Sztuczna inteligencja w marketingu nadal przyprawia o rumieńce ekscytacji. Marketerzy dumają, co się stanie z ich zawodami, a właściciele biznesów i managerowie działów szukają możliwości obniżenia kosztów dzięki AI. W Kuźni mamy własne zdanie na ten temat. Sztuczna inteligencjach w odpowiednich rękach to świetne narzędzie oszczędzające czas i optymalizujące codzienne zadania. Jak możesz mądrze wykorzystać AI w marketingu, żeby się nie sparzyć? Czytaj dalej!

Czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna Inteligencja (SI), inaczej AI (z ang. artificial intelligence), to dziedzina informatyki, która pozwala komputerom na „myślenie” i uczenie się w sposób podobny do ludzkiego. Dzięki AI maszyny mogą rozumieć język, rozpoznawać obrazy i wzorce oraz samodzielnie rozwiązywać problemy.


Pomysł AI narodził się już w latach 50. XX wieku. Oficjalnie termin „sztuczna inteligencja” został wprowadzony w 1955 roku przez Johna McCarthy’ego. Wraz z rozwojem technologii, szczególnie od lat 90., AI zyskiwała na znaczeniu, głównie dzięki wzrostowi mocy obliczeniowej komputerów oraz dostępności dużej ilości danych. Pozwoliło to na rozwój algorytmów uczących się na danych (machine learning).

W ostatnich latach zrobiliśmy wielki krok naprzód w tej dziedzinie. Mamy samochody, które same się prowadzą, asystentów wirtualnych, którzy rozumieją naszą mowę, i systemy, które potrafią z powodzeniem rozpoznawania obrazy czy twarze.

W jaki sposób działa sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja w marketingu - jak działa?

AI bazuje na analizie dużej ilości danych, z których „uczy się” rozpoznawania różnych wzorców. Oto kilka kluczowych pojęć:

  • Uczenie maszynowe (machine learning, ML). Pozwala maszynom na uczenie się bez jawnego programowania. Uczenie maszynowe opiera się na algorytmach. Poprzez analizę danych są one w stanie uczyć się i prognozować wyniki na podstawie dostrzeżonych wzorców.
  • Głębokie uczenie (deep learning). To bardziej zaawansowany typ uczenia maszynowego. Wykorzystuje sieci neuronowe z wieloma warstwami (tzw. głębokie sieci neuronowe) do analizy różnych poziomów abstrakcji danych, co pozwala na lepsze zrozumienie i interpretację skomplikowanych wzorców.
  • Przetwarzanie języka naturalnego (natural language processing, NLP). Obszar AI zajmujący się interakcją między komputerem a językiem ludzkim, umożliwiający maszynom analizę, rozumienie i generowanie języka ludzkiego.
  • Rozpoznawanie wzorców i obrazów. Działy AI umożliwiające maszynom „widzenie” i rozpoznawanie obiektów, twarzy, pisma odręcznego itd. poprzez analizę wzorców w danych wizualnych.

Sztuczna inteligencja to dziedzina, która doświadcza prawdziwej rewolucji. Dynamika rozwoju tej dziedziny nie tylko otwiera przed nami nowe możliwości, lecz także w znaczący sposób ułatwia codzienną pracę. Przynosząc nam wiele udogodnień i otwiera nowe, niekiedy nieprzewidziane wcześniej możliwości.

AI ciągle się rozwija, a przyszłość tej technologii jest bardzo obiecująca, choć wiąże się też z wieloma wyzwaniami, zarówno technicznymi, jak i etycznymi.

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?

SI w marketingu ma się dobrze nie od dzisiaj. Marketerzy wykorzystują ją do zgłębiania wiedzy o swoich klientach i tworzenia lepszych treści. W agencjach marketingowych już od lat pomaga w content marketingu, marketingu produktu, e-mail marketingu czy w reklamie.

