Czym jest znacznik meta description i jak ten krótki opis strony pomoże Ci w optymalizacji?
Wiele osób bagatelizuje moc sprawczą tagów meta description i meta title. Jest to poważny błąd, który może sprawić, że mniej osób zechce odwiedzić Twój sklep lub witrynę.
[lwptoc]
- Czym są znaczniki meta?
- Co to jest meta description i jak wygląda?
- Meta title i meta description – czym się różnią i jaki mają wpływ na pozycjonowanie?
- Po co ustawiać znacznik meta description?
- Jak pisać meta description? Oto kilka wskazówek do optymalizacji meta opisu strony internetowej
- Nie przekraczaj 155 znaków opisu
- Zadbaj, by opis brzmiał zachęcająco dla użytkownika
- Dopasuj opis do tematyki Twojej strony
- Pamiętaj o CTA
- Dołącz frazę kluczową
- Emotikony? Czemu nie?
- Skorzystaj z „power words”
- Najczęstsze błędy związane z meta description
- Jak dodać opis i sprawdzić, czy na pewno działa?
- Dlaczego warto stosować meta title i meta description?
- Jakie powinny być opisy meta?
- Przyciągnij uwagę znacznikami meta
- Wykorzystaj AIDĘ (ale z umiarem!)
- Rzetelnie poinformuj odbiorcę, o czym jest dana strona
- Nie zapomnij o frazach kluczowych w meta title i description
- Potrzebujesz meta description dla wielu podstron. Co teraz?
- Zamiast głowić się nad meta opisem, zleć to Kuźni Treści!
Czym są znaczniki meta?
Meta title to nic innego, jak tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Pozwala on dowiedzieć się internaucie, o czym traktuje treść na stronie. Meta description z kolei stanowi rozszerzenie znacznika title, pokrótce streszczając zawartość odwiedzanej witryny.
Tagi meta wprowadzone zostały do użytku w 2009 roku. Wówczas stanowiły one dość ważny czynnik rankingowy, który pozwalał efektywniej optymalizować podstrony w SERP-ie wyszukiwarki. Obecnie stanowią one o wiele mniej istotny wskaźnik rankingowy dla robotów Google, dlatego też znaczna część właścicieli witryn bagatelizuje ich wartość.
Czy sprawia to, że meta description i meta title stały się bezużyteczne? Absolutnie! Wciąż bardzo dużo osób podejmuje decyzje dotyczące odwiedzenia strony właśnie na podstawie meta tytułu i opisu podstrony. Grzechem byłoby nieskorzystanie z takiego potencjału, prawda? Zresztą, meta title oraz meta description w dalszym ciągu pozostają istotnym czynnikiem rankingowym.
Jednym z najpotężniejszych narzędzi do przyciągnięcia użytkowników i potencjalnych klientów do strony internetowej jest wyszukiwarka. Dlatego tak ważna jest Twoja pozycja wśród wyników wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe. Gdy jednak osiągniesz już wymarzoną pierwszą stronę w wynikach Google, zadbaj o jeszcze jeden aspekt, dzięki któremu wygrasz wyścig pt. „Czego szuka internauta?”, a mianowicie meta description.
Czym jest meta description? Czy ma on znaczenie pod kątem pozycjonowania SEO? Co w nim umieścić, by był on skuteczny, a czego lepiej unikać? Na te i inne pytania dotyczące opisów meta znajdziesz odpowiedzi właśnie w tym artykule. Czytaj dalej!
Co to jest meta description i jak wygląda?
Meta description jest częścią kodu HTML umieszczanego w witrynie internetowej. Zawiera krótkie streszczenie zawartości strony. Jest jak blurb znajdujący się na okładce książki – zapowiada, co internauta spotka po kliknięciu linku i zachęca do zapoznania się z pozostałą treścią strony. Jego najważniejszym zadaniem jest zwiększenie współczynnika klikalności, czyli większej liczby odwiedzin.
Gdzie znajdziesz meta description? Wyświetla się on pod tytułem strony jako krótki opis widoczny w wynikach wyszukiwania. W wyszukiwarkach pojawia się głównie wtedy, gdy szukana fraza znajduje się w opisie.
Jak wygląda meta description? W kodzie strony prezentuje się tak:
<meta name=”description” content=”Wybierz sprawdzoną agencję contentową i postaw na fachowe treści. Przekuj siłę dobrego contentu na swoją korzyść i zacznij czerpać zysk!” />
Natomiast w wynikach wyszukiwania wygląda on tak:
Opis strony pojawia się także podczas udostępniania linków w mediach społecznościowych. Z racji, że social media to obecnie jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w sieci przez użytkowników, choćby dlatego warto sprawdzić treść meta description swojej strony internetowej.
