Skuteczna strategia komunikacji w social media: kluczowe elementy, praktyczne wskazówki i statystyki
Wyobraź sobie, że stoisz na olbrzymim, zatłoczonym placu i chcesz zwrócić na siebie uwagę. Próbujesz sprawić, by przechodnie Cię wysłuchali i zrobili to, do czego ich przekonujesz. Takich jak Ty jest jeszcze kilkudziesięciu. Mimo że krzyczysz głośno i często, ludzie mijają Cię bez zainteresowania. W przeciwieństwie do gościa obok. Wokół niego zbiera się coraz większy krąg odbiorców. Biją brawo i idą w dokładnie tym kierunku, który im wskazuje.
Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ Twój konkurent wcześniej odpowiednio się przygotował. Dowiedział się, kim są ludzie zebrani na placu, jakim językiem się posługują, jakie treści przemówień ich interesują, czego potrzebują i jakie mają problemy. Przysłuchiwał się też temu, co krzyczą inni. Później wykorzystał tę wiedzę, przygotowując swoje treści. Dzięki temu zdobył serca i umysły tłumu. Zrealizował swój cel.
Twój konkurent przygotował sobie strategię komunikacji. Ta sytuacja przypomina realia mediów społecznościowych. Korzysta z nich w Polsce 27,5 miliona osób[1] – to tłoczny plac. Aż 45,6% wszystkich firm w Polsce wykorzystuje w swoim marketingu social media[2] – to Twoja konkurencja, która walczy z Tobą o uwagę tłumu.
Dowiedz się, jak przygotować strategię social media dla swojej firmy, wyprzedzić inne marki i zrealizować cel biznesowy swojego przedsiębiorstwa.
Zacznijmy od tego, że strategia komunikacji w social mediach, w szerszej perspektywie, strategią wcale nie jest. To raczej plan, taktyka, która pełni funkcję wykonawczą dla ogólnej strategii komunikacji marki Twojej firmy (która znów jest częścią pełnej strategii marketingowej) i musi być z nią spójna.
Strategia social media to plan określający cele działania w mediach społecznościowych, taktykę stosowaną do ich osiągnięcia oraz metryki śledzone w celu pomiaru skuteczności.
Podobnie jak w przypadku strategii marki, punktem wyjścia do tworzenia strategii w social mediach są:
- przeanalizowanie mocnych i słabych stron swojej firmy;
- zbadanie otoczenia biznesowego;
- określenie person kluczowych klientów (grup docelowych);
- analiza działań konkurencji i komunikowanych przez nią wartości;
- precyzyjne wskazanie tego, co za pośrednictwem mediów społecznościowych chcesz biznesowo osiągnąć.
Zasadniczo wszystkie te elementy powinny zawierać się już w strategii komunikacji marki i zostać jedynie przełożone na środowisko Facebooka, Instagrama, LinkedIna, czy TikToka. Obecność marki w mediach społecznościowych warto jednak przeprowadzić w przemyślany sposób, ponieważ tylko tak możliwe jest stworzenie skutecznych komunikatów wyrażanych w publikacjach organicznych i kampaniach reklamowych. W przeciwnym wypadku narażasz się na stratę czasu i pieniędzy. Może się okazać, że publikowane w social mediach treści nie będą interesujące dla Twojej grupy odbiorców, a co za tym idzie – nie zrealizujesz swojego celu.
Sprawdźmy, z jakich kluczowych elementów powinna składać się każda solidnie przygotowana strategia działań w social mediach.
Kluczowe elementy strategii komunikacji w mediach społecznościowych
Przygotowując strategię komunikacji swojej marki w social media, należy uwzględnić kilka istotnych aspektów, dzięki którym zwiększa się prawdopodobieństwo powodzenia jej późniejszej realizacji. Przyjrzyjmy się każdemu z tych elementów.
Określenie celów
Pierwszym krokiem skutecznej obsługi social media jest jasne zdefiniowanie celów, jakie chcesz osiągnąć za pomocą mediów społecznościowych. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, generować sprzedaż, budować zaangażowanie? Określenie tego pomoże Ci skupić się na odpowiednich działaniach i śledzić postępy w realizacji strategii.
Częstym błędem osób zaczynających swoją przygodę z marketingiem jest skupienie się na tzw. vanity metrics, czyli wskaźnikach próżności. Fajnie jest widzieć, że rośnie liczba obserwujących na fanpage’u (a właściwie stronie na Facebooku), a reakcji pod postami masz więcej konkurencja, ale czy jakkolwiek przekłada się to na realizację celów biznesowych?
Jeśli zastanawiasz się więc jakie wskaźniki warto mierzyć, w zależności od przyjętej taktyki, to zdecydowanie rekomendujemy skupić się na poniższych metrykach.
- Zwiększenie świadomości marki – to działania skupione na górze marketingowego lejka. Można mierzyć stopień świadomości marki poprzez obserwowanie zasięgów postów czy liczbę ich wyświetleń.
