Chcesz zwiększyć zasięgi na Instagramie i poprawić wyniki swoich działań marketingowych na tej platformie? W takim razie poznaj zasady działania algorytmu Instagrama. Bo choć na początku może brzmieć to przerażająco, warto. Jeśli zastosujesz się do naszych wytycznych, będzie Cię obserwować więcej potencjalnych klientów, dowiesz się, jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników i zbudujesz świadomość swojej marki w ich sercach i umysłach. A na koniec… sprzedasz więcej! To co, czytasz dalej?

Jak działa algorytm Instagrama?

Algorytm Instagrama to zestaw reguł, które decydują o tym, co pokazywać użytkownikom, a co lepiej ukryć. Aby osiągnąć sukces na Instagramie, warto go lepiej poznać. 

Kluczowe jest jednak znalezienie równowagi między dostosowaniem treści do preferencji algorytmu Instagrama a tworzeniem autentycznych, angażujących postów. Te dwa aspekty mogą (i powinny!) wzajemnie się uzupełniać. Nie da się zwiększyć zaangażowania innych osób, jeśli tworzysz treści tylko z myślą o robotach.

Algorytm Instagrama opiera się na określonych sygnałach rankingowych. Liczy się tutaj popularność Twoich treści i interakcje z Twoim kontem ze strony innych użytkowników. 

Krótko mówiąc, analizuje on informacje dotyczące treści (Reels, postów w feedzie i Stories) oraz informacje o użytkownikach (ich zainteresowania i zachowanie na platformie), aby dostarczać je właściwym osobom.

Posty, które trafiają w gusta algorytmu, mają szansę znaleźć się na czołowych miejscach w feedach użytkowników, a nawet w zakładce Eksploruj. Znając te mechanizmy, możesz zwiększyć swoje szanse na dotarcie do grupy docelowej Twojej firmy.

Jakie dokładnie sygnały rankingowe są kluczowe dla algorytmu Instagrama?

Do niedawna musieliśmy opierać się na oficjalnym wyjaśnieniu z czerwca 2021 roku. Jednak biorąc pod uwagę liczne aktualizacje feedu Instagrama, te informacje stopniowo traciły na aktualności, a w wielu głowach pojawiał się zamęt. Powstawały też teorie na temat tego, jak algorytm na Instagramie zachowuje się naprawdę.

W maju 2023 roku szef Instagrama, Adam Mosseri, opublikował Reels, który rzuca światło na działanie obecnego algorytmu.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Adam Mosseri (@mosseri)

Zauważ jednak, że Instagram nie korzysta z jednolitego algorytmu – każda sekcja platformy (np. Eksploruj czy Reels) wykorzystuje własny, unikatowy zestaw sygnałów rankingowych.

Dlatego, tworząc nowe treści, należy myśleć o nich niejako osobno.

3 kluczowe czynniki rankingowe Instagrama

Hootsuite wyróżnia 3 najważniejsze elementy, które algorytm bierze pod uwagę za każdym razem, gdy coś publikujesz. Warto je znać, żeby odpowiednio zaplanować swoje taktyki marketingowe na Instagramie.

1. Relacje między twórcą a odbiorcą

Czy obserwujecie się wzajemnie? Czy wymieniacie wiadomości lub zostawiacie komentarze? Częste interakcje między użytkownikami platformy znacząco wpływają na widoczność ich treści na wzajemnych feedach.

Oznacza to, że aktywne zarządzanie społecznością z firmowego konta, w tym odpowiadanie na prywatne wiadomości i komentarze, może poprawić widoczność marki na Instagramie. 

Poświęć czas na angażowanie się w relacje, odwiedzaj profile swojej grupy docelowej i pokaż się w komentarzach. Bez względu na to, czy zależy Ci na wypromowaniu marki osobistej, czy konta firmowego. 

2. Zainteresowania

Czy użytkownik zwykle wchodzi w interakcje z danym typem treści? Algorytm Instagrama rozpoznaje wybierane typy i formaty, po czym pokazuje mu więcej podobnych (licząc na zatrzymanie go na platformie jak najdłużej).

Możesz to sprytnie wykorzystać. Gdzie jest Twoja grupa docelowa? U konkurencji. Przeanalizuj konta, które śledzą konkurencyjne marki. Zobacz, jak ci użytkownicy się zachowują, na jakie treści reagują najlepiej. Zainspiruj się (pamiętając o autentyczności), oczywiście zgodnie z własną strategią social media.

3. Relewancja

Instagram ocenia, jak „istotna” jest każda treść. Obejmuje to analizowanie, jak wpisuje się ona w aktualne trendy (dlatego warto regularnie przeglądać zakładkę Tends), oraz czynnik aktualności (nowsze posty są uważane za bardziej istotne niż starsze).