Meta title i meta description – czym się różnią i jaki mają wpływ na pozycjonowanie?
Mimo że oba meta tagi są bardzo ważne w kontekście wyglądu strony w wynikach wyszukiwania, to nie stosuj tych pojęć zamiennie. Dlaczego? Ponieważ znacznik title określa tytuł strony, natomiast meta description jest opisem, który wyświetla się pod tytułem strony. Wygląda to następująco:
Druga rzecz, która rozróżnia oba te tagi między sobą, to wpływ na pozycjonowanie SEO. Okazuje się, że opisy meta strony od 2009 roku przestały być traktowane przez Google jako czynnik rankingowy do pozycji w wynikach wyszukiwania. Google zaznacza, że takie działanie wynika z ograniczenia działań spamerskich. Wcześniej miejsce to, zamiast zachęcać do wejścia na stronę, było zbyt wysycane słowami pozycjonującymi, co wyglądało po prostu źle. Natomiast znacznik title jak najbardziej jest brany pod uwagę podczas określania pozycji w Google.
Po co ustawiać znacznik meta description?
„Skoro nie mogę się pozycjonować przez meta description, to na co mi to?”. Jest jeszcze kilka innych powodów, dla których warto mieć przygotowany opis.
Współczynnik klikalności
Być może meta description sam w sobie nie wpływa na pozycję w wyszukiwarce, ale CTR (czyli click-to-react) już tak. Im lepiej zrobiony opis strony, tym więcej przejść do witryny, mniej tzw. bounce rate, a co za tym idzie… wyższa pozycja w Google. Skoro użytkownicy znajdują na Twojej stronie to, czego szukają, to warto dać ją wyżej, prawda?
Masz pod większą kontrolą to, co pokazuje się w wyszukiwarce
Jeżeli nie masz własnego meta description, Google wyświetla opis strony w formie zaciągniętego fragmentu tekstu z witryny. Tworząc własne meta opisy stwarzasz sobie większe szanse na trafienie do konkretnego użytkownika z Twojej grupy docelowej.
⚒️ Wykuwamy marketingowe ZŁOTO
Co możemy dla Ciebie wykuć?Jak pisać meta description? Oto kilka wskazówek do optymalizacji meta opisu strony internetowej
Znasz już teorię, czas przejść do praktyki! Sprawdź, co umieścić w meta description, by użytkownicy sami chcieli klikać w Twoją witrynę!
Nie przekraczaj 155 znaków opisu
Teoretycznie nie ma określonego limitu znaków w związku z długością opisu meta danej strony, jednak są pewne ograniczenia w wyświetlaniu tego fragmentu w wyszukiwarkach. To, ile treści wyświetli się pod Twoją pozycją zależy m.in. od urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. I tak meta description będzie miało długość:
- na mobile ok. 120 znaków;
- na komputerach ok. 160 znaków.
Dlatego te 155 znaków to takie bezpieczne maksimum, jakie powinieneś obrać podczas przygotowywania meta description. Co się stanie, gdy będą one dłuższe? Google po prostu pozostałą część tekstu schowa, a widoczny fragment zakończy znakiem „…” tak jak w przykładzie poniżej.
Zadbaj, by opis brzmiał zachęcająco dla użytkownika
Nie traktuj opisu jako źródła do pozycjonowania, dlatego nie wciskaj tam sztucznie brzmiących fraz pod seo na siłę. Taki tekst powinien brzmieć naturalnie i ciekawie dla odbiorcy. Umieść w nim najważniejsze informacje na temat Twojej witryny. W przeciwnym razie klient po prostu zrezygnuje z wejścia na stronę, skoro nic na niej konkretnego nie ma.
Przykład mało zachęcającego opisu.
Dopasuj opis do tematyki Twojej strony
Jeżeli prowadzisz sklep wędkarski, to właśnie o tym powinien być Twój meta description. Przedstaw, co naprawdę znajduje się w Twojej ofercie. Nie kłam, bo inaczej użytkownik wyjdzie ze strony, zwiększając współczynnik odrzuceń, a to Ci nie służy.
Pamiętaj o CTA
Call to action, czyli zawołanie do działania pozwala „zaprogramować” użytkownika do wykonania pożądanej przez Ciebie czynności. W tym celu stosuj czasowniki w trybie rozkazującym takie jak zobacz, odkryj, sprawdź, przeczytaj, dowiedz się, by właściwie nakierować Twojego potencjalnego klienta.