- Generowanie sprzedaży – według raportów 76% internautów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie tego, co widzą w portalach społecznościowych. 65% ankietowanych używa ich do zbierania inspiracji zakupowych, a 61% nabywa produkty po zetknięciu się z reklamą w tych kanałach[3]. Mierzenie sprzedaży generowanej za pośrednictwem social mediów można osiągnąć poprzez śledzenie linków partnerskich, kodów rabatowych lub unikalnych ścieżek konwersji.
- Budowanie zaangażowania użytkowników – to istotny wskaźnik skuteczności działań w social media. Można mierzyć go poprzez liczbę polubień, komentarzy, udostępnień, postów zapisanych na później i reakcji na treści. Im większe zaangażowanie, tym większe zasięgi organiczne, a to znów może wpływać na wzrost lojalności i interakcję użytkowników z marką.
- Wzrost ruchu na stronie internetowej – pamiętaj, żeby linki umieszczane w social mediach wyposażone były w UTM (specjalne oznaczenie odnośnika, dzięki któremu narzędzia analityczne odpowiednio zinterpretują, skąd dokładnie pochodzi ruch. UTM możesz stworzyć tutaj). Obecność marki w socialkach może być źródłem wartościowego ruchu w witrynie – nie pomijaj tego faktu w określaniu mierników sukcesu w mediach społecznościowych.
- Budowanie społeczności – Twoje profile mogą służyć do tworzenia silnych społeczności wokół marki. Jeśli nie będziesz skupiać się wyłącznie na produkcie lub usłudze, ale na wartościach i emocjach, na dostarczaniu użytkownikom cennych informacji czy rozrywki, to z większym prawdopodobieństwem wytworzysz pozytywne skojarzenia z Twoją firmą, zdobędziesz lojalnych klientów lub nawet ambasadorów marki.
- Uzyskiwanie informacji zwrotnych – jedną z najważniejszych cech marketingu w social mediach jest dwukierunkowa komunikacja. Dzięki niej możesz uzyskać cenny insight dotyczący swojej grupy odbiorców, jej preferencji, potrzeb i oczekiwań. Liczba opinii, komentarzy i ocen, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, stanowi niezwykle wartościowy wskaźnik zaangażowania klientów i satysfakcji z produktów lub usług.
Wybór odpowiednich platform
Następnym krokiem jest identyfikacja platform społecznościowych, na których Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna. Czy będzie to Facebook, Instagram, LinkedIn czy może TikTok? Koncentruj swoje wysiłki na tych platformach, które mają największe znaczenie dla Twojej grupy docelowej i oferują najlepsze możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.
Każda z platform charakteryzuje się odmiennym stylem komunikacji. Dodatkowo obecność w różnych kanałach social media daje Ci inne możliwości kreowania przekazu i docierania z nim do kluczowych odbiorców.
Oferujesz produkty lub usługi dla firm? Twoja strategia social media zdecydowanie powinna uwzględniać platformę LinkedIn. Działasz w branży modowej? Zdecydowanie warto postawić na Instagrama. Tak naprawdę dobór strategii obecności marki w poszczególnych kanałach komunikacji będzie naturalnym wynikiem wcześniej przeprowadzonych analiz i sprawdzenia raportów dotyczących użytkowników danych kanałów.
Gdy już dowiesz się, gdzie najskuteczniej będziesz w stanie kreować wizerunek marki, czas zastanowić się nad tym, co w zasadzie warto przygotować, aby stworzyć efektywny content plan, czyli dokument obejmujący harmonogram publikacji w danym medium.
Wartościowy content
Wartościowy, to znaczy jaki? Na pewno znasz stwierdzenie „Content is a king”. Nie inaczej jest w przypadku komunikacji marki w mediach społecznościowych. Treści są fundamentem skutecznej strategii marketingowej w social media. Twórz wartościowe, atrakcyjne i interesujące treści, które są dostosowane do preferencji i potrzeb Twojej grupy docelowej. Różnorodność formatów, takich jak teksty, obrazy, wideo czy infografiki, pozwala na urozmaicenie komunikacji i przyciągnięcie uwagi odbiorców.
Wartościowy content w 5 krokach
- Relewantność. Treści powinny być dostosowane do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej. Muszą być związane z tematyką branży, w której działa firma, i dotyczyć problemów, pytań lub wyzwań, z którymi spotykają się odbiorcy. Relewantny content dostarcza wartościowej wiedzy lub rozwiązuje problemy odbiorców.
- Jakość realizacji. Profesjonalne wykonanie, estetyka i dbałość o szczegóły często wzmacniają wartość contentu. Oznacza to, że teksty postów są pisane z dbałością o jasność i zrozumiałość, grafiki są atrakcyjne wizualnie i przyciągają uwagę, a wideo jest dobrze zmontowane i dostosowane do platformy, na której jest udostępniane. Jakość contentu wpływa na jego wiarygodność i postrzeganie marki.
