Research: gdzie copywriter powinien szukać informacji do tekstów?

W XXI wieku informacja ma ogromną wartość. Jak wykonywać skuteczny research informacji i unikać nabierania się na hurtowo powielane bzdury?

[lwptoc]

Research w źródłach drukowanych powinien mieć pierwszeństwo nad źródłami cyfrowymi

Najlepiej korzystać ze źródeł drukowanych, a w drugiej kolejności tych cyfrowych. Wynika to z faktu, że teksty drukowane zwykle sprawdzane dokładniej pod względem błędów merytorycznych od zwykłych stron.

Najwięcej problemów podczas szukania źródeł możesz mieć podczas pisania treści na tematy branżowe. Wyobraź sobie zlecenie, w którym musisz opisać – na przykład – różnice między omomierzami. W takim artykule 90 procent treści to dane znalezione na innych stronach i w specyfikacjach technicznych. Swego czasu w Kuźni Treści pisaliśmy content na temat techniki i systemów mocowań, gdzie musieliśmy przyjąć identyczną strategię – najpierw wyszukaliśmy dane, przejrzeliśmy firmowe katalogi, aukcje i opisy produktów, a następnie połączyliśmy wszystko w całość i stworzyliśmy z tego spójną formę. Research przy tego typu zleceniach zajmuje co najmniej dwukrotnie więcej czasu niż sam proces twórczy.

Im więcej wiedzy zgromadzisz na dany temat, tym lepiej będzie Ci szło pisanie

Podobnie jest wtedy, gdy twoim zadaniem jest opisanie produktów do sklepu internetowego. Gdy research wykonujesz pierwszy raz i opisujesz coś, na czym zupełnie się nie znasz, nie możesz dodać do opisu nic od siebie. Kiedy realizowałeś już podobne zlecenie lub nawet używałeś konkretnego (lub podobnego) produktu, to napisanie tekstu będzie dla Ciebie zdecydowanie prostszym zadaniem.

Im więcej wiedzy zgromadzisz na dany temat, tym lepiej będzie Ci szło pisanie. Dlatego w copywritingu tak ważna jest specjalizacja.

Zamierzając skorzystać z polskich stron internetowych, musisz mieć się na baczności. Po wnikliwym zapoznaniu się z tekstami na dużych portalach mogę przyznać, że są one niskiej jakości i często piszą je osoby niezbyt dobrze znające się na danym temacie. O wiele lepiej wygląda sytuacja na blogach, gdzie znajdziesz wyspecjalizowane informacje napisane przez osoby, które się na czymś znają. Świetnym źródłem informacji są strony firmowe, YouTube, a nawet fora tematyczne (z nimi lepiej uważaj), gdzie przeważnie publikują osoby naprawdę znające się na rzeczy.

Nie zmienia to faktu, że najwięcej wartościowych i świeżych informacji znajdziesz na stronach anglojęzycznych. Tam pojawiają się jako pierwsze newsy na tematy medyczne, biznesowe czy o nowych technologiach. Wiele polskich portali powiela jedynie te informacje (najczęściej bez podawania źródła), a następnie jedna strona kopiuje teksty od drugiej.