Narzędzia marketingowe wspomagane przez AI są personalizowane i optymalizowane z myślą o ścieżce klienta. Może to obejmować chatboty, targetowane reklamy czy generowanie treści.

Co to oznacza w praktyce? Marketing oparty na AI jest wykorzystywany do analizy danych, zakupu mediów, generowania treści, personalizacji i nie tylko.

Przyjrzyjmy się temu, jak marketerzy mogą wykorzystywać narzędzia AI

Sztuczna inteligencja w marketingu

Analiza danych dla lepszego zrozumienia klienta


Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe są nieocenionym źródłem szczegółowych informacji o klientach, stanowiąc fundament strategicznych decyzji marketingowych. Dzięki AI możesz dowiedzieć się, jak Twoja marka jest odbierana przez klientów, przeprowadzić kompleksowy audyt efektywności działania zespołu obsługi klienta czy analizować wskaźniki zaangażowania w mediach społecznościowych.

Dzięki temu zyskasz możliwość:

  • dynamicznego reagowania na zmiany trendów rynkowych;
  • optymalizowania planu budżetowego przez skoncentrowanie się na obszarach wymagających największych inwestycji;
  • zbudowania trwalszych relacji z klientami.


Segmentacja i spersonalizowane podejście dla lepszego user experience

AI marketing może stać się potężnym narzędziem napędzającym Twoje strategie biznesowe w ramach omnichannel. Wykorzystując segmentację rynku, jesteś w stanie idealnie dopasować swoje kampanie do odbiorców, którzy najprawdopodobniej zainteresują się Twoim produktem czy Twoją ofertą.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do budowania strategii reklamy programowej pozwala na jeszcze sprawniejsze planowanie oraz konfigurację kampanii cyfrowych z myślą o maksymalizacji zwrotu z inwestycji (ROI). Dzięki temu zyskujesz narzędzie do wdrażania nie tylko bardziej spersonalizowanych, lecz także precyzyjnie targetowanych taktyk marketingowych.


Chatboty dla efektywnej komunikacji z klientem

Sztuczna inteligencja w marketingu - chatbot

Chatboty, które zyskały na popularności w ostatnich latach, są jednym z najbardziej popularnych narzędzi AI stosowanych w marketingu. Dzięki wykorzystaniu technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) są one w stanie efektywnie rozwiązywać problemy klientów, wspierać proces pozyskiwania leadów oraz udzielać szybkich odpowiedzi na często zadawane pytania.

Ci inteligentni asystenci mają moc personalizowania doświadczeń klientów już na etapie interakcji z treściami marketingowymi. Nie ograniczają się jedynie do udzielania gotowych odpowiedzi. Są zdolne do dynamicznego dostosowywania się do kontekstu rozmowy.

Chatboty takie jak np. ChatBot od Livechat, które zyskały na popularności w ostatnich latach, są jednym z najbardziej popularnych narzędzi AI stosowanych w marketingu. Dzięki wykorzystaniu technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) są one w stanie efektywnie rozwiązywać problemy klientów, wspierać proces pozyskiwania leadów oraz udzielać szybkich odpowiedzi na często zadawane pytania.


Optymalizacja kampanii e-mailowych dzięki automatyzacji

Automatyzacja w marketingu e-mailowym nie jest nowością, lecz to właśnie narzędzia oparte na AI przenoszą jej możliwości na wyższy poziom. Dzięki nim nie tylko stworzysz bardziej angażujące treści, lecz także głębiej zrozumieć zachowania odbiorców na liście mailingowej.

Zaawansowane algorytmy AI mogą zrewolucjonizować pracę Twojego zespołu marketingowego. Umożliwią Ci skoncentrowanie się na tworzeniu skuteczniejszych kampanii, zamiast poświęcać czas na badania i burze mózgów.