- Unikalność. Co przez nią rozumieć? Może polegać na dostarczeniu nowych perspektyw, pomysłów lub informacji, które nie są powszechnie dostępne. Unikalny content przyciąga uwagę i angażuje odbiorców. Wyróżnij się na tle konkurencji merytoryką, tematyką lub formą. Odbiorcy to docenią! Przygotuj też swój własny tone of voice, czyli język (wizualny i tekstowy) marki, którym będziesz zwracać się do odbiorcy.
- Angażujący format. Wykorzystuj różnorodne formaty contentu, które przyciągają uwagę odbiorców i angażują ich emocjonalnie. Może to być wideo, obraz, infografika, artykuł, quiz, podcast czy live stream. Dopasuj format do platformy, na której działasz. Pamiętaj też o tym, że dobry content możesz przerabiać i redystrybuować. Przykład? Z tekstu blogowego możesz stworzyć video, odnośnik do artykułu umieścić na Facebooku, a video na YouTubie. W ten sposób tworzysz realnie jedną treść, a dzięki wykorzystaniu różnych formatów i platform zwiększasz jej zasięg.
- Interaktywność. Zadbaj o to, aby obecność w mediach społecznościowych była faktycznie interaktywna. Co to znaczy? Może się ona wyrażać przez zachęcanie do komentowania, zadawania pytań, udziału w konkursach lub dyskusji na temat prezentowanych treści. Interakcja buduje więzi z odbiorcami i tworzy zaangażowaną społeczność wokół marki.
💪 Zbuduj z nami skuteczną komunikację swojej marki w social media! Napisz do nas
Interakcja z odbiorcami
Tym, co wyróżnia nowoczesny marketing od tradycyjnych form komunikacji z potencjalnymi klientami, jest możliwość uzyskania sprzężenia zwrotnego, czyli pisząc prościej – odpowiedzi od odbiorców. Dobra strategia social media powinna uwzględniać fakt, że marka ma za zadanie wchodzić w interakcję, nawiązywać dialog. Błąd wielu marek polega na tym, że traktują swoje profile tak, jak 30 lat temu traktowali tablice z ogłoszeniami. Mówią wyłącznie na temat swoich produktów i usług. Nie zwracają uwagi na to, co faktycznie jest interesujące dla odbiorców w obszarze komunikacji.
Odpowiadaj na komentarze i zachęcaj do ich zostawiania. Pytaj o zdanie i opinię. Oddawaj decyzyjność w pewnych kwestiach w ręce swoich potencjalnych klientów. Pokaż, że są oni dla Ciebie ważni. Odpłaci Ci się to z nawiązką.
Stworzenie strategii komunikacji w social media, przygotowanie konkretnego harmonogramu działań, a następnie skrzętne wdrożenie planu zda się na nic, jeśli nie będziesz mierzył skuteczności tego, co robisz. To jak zaplanowanie podróży, wskoczenie za kółko, a następnie zamknięcie oczu i wciśnięcie pedału gazu do podłogi. Niby wiesz, że się przemieszczasz i wiesz, gdzie chcesz jechać, ale nie wiesz, z jaką prędkością się poruszasz i czy na pewno w zamierzonym kierunku.
Analiza efektywności działań w mediach społecznościowych stanowi nieodłączny element każdej dobrej egzekucji strategicznej. Korzystaj z wbudowanych narzędzi analitycznych platform, zwracaj uwagę na dane z Google Analytics. Twórz raporty i staraj się wyciągać wnioski, ulepszaj na ich podstawie swoje kolejne plany publikacji i kampanie reklamowe.
Nawet najlepiej przygotowana strategia komunikacji musi być sprawdzona w boju. Jej ogólne założenia zbliżają Cię wymiernie do sukcesu, ale dopiero konkretne, opublikowane posty i zrealizowane kampanie płatne są w stanie udzielić Ci odpowiedzi, co najlepiej działa na użytkowników. Komunikacja na Facebooku i Instagramie, LinkedInie i TikToku to maraton, a nie sprint. Zawsze może być lepiej – grunt, żeby trzymać rękę na pulsie i optymalizować swoje działania.
Skuteczna strategia komunikacji w social mediach jest kluczowym filarem sukcesu Twojej marki w mediach społecznościowych. W artykule omówiliśmy kluczowe elementy, praktyczne wskazówki i statystyki dotyczące strategii komunikacji w social mediach. Poznanie tych elementów pomoże Ci skutecznie zarządzać swoją obecnością online i osiągnąć zamierzone cele biznesowe.
Pamiętaj, że dzięki wstępnej analizie, a następnie dostosowaniu swojej komunikacji do warunków rynku i grupy odbiorców zaoszczędzisz całą masę czasu i pieniędzy, które bez tego z dużym prawdopodobieństwem byłyby zainwestowane w działania niemające szans na sukces. Najpierw plan, później cierpliwa realizacja, analiza i optymalizacja. To klucz do sukcesu w social mediach!
Źródła
- [1] https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland
- [2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,2,11.html
- [3] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9178/instagram-facebook-tiktok-social-media-stay-sie-nowym-miejscem-zakupow/