartość. A skoro na social media zagląda w poszukiwaniu rozrywki, należy wziąć to pod uwagę.
Planując strategię content marketingową swojej firmy, stwórz solidną buyer personę i skup się na zrozumieniu, co bawi, wzrusza, inspiruje i fascynuje Twoich odbiorców oraz jakie mają bolączki. Czego chcą się nauczyć oraz jakie mają marzenia,
I tak. To dotyczy również treści content marketingowych dla branży B2B.
Tworzenie merytorycznych wpisów na social media
O marketingu treści pewnie nie trzeba Ci już mówić. Wiesz, że content marketing może być paliwem dla Twojego biznesu. Długie teksty pozwalają na dogłębne przeanalizowanie tematu, zaprezentowanie wykresów, zdjęć czy case study. Możesz nie tylko analizować najważniejsze trendy w Twojej branży, ale również pokazywać, jak Twój produkt lub usługa wspiera potencjalnych klientów.
Social media z kolei mogą kojarzyć Ci się głównie z memami i tzw. chwalipostami. Ewentualnie możliwością przedstawienia swojej oferty. Może i masz np. LinkedIn dla firmy, ale poza uzupełnieniem wszystkich danych na swoim profilu firmowym i traktowaniu socjalek jako swoistej wizytówki, nie bardzo wiesz, co z nimi zrobić.
Każda platforma znana szerszemu gronu odbiorców ma jednak ogromny potencjał. I nie chodzi tylko o to, aby tam być. Prowadzenie social media to coś więcej.
To miejsca idealne do sprytnego przemycania inspiracji, edukowania, budowania świadomości i potrzeby. Nie musisz się rozpisywać. Wystarczy krótko omówić najważniejsze punkty danego tematu i… zaprosić użytkowników do przejścia np. na Twój blog, na którym znajdą kompletny poradnik.
Dystrybucja i cross posting
Blog i social media to połączenie niemal idealne. Każdy blogpost może być inspiracją do kolejnego posta, a każdy post może służyć dystrybucji treści (co jest oczywiście dobre dla SEO).
👉 Stosowanie tzw. cross-postingu, czyli dzielenia się podobną treścią na różnych kanałach to sprytny sposób na oszczędność czasu i zasobów. Niezależnie od tego, czy chcesz udostępnić post z Facebooka na Instagramie, czy z Linkedina na X, kluczowe jest zrozumienie wartości takich działań.
Publikowanie podobnych treści na różnych kanałach społecznościowych wymaga jednak pewnej finezji, aby uniknąć wrażenia spamowania – równie istotne jest to w kampanii reklamowej.
Zanim zaczniesz więc szaleństwo kopiuj-wklej, przemyśl to. Każda platforma ma swoje unikalne wymagania i oczekiwania odnośnie do treści. Dlatego dobrze jest poznać najpierw nieco np. algorytm Instagrama, czy LinkedIna, aby dostosować swój przekaz i tworzyć treści. Należy brać pod uwagę takie aspekty jak limit znaków, użycie hashtagów, a nawet rozmiar obrazów.
Regularne postowanie jest tak ważne, że zasługuje na osobny paragraf. Dlaczego? Bo każdy portal społecznościowy istnieje po to, aby zarabiać, czy to na reklamach, czy influencerach (którzy przyciągają na platformy nowych użytkowników i angażują ich na dłużej).
A na czym zarabia? M.in. na kampaniach reklamowych prowadzonych przez marki. Na reklamach. Reklamach, które nie znaczą absolutnie nic, jeśli nie trafią do konkretnej grupy odbiorców.
Mogą je wyświetlać więc wtedy, kiedy użytkownik korzysta z ich platformy. A robi to, jeśli uważa, że to, co tam znajdzie, jest dla niego interesujące lub w inny sposób korzystne.
Platformy social media nagradzają więc tylko te profile, które chcą budować zaangażowanie i zatrzymują użytkowników na dłużej (dokładnie z tego samego powodu bardziej promowane są wideo). Publikacja raz na rok lub „kiedy Ci się przypomni” po prostu nie zadziała.
Podsumowując, socjale stoją treściami. Tylko ten, kto karmi je regularnie, a dodatkowo daje realną wartość odbiorcom (co potwierdzają reakcje, udostępnienia, komentarze), wygra ten wyścig.
Lemonade, innowatorzy w branży insurtech, znakomicie pokazali, jak odmienić oblicze contentu w mediach społecznościowych dla firmy ubezpieczeniowej, często kojarzonej z nudą.