Oczywiście każde narzędzie wymaga odpowiedniego dostosowania do Twoich potrzeb. Dlatego warto poświęcić chwilę, aby wybrać najbardziej pasujące oprogramowanie, które stanie się nieocenionym elementem Twojej strategii marketingowej.

Nasłuchiwanie w mediach społecznościowych dla lepszego zrozumienia klientów

Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu w mediach społecznościowych potrafi znacząco zwiększyć efektywność analizy danych. Przenosi to nasłuchiwanie społecznościowe na wyższy poziom.

Jako przykład można tu podać funkcję „Queries by AI Assist” oferowaną przez firmę Sprout. Oparta na modelu GPT OpenAI umożliwia sugerowanie rozmaitych słów do uwzględnienia w procesie śledzenia. Pomaga to specjalistom od marketingu w szybszym identyfikowaniu kluczowych informacji o odbiorcach.

Dzięki takiemu podejściu zyskujesz możliwość podejmowania bardziej świadomych i strategicznych decyzji, które przyczynią się do osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych.

Wielojęzyczność dla globalizacji

Firmy o zasięgu globalnym zobowiązują się do uwzględniania aspektów międzykulturowych oraz gwarancji sprawnego i efektywnego obsługiwania klienta. Narzędzia marketingowe oparte na sztucznej inteligencji z łatwością analizują dane wielojęzyczne, wspomagając identyfikację najbardziej skutecznych strategii w różnych regionach geograficznych.

Pozwala to również na dostosowanie treści – od postów po reklamy – do standardów kulturowych docelowej grupy odbiorców. Zbudujesz tym samym pozytywny wizerunek marki w oczach klientów z różnych kultur.

Zarządzanie reputacją marki

W erze mediów społecznościowych zarządzanie reputacją marki stało się bardziej dynamiczne i skomplikowane niż kiedykolwiek wcześniej. Marki są obecnie narażone na szybkie zmiany opinii publicznej oraz nieustanne komentarze użytkowników. Niemniej jednak istnieją aspekty, które można kontrolować, aby zbudować i utrzymać pozytywny wizerunek marki.

Z pomocą sztucznej inteligencji możesz skutecznie monitorować opinie w czasie rzeczywistym. Pozwala to na wczesne identyfikowanie i unikanie potencjalnych zagrożeń. Wybierając właściwych influencerów i dbając o proaktywną obsługę klienta, masz szansę nie tylko reagować na wyzwania, lecz także kreować pozytywny obraz Twojej marki.

Za pomocą narzędzi marketingowych opartych na sztucznej inteligencji Twoja firma może z powodzeniem negocjować zawiłości zarządzania reputacją, zawsze będąc o krok przed ewentualnymi problemami. Dzięki temu strategia Twojej marki będzie zarówno reaktywna, jak i proaktywna. A to z pewnością przełoży się na lepsze relacje z klientami i wzmocnienie pozycji marki na rynku.

Content marketing

Pytając, czym jest ChatGPT, otrzymasz ogromną liczbę prawidłowych odpowiedzi. Sztuczna inteligencja w content marketingu budzi ogromne emocje. Wspomaga proces tworzenia treści: od formułowania podpisów, przez kreowanie postów w mediach społecznościowych, aż po generowanie tematów e-maili czy tworzenie szkiców wpisów na bloga. Pomaga osiągać lepsze wyniki w krótszym czasie.

Halucynacja AI to zjawisko, które obserwuje się od samego początku istnienia ChatGPT. Nie wiesz, czym jest? Wystarczy powiedzieć, że ChatGPT w rozmowie z Panią Teresą Kubacką – badaczką broniącą doktoratu z tematu, o którym rozmawiali – zaczął dokładnie, rzetelnie i sensownie opisywać nieistniejące zjawisko. Powoływał się na prace naukowe, które również nie istnieją. Był na tyle przekonujący, że prawie dała się zwieść.

