Według raportu Digital  Care „10 lat mobilnej rewolucji”, w 2022 r. prawie 90% Polaków codziennie korzystało z internetu, a aż 67%  z nich regularnie zaglądało do mediów społecznościowych. Natomiast badania Digital Poland 2023 pokazują, że przeciętny polski internauta każdego dnia spędzał w sieci 6 godzin i 42 minuty, z czego aż 2 godziny przeznaczał na same serwisy społecznościowe. Porównując rok do roku, konsumujemy social media o 13 minut na dobę więcej! Jak zatem wykorzystać ich potencjał w pełni, by dotrzeć ze swoją marką do nowych klientów?

Czym są social media? Jak prowadzić strategię marketingu w mediach społecznościowych, aby osiągnąć swoje biznesowe cele? Które kanały komunikacji wybrać, aby trafić do swojej grupy docelowej? Czy to Ci się w ogóle opłaca? Czytaj dalej!

Marketing i social media. Jaką rolę odgrywają media społecznościowe w biznesie?

Mówi się, że w dobie internetu, jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty i usługi, to musisz być w mediach społecznościowych. Prawda jest taka, że chcąc zwiększyć rozpoznawalność marki, budować więzi z obecnymi odbiorcami, a przede wszystkim pozyskiwać nowych klientów, trzeba być tam, gdzie oni bywają najczęściej. A obecnie znajdziesz ich właśnie na Instagramie, YouTubie, Twitterze, Facebooku czy TikToku.

Wiesz, dlaczego jeszcze warto zainteresować się social media marketingiem?

Social media w marketingu internetowym wciąż owiane są pewną tajemnicą. Jak podejść do tego tematu, aby osiągać wymierne korzyści? Zdradzimy Ci ten sekret!

Niezależnie od tego, czy prowadzisz profil firmowy, czy prywatny, głównym celem mediów społecznościowych jest budowanie relacji z użytkownikami. Nieważne, czy to będzie znajomy, odbiorca treści czy Twój przyszły klient – medium to zapewnia (coraz) bliższy kontakt, który nie tylko odbywa się w czasie rzeczywistym, ale także rozciąga się na dłuższe interakcje. I to jest coś, co możesz wykorzystać do promowania swojego biznesu! Jak?

Stań się przyjacielem swojego klienta!

Pamiętaj, że media społecznościowe to nie tablica z ogłoszeniami. Zastanów się, jak Ty z nich korzystasz – po co przychodzisz na Facebooka, Instagrama czy Twittera? Czy właśnie po to, aby widzieć kolejne posty o promocjach i nowościach? No właśnie.

Internet ma za zadanie spełnić 2 główne ludzkie potrzeby – informacji i emocji. Potwierdza to też raport Digital Poland 2023, w którym respondenci jako najczęstsze powody korzystania z sieci wskazywali:

  • szukanie informacji (70,4%);
  • bieżące śledzenie wiadomości i wydarzeń (65,7%);
  • wyszukiwanie produktów i marek (58,1%);
  • wypełnienie czasu wolnego (54,7%);
  • poszukiwanie inspiracji (54%).

Dlatego w firmowych stronach na mediach społecznościowych staraj się budować relacje bazujące na wartościach, dziel się wiedzą poprzez poradniki albo dostarczaj rozrywki. W ten sposób przyciągniesz do siebie tłumy i zainteresujesz innych swoją marką.

Social media to idealny kanał do pokazania się z zupełnie nowej, mniej formalnej i bardziej ludzkiej strony. Wreszcie można zdjąć z siebie maskę turbo profesjonalizmu i przedstawić odbiorcy, że Twoja działalność jest po to, aby ułatwić mu życie. Twoja marka ma być jego przyjacielem, który doradzi, pomoże, podzieli się swoim doświadczeniem, a w razie potrzeby sprzeda rozwiązanie w odpowiednich produktach i usługach. 

Przydatny, empatyczny, bliski użytkownikowi profil to przepis na sukces w social marketingu. Dając coś od siebie, jednocześnie zbudujesz pozytywny wizerunek marki i zyskasz wierną społeczność, która zadba o Ciebie na wiele różnych sposobów. Jak to mówią – coś za coś.

