Nie samym Google Ads marketing żyje. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych pomaga pozyskać klientów. Użytkownicy wpisują zapytania w wyszukiwarkę, a ta zwraca im najlepsze (według algorytmów) wyniki. W przypadku fraz lokalnych, w grę wchodzi również geolokalizacja. Jeśli oferujesz usługi lub produkty lokalnie, to i Twoja optymalizacja strony powinna to oddawać. Dowiedz się, jak robić to dobrze i zwiększ widoczność swojej witryny 😉.

Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto?

W 2022 roku już 98% użytkowników korzystało z Internetu w celu znalezienia lokalnych biznesów [1]. I na szukaniu wcale się nie skończyło. Według Review Trackers aż 42% Millenialsów, którzy szukali lokalnie, odwiedziło znalezione w ten sposób miejsce [2]

Pozycjonowanie lokalne to strategia, która ma sens
Infografika od Reviewtrackers

Google zwraca uwagę na lokalizację już od 2014  i, co ważne, pokazuje wyniki związane z miejscem nad wynikami z ruchu organicznego. To tzw. local pack, prezentujący trzy wyniki najlepiej odpowiadające zapytaniu, umieszczone na mapie Google w najbliższym otoczeniu.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Kluczem jest oczywiście geolokalizacja, która pozwala na pokazanie Internaucie miejsc położonych najbliżej jego aktualnej (lub wybranej) pozycji. Lokalne pozycjonowanie wykorzystuje takie słowa kluczowe jak np. „Kawiarnia Kraków”, „Hydraulik Warszawa”, „Dobry dentysta Łódź”. 

No to sztywna formułka z głowy, a jakoś bardziej po ludzku? 

Wyobraź sobie, że masz firmę produkującą wysokiej jakości meble na zamówienie. Działacie głównie w Lublinie. Twój potencjalny klient, nazwijmy go Jakub, właśnie kupił mieszkanie i jest na etapie projektowania wnętrz. Poszukuje dostawcy w swoim mieście, bo nie wystarczy mu katalog w internecie.

Jakub chce przyjść do salonu, zobaczyć, jak wykonujecie meble. Dotknąć ich, przekonać się, jak wyglądają kolory, które wcześniej widział i wybrać świadomie.

I tu do gry wchodzi właśnie SEO lokalne. Bo Jakub wpisze w wyszukiwarkę: „meble na zamówienie Lublin”, a algorytm zrozumie, że ma wyświetlać tylko lokalne firmy. Podrzuci również Jakubowi wyniki z Google Maps, żeby mógł szybko i dokładnie ocenić odległość salonu od domu czy pracy.

A ponieważ lokalne zapytania działają nie tylko, kiedy Jakub przebywa w danym miejscu, będzie mógł poszukiwać odpowiedniego salonu nawet podczas weekendowego wypadu poza miasto.

Wyświetlanie witryn w wynikach wyszukiwania Google
Wyniki po wpisaniu frazy „meble na wymiar Lublin”

Jeśli przy optymalizacji strony internetowej nie uwzględniliście lokalizacji… Twoja firma nie wyświetli się Jakubowi. A czego oczy nie widzą… tego serce nie pragnie 😉

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to proces optymalizacji witryny istotny dla firm, które działają na określonym terenie. Działa na zasadzie wykorzystania algorytmów wyszukiwarek, takich jak Google, aby strony internetowe wyświetlały się użytkownikom szukającym firm na określonym regionie geograficznym.

Czym się różni pozycjonowanie regionalne od lokalnego?

Pozycjonowanie lokalne to działanie SEO skoncentrowane na, jak sama nazwa wskazuje, konkretnej lokalizacji. Mówimy tu o mieście lub wsi. Pozycjonowanie regionalne ma nieco szerszy zasięg, dotyczy województw i w Polsce ma dość nikłe znaczenie (poza branżą turystyczną).

Jeśli chcesz trafić ze swoim produktem lub usługą do osób przebywających np. w Warszawie, pozycjonowanie lokalne jest istotne nie mniej niż np. long tail SEO.

Lokalna pozycja – jak ją sprawdzić?

Istnieje kilka prostych sposobów, aby śledzić, jak dobrze wypada Twoja strona internetowa w wynikach wyszukiwania dla konkretnego obszaru geograficznego.

Po pierwsze, możesz skorzystać z popularnych wyszukiwarek, takich jak Google czy Bing, wpisując odpowiednie słowa kluczowe i lokalizację (zrób to, korzystając z karty incognito).

Google Search Console również pozwoli Ci sprawdzić lokalne wyniki organiczne. I nie tylko. To potężne, bezpłatne narzędzie, które:

  • odkryje przed Tobą potencjalne błędy;
  • pozwoli sprawdzić wersję mobilną strony;
  • umożliwi przesłanie mapy strony;
  • pozwoli zgłosić stronę do kolejki indeksowania;
  • wyświetli podgląd strony z perspektywy robota;
  • wygeneruje raport UX… i więcej. 

Kolejną opcją są oczywiście narzędzia do monitorowania pozycji, takie jak SEMrush czy Ahrefs. Mogą dostarczyć Ci szczegółowych informacji na temat pozycji Twojej strony. Od czasu do czasu możesz się również pokusić na profesjonalny audyt SEO. 

Wizytówka Google Moja Firma – bez niej się nie obędzie!

Skuteczne pozycjonowanie lokalne stron nie obędzie się bez wizytówki oferowanej przez usługi Google Moja Firma. Co istotne, Google dzięki algorytmom i tak zbiera informacje z różnych źródeł i na ich podstawie tworzy wizytówki firmowe.