Najefektywniej jest traktować AI jako narzędzie pomocnicze, które znacząco przyspiesza proces wstępnego tworzenia treści. Klucz do sukcesu leży w połączeniu potęgi technologii z doświadczeniem człowieka i jego kreatywnością. Pozwala to na uzyskanie tekstu wyższej jakości w krótszym czasie. W rękach specjalistów narzędzia takie jak ChatGPT to potężny sojusznik. W rękach amatorów? Może się stać upiornie.

Przykłady wykorzystania AI w marketingu

W tym momencie możesz się zastanawiać: „Dobrze, ale jak to wygląda w praktyce?” Zobacz kilka prawdziwych przykładów i sprawdź wdrożenia z zakresu sztucznej inteligencji w praktyce.

Netflix

Na swoim blogu technologicznym firma przybliża sposób, w jaki personalizuje okładki sugerowanych filmów czy seriali, bazując na historii wyborów użytkowników [2].

Jeśli na przykład często wybierasz filmy z udziałem konkretnego aktora, Netflix za pomocą AI dokłada wszelkich starań, aby zaproponować Ci kolejne produkcje z jego udziałem. Dba jednocześnie, aby aktor ten był widoczny na okładce, a co za tym idzie – przyciągnął Twoją uwagę.

Podobna zasada dotyczy gatunków filmowych: fani komedii zobaczą okładki przedstawiające zabawne sceny zamiast romantycznych momentów preferowanych przez miłośników romansów.

Jako przykład firma pokazuje różnorodność okładek filmu „Good Will Hunting”, które zmieniają się w zależności od preferencji odbiorcy, czy to romansów, czy komedii.

Good Will Hunting Ai generated

Zastosowanie tej strategii ma na celu nie tylko zwiększenie współczynnika konwersji, lecz także podniesienie jakości doświadczeń użytkowników, tworząc bardziej spersonalizowane i angażujące środowisko na platformie.


Spotify

Spotify, tak jak Netflix, kładzie ogromny nacisk na personalizację swoich usług, wykorzystując do tego AI. Technologia ta pozwala na analizę takich danych jak muzyczne preferencje użytkowników, ich ulubione podcasty, historię zakupów czy interakcje z marką.

Dzięki temu dla każdego użytkownika indywidualnie są tworzone playlisty oraz rekomendacje. Personalizacja oferty nie ogranicza się jednak tylko do muzyki.

Spotify angażuje swoich użytkowników także poprzez zautomatyzowane e-maile, które proponują treści dostosowane do ich indywidualnych gustów.

Celem takiego podejścia jest stworzenie komunikatów marketingowych, które koncentrując się na danych preferencjach, są w stanie przekonać użytkownika do skorzystania z oferty platformy.

W jakich obszarach dobry marketer będzie niezastąpiony?

SI w marketingu - kto wygra?

Czy AI może zastąpić ludzi? Czy ChatGPT oznacza koniec zawodu copywritera? Czy jako marketerzy powinniśmy szybko przeanalizować nasze życie i udać się w góry w celu weryfikacji wyboru kariery i nauczyć się pleść wianki? Czy właściciele firm mogą porzucić swoje działy marketingu i wydać wszystkie pieniądze na sztuczną inteligencję?

Takie pytania pojawiają się w głowach niemal wszystkich związanych w jakiś sposób z AI. Czy słusznie?