Ale to nie wszystko. Warto mieć na uwadze również czynniki uwzględniające zachowania Twoich odbiorców. 

Jeśli użytkownik rzadko otwiera Instagrama i spędza na nim niewiele czasu, zobaczy tylko najbardziej istotne treści. Będą to oczywiście posty jego przyjaciół i rodziny. Firmy mają mniejsze szanse na zaistnienie.

Ważna jest również liczba obserwowanych kont. Im więcej profili obserwuje dany użytkownik, tym większa konkurencja o miejsce w jego feedzie.

Przebiją się te treści, które algorytm uzna za najbardziej wartościowe.

Infografika algorytm instagrama

Najważniejszy jest użytkownik Instagrama

Ostatecznym celem Instagrama jest stworzenie spersonalizowanego feedu, który będzie interesujący dla użytkownika. Zasięgi Twoich postów zależą więc od tego, co aktualnie jest „trendy”. Dlatego też, tworząc strategię, pamiętaj o zmiennym charakterze ludzkich zachowań.

W miarę jak oczekiwania konsumentów ewoluują, marki muszą dostosować się do ich potrzeb, aby pozostać aktualne – szczególnie jeśli wśród docelowej grupy odbiorców znajdują się milenialsi i osoby z pokolenia Z. Wiedzą o tym agencje social media i wie również Meta, która zmienia algorytmy Instagrama i promuje treści atrakcyjne dla swojej grupy docelowej.

Nie jest nowością, że to niezwykle popularny TikTok zainspirował projekt Instagram Reels. Dzięki sprawdzonej i wysoce wciągającej formule Reels przyciągają i angażują użytkowników.

Różnorodne funkcje Instagrama, takie jak Remix dla zdjęć, formaty i szablony, przycinanie wideo, projekty, efekty AR, a nawet timer, pozwalają markom eksperymentować z Reels, tworząc autentyczne i angażujące treści.

Warto wykorzystać Reels jako część swojej strategii treści – edukować publiczność, pokazywać tożsamość i wartości marki oraz podkreślać to, co odróżnia Twoje produkty lub usługi od konkurencji.

Jak zwiększyć zasięgi Instagram Stories?

Algorytm Instagrama dla Stories nie jest może tak łaskawy, jak w przypadku Reels, jeśli chodzi o docieranie do nowych użytkowników, ale dalej sprawdza się świetnie! Potrzebujesz przecież wciąż trafiać do swoich aktualnych obserwujących, lojalizować ich, budować społeczność, zaangażowanie i co najważniejsze — trwałe relacje.

Używaj interaktywnych elementów w swoich Instagram Stories

Najlepsze w Stories jest to, że mają one wiele interaktywnych elementów, które angażują Twoich obserwujących – naklejki z pytaniami, ankiety, muzykę, linki, gify – i nadal dochodzą nowe.
Dzięki nim możesz

  • zadawać Twojej publiczności pytania na określony temat;
  • prowadzić ankiety wśród obserwujących co do tego, co chcieliby u Ciebie zobaczyć;
  • udostępniać materiały zza kulis Twojej działalności;
  • organizować zabawne quizy, aby podzielić się wiedzą na temat Twojej niszy;
  • informować publiczność o nowych postach w Twoim feedzie poprzez ich udostępnianie w Stories;
  • wrzucać zapowiedzi nadchodzących postów w feedzie, Reels czy premier produktów za pomocą odliczania czasu;
  • tworzyć osobiste połączenia z publicznością poprzez dzielenie się fragmentami Twojego życia prywatnego (jeśli czujesz się z tym komfortowo).

Im więcej osób wchodzi w interakcję z Twoimi Stories (odpowiada w DM, przewija do kolejnego kafelka i serduszkuje, odpowiada na ankietę, zadaje pytanie, klika naklejkę), tym większe szanse, że algorytm Instagrama wypromuje Twój materiał na górze feedu Twoich obserwujących.

Ludzie oglądają Instagram Stories, aby lepiej poznać twórców, których obserwują. Dziel się fragmentami życia firmy i używaj humoru, aby zwiększyć zasięgi na Instagram Stories. Swobodne podejście do tworzenia contentu świetnie się sprawdzi w tym formacie.

Dodawaj tekst do swoich Instagram Stories

Użytkownicy Instagrama często przeglądają Stories podczas przerwy na lunch, oczekiwania w kolejce w miejscach publicznych lub gdy się nudzą. Mogą nie być w stanie usłyszeć Twojego filmu, ale mogą przeczytać tekst.

Instagram pozwala dodawać na żywo transkrypcję we wszystkich Twoich Instagram Stories – warto to wykorzystać, aby Twoje Stories były bardziej dostępne.

Brakuje Ci czasu? A może zwyczajnie „nie czujesz” social mediów? Wykuj z nami skuteczne działania na Instagramie

Jak zwiększyć zasięgi Instagram Reels?