Zadając sobie pytanie, dlaczego ktokolwiek miałby śledzić ubezpieczyciela na Instagramie, członkowie zespołu Lemonade postanowili wyjść poza standardowe porady i wskazówki marketingowych guru. Nawet najpiękniejsza infografika nie wzbudziłaby raczej powszechnego zainteresowania.
Ich kreatywne rozwiązanie polegało na zanurzaniu różnych przedmiotów w charakterystycznej, różowej farbie, wpisując się w popularny trend #OddlySatisfying [2]. Powiedzieć, że wyróżnili się na tle konkurencji, to jak nic nie powiedzieć.
Wena: kapryśna, niewdzięczna i zawsze ucieka, gdy jest najbardziej potrzebna. Ale marketing to nie malowanie dzieła życia. Nie masz czasu na zwłokę, szczególnie gdy prowadzisz długotrwałą kampanię reklamową. Jeśli zobowiązujesz się publikować treści regularnie, dotrzymaj obietnicy. Social media marketing i content marketing wymagają więc od Ciebie nieskończonej studni pomysłów. Skąd je brać?
- Obserwuj trendy na popularnych platformach, takich jak TikTok, Instagram czy X. Będziesz mieć wgląd w to, co aktualnie interesuje użytkowników. To, co było modne w 2022, już dawno nie obowiązuje.
- Śledź hashtagi związane z branżą, w której działasz. Pozwoli Ci to być na bieżąco z tematami, które są na czasie.
- Słuchaj swojej społeczności – komentarze, pytania i sugestie od obserwujących mogą być bezcennym źródłem inspiracji.
- Zaglądaj na fora internetowe i blogi branżowe, gdzie eksperci i pasjonaci dzielą się swoimi przemyśleniami, frustracjami oraz odkryciami. Dzięki temu treści, które stworzysz, będą naprawdę wartościowe.
- Miej oko na konkurencję. Adaptuj popularne formaty treści, takie jak memy, quizy czy storytelling, które mogą być atrakcyjne dla Twojej publiczności.
- Korzystaj z takich narzędzi jak Google Trends i Answear the public.
🔥 Chcesz, aby Twoje social media naprawdę wspierały biznes? Odezwij się do nas. Poprowadzimy je za Ciebie!
Musisz wiedzieć, co powiedzieć… więc słuchaj!
Social listening – czy to brzmi znajomo? Jest to element strategii marketingowej dla każdej marki, która pragnie nie tylko monitorować swoją obecność w mediach społecznościowych, ale także aktywnie uczestniczyć w dialogu z konsumentami. A o to przecież chodzi.
Chcesz się dowiedzieć, o czym mówią klienci i influencerzy w Twojej branży i ustalić, co robić, aby dotrzeć do ich serc? Spróbuj.
Wśród dostępnych na rynku narzędzi, które umożliwiają skuteczne przeprowadzenie analizy social listening, warto przyjrzeć się trzem.
Hootsuite oferuje wszechstronne możliwości monitorowania wzmianek i analizy danych z wielu platform społecznościowych, co czyni je nieocenionym narzędziem do śledzenia i reagowania na rozmowy o marce. Twoja grupa docelowa przestanie mieć przed Tobą tajemnice.
Nasze rodzime Brand24 zapewnia dogłębny wgląd w tzw. sentyment i emocje związane ze wzmiankami o marce, co pozwala na lepsze zrozumienie postaw konsumentów.
Mention z kolei umożliwia monitorowanie wzmianek w czasie rzeczywistym, dając firmom możliwość natychmiastowego reagowania na opinie i komentarze.
Realizacja skutecznego social listeningu wymaga jednak nie tylko wyboru odpowiednich narzędzi, ale również zaangażowania zespołów do analizy danych i wyciągania z nich strategicznych wniosków.
Jeśli chcesz zwiększyć świadomość marki i przyciągnąć potencjalnych klientów za pomocą mediów społecznościowych, ale nie masz czasu lub zespołu specjalistów, odezwij się do nas! Pomożemy Ci w osiągnięciu celów marketingowych 💪.
Źródła:
- https://hootsuite.widen.net/s/mgqjjznhsx/hootsuitesocialtrends2024_report_en
- https://www.lemonade.com/blog/covered-by-lemonade/
- https://mobiletrends.pl/social-media-2022-hootsuite-trends/