Wady marketingu opartego na AI

  1. Jakość treści. Jeśli zamierzasz korzystać z AI do tworzenia treści bez ludzkiej korekty, możesz w efekcie zaobserwować spadek jakości Twojego contentu. Bez interwencji człowieka AI może stworzyć treści z nieścisłościami, uprzedzeniami lub tonem odbiegającym od Twojej marki. Używanie sztucznej inteligencji wymaga ludzkiego nadzoru, aby tego typu błędy się nie pojawiały. Pamiętasz historię Pani Teresy? Właśnie.
  2. Prywatność. W miarę jak materiały marketingowe stawały się bardziej spersonalizowane w ciągu ostatnich lat, klienci zaczęli coraz bardziej cenić prywatność. W przypadku AI niektóre techniki wymagają korzystania z ciasteczek klienta i jego wcześniejszej aktywności w Internecie, aby przewidywać przyszłe zakupy. Jeśli Twój zespół marketingowy pobierze oprogramowanie oparte na AI i zacznie go używać, musisz się upewnić, że przestrzegasz przepisów dotyczących prywatności, takich jak RODO.
  3. Ocenianie niemierzalnych wskaźników KPI. Może być trudno uzyskać poparcie dla inwestycji w AI w Twojej firmie, ponieważ w grę wchodzą niemierzalne wskaźniki KPI. Pewne metryki będą łatwe do śledzenia, ale inne – takie jak poprawa reputacji, doświadczeń klienta czy zwiększanie świadomości marki – będą znacznie trudniejsze do zmierzenia. Dlatego ważne jest, aby mieć odpowiednie narzędzia do ich pomiaru.
  4. Zgodność z prawem. Należy pamiętać, że to, co stworzy dla Ciebie sztuczna inteligencja, nie jest w świetle prawa utworem. Możesz się więc spotkać z komplikacjami. Sztuczna inteligencja a prawo to zagadnienie, które umyka wielu firmom. Nie warto jednak o nim zapominać – w ten sposób unikniesz przykrych niespodzianek.

Nadal nie masz pewności?

Oddajmy więc na chwilę pałeczkę głównemu sprawcy tego całego zamieszania

Ktoś mógłby w tym miejscu zarzucić mi pytanie tendencyjne, więc spróbuję od innej strony:

Jak widzisz, choć sztuczna inteligencja pomaga w wielu zadaniach, sama odpowiada, że w tej chwili zastąpienie marketerów jest niemożliwe. Moglibyśmy tutaj dywagować, czy to nie dlatego, że zostało stworzone przez ludzi i nie może odpowiedzieć inaczej, ale… to by tylko potwierdziło tezę, że sztuczna inteligencja nie myśli kreatywnie, prawda?

A człowiek potrzebuje kreatywnych rozwiązań. I nie tylko. Człowiek potrzebuje czuć się wysłuchany, zrozumiany i ważny. Człowiek potrzebuje być częścią społeczności. Człowiek potrzebuje… człowieka.

Czy „zatrudniając” AI, poczujesz więź? Czy sztuczna inteligencja sprawi, że klienci zbudują relację z Twoją firmą?

W Agencji Kuźnia śmiało odpowiadamy: nie.

Ale nie musisz nam wierzyć. Sam się przekonaj. Potrzebujesz „tylko” tekstów? W takim razie zrób prosty test. Możesz wykorzystać np. ChatGPT. Poproś SI o napisanie dla Ciebie 20 opisów sukienek/koszulek/kanap/rolet. Ty wybierasz, bo to przecież Twoja firma. Przeczytaj uważnie to, co Ci dostarczy, a potem przyjdź do nas i zleć Kowalom to samo zadanie. Rozwiejesz w ten sposób swoje wątpliwości.

Planujesz coś więcej? Idealnie.

Porozmawiaj z nami o swoich celach biznesowych. Wysłuchamy Twoich potrzeb z otwartymi głowami i sercami. Potem wykorzystamy nasze umiejętności oraz odpowiednio dobrane narzędzia (w tym wsparcie AI), aby zaproponować Ci konkretny i skuteczny plan działania.

Plan bazujący na twardych danych, a jednocześnie uwzględniający unikalny charakter Twojej firmy, który może zrozumieć (według nas) tylko człowiek. To co? Spróbujesz?

Źródła:

  1. https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html
  2. https://netflixtechblog.com/artwork-personalization-c589f074ad76
  3. https://blog.hubspot.com/marketing/ai-marketinghttps://blog.hubspot.com/marketing/ai-marketing