Instagram Reels to potężne narzędzie na Instagramie. Oto taktyki, które pomogą Ci wykorzystać je do maksymalizacji zasięgu.

Zdobądź uwagę w pierwszych 3 sekundach

Użytkownicy przewijają zakładkę Reels na Instagramie błyskawicznie. Kluczem jest przyciągnięcie ich uwagi w ciągu pierwszych trzech sekund, aby zatrzymać ich w pośpiechu.

Unikaj długich wstępów typu „cześć, moi drodzy, zebraliśmy się tutaj…” – idź prosto w sedno. Zaintryguj widzów już na początku, pokazując, co zyskają, oglądając Twój Reel. Buduj ciekawość i pamiętaj o spełnieniu obietnicy.

Oto kilka inspirujących pomysłów na wciągające początki Twoich Reels, które mogą zwiększyć liczbę wyświetleń:

  • Oto wskazówka/fakt, który totalnie Cię zaskoczy.
  • Borykasz się z (problemem Twojej grupy docelowej)? Oto X skutecznych porad.
  • Te X czynników przeszkadza Ci w osiągnięciu (celu, który ma Twoja grupa docelowa).
  • Czy wiesz, że (zaskakujący fakt, który zainteresuje Twoją publiczność).
  • Jak zrobiłam/zrobiłem X (cel Twojej publiczności) w X prostych krokach.

Bądź sobą, ale wykorzystuj trendy

Jeśli chcesz się wyświetlać u większej liczby użytkowników, korzystaj z podpowiedzi. Wrzucając nowy Reel, sprawdź zakładkę Trends. Obejrzysz tam 50 najgorętszych Reelsów. Możesz też tam znaleźć swoje zapisane rolki, a także obejrzeć te rekomendowane przez Instagram.

Regularnie śledź swój kanał Reels (wystarczy kliknąć ikonę wideo na dole aplikacji Instagram). To tam znajdziesz aktualnie królujące rolki, zarówno od znanych Ci twórców, jak i tych nieodkrytych.

Obserwuj konto @creators na Instagramie. To skarbnica inspiracji i najświeższych trendów! Możesz też dołączyć do kanału Creators, by otrzymywać informacje o nowościach prosto do Twojej skrzynki na Instagramie. Zapisz się!

Aktualnie świetnie sprawdza się porównywanie różnych rozwiązań w towarzystwie fałszujących dzieci, które śpiewają „Turn around” 😉

Jeśli pragniesz nie tylko zdobyć nowych obserwujących, ale również zatrzymać ich na dłużej, pamiętaj o oryginalności. Korzystanie z trendów przy jednoczesnym zachowaniu spójności i wyjątkowości Twojej marki to klucz do sukcesu na Instagramie (i na innych social mediach tak naprawdę też).

Myśl o użytkownikach

Pomyśl, co sprawi, że odbiorcy zaangażują się w Twoje treści. 

Potrzebujesz komentarzy? Zakończ Reels odpowiednim CTA (Call To Action). Zadań pytanie, sprowokuj dyskusję.

Chcesz, żeby użytkownicy zapisywali Twój materiał? Stwórz wideo, które rozwiązuje ich problem w prosty sposób. Może być to przepis, instrukcja obsługi, ciekawy tip na oszczędność czasu lub nieoczywiste rozwiązanie.

Walczysz o nowych odbiorców? Rozbaw ich. Będą chętniej podsyłać takie treści swoim znajomym, którym być może również przypadniesz do gustu.

Jak zwiększyć zasięgi postów na Instagramie?

Aby zwiększyć zasięgi swoich postów, nie obędziesz się bez kilku zasadniczych elementów. Prowadzenie social media wymaga bowiem nie tylko kreatywności, ale także znajomości dobrych praktyk rządzących platformami mediów społecznościowych.

Hashtagi

Choć waga ich wpływu na zasięgi ostatnimi czasy stoi pod znakiem zapytania, nie warto z nich rezygnować.

Masz możliwość wrzucić aż 30 hasztagów pod każdym postem, ale obecnie nie jest to już dobra taktyka. Lepiej trzymać się gdzieś w granicach 3–5, podobnie jak na LinkedInie. 

Skup się na hasztagach, które naprawdę pasują do Twojego biznesu i tego, co znajduje się w treści. Mówię tu o czymś konkretnym, nie o rzeczach ogólnikowych.

W Twojej taktyce hasztagowej fajnie jest znaleźć złoty środek między tymi ogólnymi a bardziej szczegółowymi. Pomyśl też o tych mniej popularnych, niszowych, które mogą dać Ci przewagę, szczególnie jeśli dopiero raczkujesz w biznesie. Generalnie najlepiej używać hashtagów mających pomiędzy 30 000 – 500 000 wykorzystań w platformie.