Marketing w social media

Owszem, media społecznościowe oferują wiele liczb i statystyk, które pokażą Ci, czy Twoje działania przynoszą mierzalne rezultaty (takie jak udostępnienia i inne interakcje). Nie powinieneś być jednak w nie ślepo zapatrzony. W marketingu social media liczy się głównie człowiek – jego przywiązanie, zaangażowanie oraz budowanie więzi między marką a klientem. Jak uda Ci się to osiągnąć, liczby same zaczną rosnąć!

Skoro już wiesz, dlaczego social media marketing jest Ci potrzebny, przejdźmy do konkretów. Jak wdrożyć go do Twojego biznesu?

Na czym polega marketing w social mediach i z czego się składa?

Niestety to nie jest tak, że założysz profil na Facebooku, Instagramie czy YouTubie i już – dzieje się magia (a szkoda ;)). Skuteczne social media wymagają czasu i zaangażowania. Jednak warto poświęcić tej kwestii więcej uwagi, ponieważ regularne publikowanie wartościowych i angażujących treści może z czasem dać efekt kuli śniegowej. 

Aby prowadzić skuteczny social media marketing, warto najpierw skupić się na działaniach takich jak ustalenie:

  • strategii komunikacji;
  • formy komunikacji z odbiorcami;
  • celów reklamowych.

Przejdźmy zatem do pierwszego punktu z powyższej listy.

🔶 Strategia jako najważniejszy punkt działań marketingowych w obrębie social media marketingu

Jeśli chcesz prowadzić marketing w mediach społecznościowych, najpierw odpowiednio się do tego przygotuj. W tym pomoże Ci właśnie strategia, która usystematyzuje Twoje cele i pozwoli dobrać właściwe narzędzia do ich osiągnięcia

Aby rozpocząć swoją przygodę z marketingiem w serwisach społecznościowych, konieczne będzie:

  • ustalenie grupy docelowej, w tym buyer persony;
  • analiza konkurencji;
  • wybranie odpowiednich kanałów komunikacji;
  • dopasowanie języka komunikacji do odbiorców oraz ustalenia wizerunku marki;
  • dostosowanie wyglądu grafik i filmów do identyfikacji wizualnej marki;
  • określenie tematyki profilu;
  • zaplanowanie kampanii reklamowych wraz z określeniem celów reklam.

Jak widzisz, samo stworzenie profilu nie wystarczy! Marketing social media opiera się na kilku filarach, które – właściwie określone – przyniosą oczekiwane efekty.

Audyt, strategia i prowadzenie mediów społecznościowych.

🔶 Nie tylko Facebook, czyli na jakich platformach warto być?

Wbrew pozorom wcale nie musisz być na każdej platformie społecznościowej, by zaistnieć w nich jako marka. Warto być tam, gdzie są osoby z Twojej grupy docelowej. Dlatego tak ważne jest ustalenie jej na samym początku działalności w sieci. Jeśli zatem Twoi klienci pojawiają się na Facebooku, Instagramie i LinkedInie, właśnie tam stwórz swoje profile.

Zanim zaczniesz, poznaj swoją grupę docelową. Jeśli dopiero zaczynasz, na początek stwórz swoje idealne persony, do których chciałbyś trafić. Jeżeli jednak Twoja firma działa już od dłuższego czasu, polecamy poszerzyć działania o analizę aktualnych klientów, rozmowy z działem handlowym oraz podsumowanie wyników z narzędzi analitycznych – zarówno tych dotyczących SM, jak i strony internetowej (np. Google Analytics). Im więcej danych, tym lepiej dookreślisz osoby, do których chcesz trafić.

Pamiętaj, by analizować także grupy wiekowe czy płcie osób korzystających z danego medium. Będzie to kluczowe w kontekście dotarcia do Twojej grupy docelowej.

🔶 Komunikacja, czyli jak prowadzić social media, żeby klienci chcieli z Tobą rozmawiać?