Oznacza to, że dane o Twojej firmie mogą znajdować się w mapach Google i są ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników nawet bez Twojego udziału. 

Wizytówka firmy w wyszukiwarce Google

Jeżeli nie możesz edytować swojej wizytówki, zgłoś prawo do jej modyfikacji. Proces ten jest bardzo prosty i zamyka się w kilku szybkich krokach. Równie intuicyjne jest stworzenie wizytówki Google.

Zgłoszenie prawa do firmy w Mapach Google

Najważniejsze są tzw. NAP details, czyli nazwa firmy (Name), adres (Address) oraz numer telefonu (Phone). Poprawność tych danych jest kluczowa, ponieważ Google sprawdza ich dokładność i błędy mogą skutkować zawieszeniem lub usunięciem wizytówki.

Co więcej, optymalizacja fraz kluczowych oraz odpowiedni wybór kategorii działalności są kluczowe dla skutecznego pozycjonowania się w lokalnych wynikach wyszukiwania. 

Pomijanie tych kroków może skutkować utratą szansy na dotarcie do nowych klientów, dlatego warto poświęcić czas na staranne zoptymalizowanie swojej wizytówki w Google Moja Firma.

Pozostałe katalogi wykorzystujące wizytówki NAP

Lokalne SEO warto wspierać katalogami. Nie tylko Google korzysta z wizytówek NAP. Warto zadbać, aby dane Twojej firmy znalazły się również w innych miejscach. Niektóre z nich to:

Wysokie noty to wysoka pozycja 

Lokalne pozycjonowanie stron to nie tylko odpowiednio dobrane słowa kluczowe i optymalizacja witryny. Ważne są również opinie użytkowników oraz to, czy na nie odpowiadasz, co potwierdza Google [3].

Im wyższe noty, tym większa szansa na to, że to właśnie Twoja firma pojawi się w organicznych wynikach wyszukiwania Google w sekcji Google Maps.

Pamiętaj, aby nie usuwać negatywnych opinii, tylko odpowiednio na nie reagować. Aż 60% klientów twierdzi, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie, negatywne recenzje są tak samo istotne, jak pozytywne [4].

Dane teleadresowe a lokalne wyniki wyszukiwania

Informacje kontaktowe to kluczowy element, który powinien być wyeksponowany nie tylko na stronie internetowej firmy, w sekcji „kontakt” lub w stopce. Należy zadbać o ich obecność w lokalnych bazach firmowych.

Jednolite dane kontaktowe rozsiane po różnych stronach internetowych tworzą tzw. wspomnienia (ang. citations), które są używane przez Google do weryfikacji adresów i numerów telefonów.

To właśnie spójność adresu jest decydująca dla algorytmów lokalnych wyszukiwarek, które na jej podstawie mogą promować Twoją firmę wśród osób szukających usług lub produktów w Twojej okolicy.

Konsekwentne rozpowszechnianie danych teleadresowych w sieci może znacząco przyczynić się do poprawy widoczności firmy w wynikach lokalnych wyszukiwań.

Jeśli chcesz więc lokalnie poprawić widoczność witryny, zadbaj więc o to, aby Twoje dane były nie tylko dostępne, ale przede wszystkim spójne.

Co robić, gdy firma działa w kilku lokalizacjach?

Wiele lokalizacji to nie problem! Pozycjonowanie fraz lokalnych może Ci też pomóc zwiększyć widoczność strony w ogóle. Witryny z bogatym zakresem podstron są lepiej postrzegane przez algorytmy Google, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie widoczności całej domeny w wynikach wyszukiwania.

Możesz więc śmiało tworzyć dedykowane podstrony (tzw. landing pages) dla każdej obsługiwanej lokalizacji. Kluczowe jest oczywiście włączenie specyficznych dla danej lokalizacji fraz kluczowych, na przykład „wypożyczalnia samochodów Kraków lotnisko” czy „wynajem aut Warszawa”.

O co warto zadbać?

  • Spójność i jakość treści. Podstrony dla poszczególnych lokalizacji powinny zawierać unikalne i wartościowe treści, które są bezpośrednio związane z daną lokalizacją. Google premiuje treści, które są przydatne dla użytkowników, a ich duplikowanie może negatywnie wpłynąć na widoczność.
  • Optymalizacja SEO lokalnego. Oprócz specyficznych fraz kluczowych ważne jest, aby uwzględnić elementy takie jak NAP (Name, Address, Phone Number) w agregatorach wizytówek oraz opinie klientów i lokalne linki zwrotne.
  • Responsywność i szybkość ładowania. Strona musi być responsywna i szybko się ładować. W przypadku pozycjonowania lokalnego warto zdecydować się na podejście „Mobile First”. Google coraz bardziej skupia się na jakości użytkowania mobilnego i nie wygląda na to, żeby miało się to zmienić.
  • Zastosowanie Google My Business. Rejestracja i optymalizacja profilu w Google My Business dla każdej lokalizacji to skuteczny sposób na poprawę widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania.


Czas zadbać o lokalne frazy

Jak widzisz, pozycjonowanie lokalne daje konkretne korzyści i nie warto traktować go gorzej od standardowych działań SEO. Już teraz możesz założyć firmowe konto Google i… porozmawiać z nami 😉 Sprawdź nasze usługi SEO. Wykujemy dla Ciebie solidne teksty, które pomogą Twojej firmie wyświetlić się w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy. To co, działamy? 

Źródła:
1. https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/#
2. https://www.reviewtrackers.com/reports/local-search/
3. https://support.google.com/
4. https://brandly360.com/pl/blog/opinie-o-produktach-w-sklepie-internetowym-jak-wplywaja-na-sprzedaz/