Budowanie firmowej obecności na Instagramie wymaga czasu. Algorytm bierze pod uwagę zadowolenie użytkowników. Im bardziej precyzyjny hasztag, tym większa szansa, że zainteresuje odpowiednie osoby i zatrzyma je na platformie. 

Nie zapomnij o hasztagach firmowych. Weź jednak pod uwagę ich zasadność. Niech będą związane z tym, czego szuka Twoja publiczność. Przygotuj sobie taką listę must have hasztagów, żeby zawsze można było je szybko skopiować i wkleić.

Ale też bądź na bieżąco z nowymi trendami w hasztagach – to może naprawdę zwiększyć widoczność Twojego profilu.

Warto też obserwować hasztagi, których używasz i angażować się pod postami, które je zawierają (pamiętając o tym, że im lepsze relacje z użytkownikiem, tym większa szansa, że Twoje kolejne treści wylądują w jego feedzie).

Porządkowanie treści

Instagram daje Ci możliwość tworzenia albumów – korzystaj z tej opcji. Segmentuj swoje treści, żeby ułatwić użytkownikom znalezienie się na Twoim profilu. 

Oddziel treści merytoryczne od tych związanych z życiem firmy i jasno je opisz.

Ciekawe cykle

Twórz regularne cykle postów – np. instrukcje korzystania z Twoich produktów, najciekawsze trendy z nimi związane lub protipy.

Sprzedajesz kosmetyki kolorowe? Niech to będą regularne wskazówki dotyczące makijażu. 

Prowadzisz SaaS? Pokazuj użytkownikom najciekawsze funkcje Twojego softu. 

Zajmujesz się usługami? Opowiedz o tym, zrób serię najciekawszych case studies. 

Przyzwyczajaj użytkowników do swoich cykli – niech czekają na każdy poniedziałek czy wtorek.

Wyraźne Call to Action

Nie zaskoczy Cię pewnie, że proste i wyraźne wezwanie do działania jest potrzebne również na Instagramie.

Powiedz swoim użytkownikom, czego od nich oczekujesz. Umieść CTA na końcu Reelsa lub na ostatnim kafelku w Stories. 

Pisz precyzyjnie i pamiętaj o odpowiedniej afordancji (wskazówkach, które pomagają użytkownikom zrozumieć, co zrobić z danym elementem).

przykład CTA instastory

Co tak naprawdę lubi algorytm Instagrama?

Algorytm Instagrama tak naprawdę lubi… ludzi. I mogłoby to brzmieć pięknie, gdyby nie chodziło o pragmatyzm, bo social media po prostu na ludziach zarabiają. 

Równanie jest proste: im więcej czasu użytkownik spędza na danej platformie, tym więcej ta zarobi.

Algorytm preferuje więc treści wysokiej jakości, które generują zaangażowanie odbiorców. Zdjęcia i filmy o wysokiej rozdzielczości, estetyczne, inspirujące i przede wszystkim autentyczne mają zdecydowanie większe szanse na dotarcie do większej liczby osób. 

Ponadto Instagram preferuje regularne i spójne publikowanie treści, co oznacza, że regularność aktywności na platformie jest kluczowa. 

Dlaczego? Ponieważ to właśnie zatrzymuje ludzi na platformie (nikt nie lubi tracić dostępu do treści, które zdążył polubić), w konsekwencji przynosząc Mecie zyski. Dlatego algorytm zawsze będzie premiować aktywnych twórców. 

Jest też bardziej skłonny do promowania treści, które generują dyskusje i interakcje między użytkownikami, takie jak komentarze, udostępnienia i reakcje.

Co więcej, trendy i hasztagi również mają wpływ na to, które treści są promowane przez algorytm. Ludzie podążają za trendami, a dzięki hasztagom są w stanie odnaleźć się na portalu.

Wreszcie, Instagram preferuje treści tworzone przez konta z zaangażowaną i lojalną publicznością. Popularność i zaufanie to więc kolejne ważne czynniki.

Ostatecznie, im więcej czasu na Instagramie spędzają ludzie, tym większa szansa na zarobek dla Mety. Dlatego też algorytm Instagrama zwraca się w ich kierunku i jest regularnie aktualizowany. Content marketing w social media musi być mu przyjazny. Pamiętaj o tym, gdy tworzysz swoje treści.

Aby zwiększyć liczbę obserwujących, warto poświęcić platformie odpowiednią (niemałą) ilość czasu lub powierzyć to zadanie profesjonalistom – takim jak np. Kowale 😉

Jeśli nie masz kilku godzin dziennie, które możesz spędzić na śledzeniu trendów, aktualizowaniu swojej wiedzy na temat marketingu w social mediach, tworzenie rolek, Stories i postów oraz na angażowanie się w konwersacje z użytkownikami – skontaktuj się z nami.