Czy jest coś złego w komunikowaniu produktów i usług w mediach społecznościowych? Nie, pod warunkiem że nie jest to jedyny temat poruszany na Twoich kanałach SM. Zanim przejdziesz do wrzucania postów, zastanów się:

  • jakim językiem mówi Twoja grupa docelowa?
  • jak chcesz być postrzegany?
  • jaki problem swojej społeczności chcesz rozwiązać?
  • jakie tematy zamierzasz poruszać?
  • jak często chcesz publikować? (PS: Im częściej, tym lepiej!).

Wybieraj różne formaty publikacji, by w pełni wykorzystać zasięgi. Bądź ekspertem w swojej branży, ale jednocześnie nie mów tylko o sobie. Daj swojej społeczności wartość, angażuj ją, a odwdzięczy Ci się na wiele różnych sposobów – zwiększając zasięgi czy zasób Twojego portfela.

Pamiętaj, że w komunikacji w mediach społecznościowych panują zasady netykiety, ale sam język jest mniej formalny. Raczej rzadkością są tutaj sformułowania „Szanowni państwo”, natomiast można pozwolić sobie na potoczne wyrażenia. Ma być prosto, naturalnie i zrozumiale dla Twojego klienta. 

🔶 Nie samym contentem profil społecznościowy żyje

Poza regularnym wrzucaniem contentu w kontekście komunikacji ważna jest także tzw. moderacja. Twoja aktywność w social mediach pomaga w nawiązywaniu relacji i powoduje wzrost zaufania do Twojej marki. Okazuje się, że  aż 90% użytkowników wykorzystało SM do kontaktu z firmą, a ponad 60% respondentów zadeklarowało, że oczekuje od firm obsługi klienta w social mediach

Liczy się nie tylko forma zwrotu do użytkownika, ale przede wszystkim czas reakcji. Im szybciej odpowiesz na zadane pytanie, tym większa szansa, że pozyskasz klienta. Potwierdzają to badania Vendasty, w których 78% respondentów odpowiedziało, że korzysta z usług tych firm, które jako pierwsze odpowiadają na ich zapytania, a szansa na konwersję wzrasta o 391%, jeśli odpowiesz w pierwszej minucie od otrzymania wiadomości. Na szczęście wiele z czynności dotyczących moderacji można obecnie zautomatyzować.

Performance, czyli płatne dotarcie do potencjalnych klientów Twojej marki

Poza tworzeniem wizerunku i nowych relacji social media posłużą także do osiągania typowo biznesowych targetów. W tym celu warto skorzystać także z reklam w mediach społecznościowych. Poprzez dobór właściwych odbiorców Twoich reklam możesz skutecznie docierać do ludzi faktycznie zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Dzięki kampaniom w SM m.in.:

  • znajdziesz nowych klientów i dotrzesz do nich z reklamą;
  • wygenerujesz ruch na stronie;
  • zbudujesz świadomość marki i zaznaczysz swoją obecność na rynku;
  • zachęcisz do kontaktu przez wypełnienie formularzy na stronie;
  • zbudujesz bazę potencjalnych klientów;
  • zwiększysz sprzedaż.

Co jest ważne podczas planowania reklam w SM? Ze względu na liczbę celów reklamowych, jakie można ustawić w kampanii, istotne jest określenie konwersji. Nie zawsze będzie to sprzedaż – czasem mogą to być zapisy do newslettera, liczba nowych wiadomości, wypełnienie formularzy na stronie itd. Poza tym pamiętaj, by zawsze skupiać się na potrzebach Twoich klientów, a nie samym produkcie – tutaj przydadzą Ci się język korzyści i język straty. A Twój profil firmowy niech potwierdza, że naprawdę znasz się na rzeczy.

Social marketing – czy warto iść tą drogą?

Jeśli chodzi o prowadzenie biznesowych działań w social media, z naszej strony jest 3x TAK! Dzięki temu medium budujesz świadomość i wizerunek marki, zmniejszasz dystans z klientem i skuteczniej sprzedajesz. Brak zaangażowania i poświęcenia czasu dla firmowych kanałów społecznościowych to jak zabicie kury znoszącej złote jaja – niby jeszcze da się z niej zrobić rosół, ale więcej już nie zyskasz.

Nie masz do tego chęci, czasu ani pomysłu?

Nie masz do tego chęci, czasu ani pomysłu? Stworzymy skuteczne media społecznościowe Twojej firmy – tylko napisz do nas teraz!