Przykład z użyciem CTA.
Dołącz frazę kluczową
Tak, dobrze czytasz. Mimo że wcześniej wspominaliśmy o tym, że opis meta nie jest najważniejszym miejscem do pozycjonowania, to warto tutaj dołączyć słowo kluczowe. Najważniejsze, by brzmiało ono naturalnie w kontekście całego tekstu. Poza tym, Google i tak je zauważy – gdy podana fraza znajdzie się w opisie, wyszukiwarka pogrubi ją, aby wskazać użytkownikowi, że w treści strony znajdzie poszukiwane zagadnienie.
Emotikony? Czemu nie?
Jeśli chodzi o emoji w meta, to tutaj należy postępować delikatnie. Niektórzy specjaliści twierdzą, że emotikony mogą być traktowane jak znaki specjalne, które niechętnie są wyświetlane przez wyszukiwarki. Poza tym część z nich może się zwyczajnie nie wyświetlać, co będzie wyglądało nieestetycznie.
Z drugiej strony jednak dobrze dobrane emoji mogą uatrakcyjnić wizualnie treść i skutecznie przyciągnąć uwagę internautów do wejścia na Twoją stronę. Najważniejsze to nie przesadzić z ich ilością i sprawdzić, w jaki sposób wyświetlają się w wyszukiwarce. Dlatego, gdy umieszczasz emotki w treści, koniecznie później zobacz, jak się prezentują w meta description.
Przykład z użyciem emotikon.
Skorzystaj z „power words”
Czasem tradycyjne techniki reklamy są najlepszymi rozwiązaniami. Takim jest m.in. użycie power words, czyli słów mocy. O co dokładnie chodzi? To sformułowania, za pomocą których składasz obietnicę, wywołujesz emocje i trafiasz w oczekiwania użytkowników. Oto kilka przykładów:
- jak (coś zrobić);
- mało znane sposoby na;
- bezpieczne/sprawdzone;
- dostępne od ręki;
- bezpłatne (np. warsztaty);
- liczby jako social proof – 9/10 dentystów rekomenduje…;
- oddziałujące na zmysły, np. soczysty, lśniący, aksamitny.
Przykład z użyciem power words.
Najczęstsze błędy związane z meta description
Opis niezgodny ze stroną
W opisie podstrony producenta w sklepie detailingowym znajdujesz informację, że jest tam wiele produktów past polerskich danej marki. Właśnie tego potrzebujesz! Wchodzisz zatem na stronę, a tam zaledwie 3 produkty na krzyż. Jak się z tym czujesz? Oszukany? Zdradzony? Z poczuciem zmarnowanego czasu? No właśnie.
Właśnie straciłeś potencjalnego kupującego. Pisz zawsze rzetelne informacje, a użytkownicy będą do Ciebie walić drzwiami i oknami.
Zbyt duże nasycenie frazami
Co myślisz, gdy widzisz taki opis?
Największy wybór misek dla psa, koców dla psa, mat dla psa, smyczy dla psa, kagańców dla psa i wiele więcej!
Taki opis ani nie zachęca, ani dobrze nie wygląda. Lepiej skup się na najważniejszej frazie pozycjonującej, zamiast zaśmiecać wieloma swój opis. Pamiętaj, że tworzysz treść przede wszystkim dla człowieka, dopiero potem dla robota wyszukiwarki.
Zduplikowane meta descriptions na podstronach
Coś, co będziemy powtarzać w nieskończoność – choćby nie wiadomo jak bardzo kusiło, nie kopiuj meta descriptions pod inne strony. Unikatowość treści to klucz do Twojego sukcesu. Dlaczego?
Jeśli dodasz wszędzie te same meta description, to wyobraź sobie, jakbyś wszedł do księgarni. Wszystkie książki, które tam znajdziesz, niezależnie od gatunku mają takie same blurby. Jak w takim przypadku wybrać interesującą Cię pozycję? Sam widzisz, że to bez sensu!
Jak dodać opis i sprawdzić, czy na pewno działa?
W jaki sposób dodać meta description? Dowiedz się, jak to zrobić za pomocą:
- HTML. W tym przypadku po prostu wpisujesz kod pomiędzy znaczniki <head>.
- WordPress. Tutaj masz dwie drogi:
- Możesz w panelu administratora przejść do zakładki Ustawienia, następnie Ogólne i w polu Opis zamieścić meta description.
- Druga opcja to wgranie wtyczki Yoast Seo, która na bieżąco będzie monitorować wysycenie frazami oraz zasugeruje działania przyjazne pozycjonowaniu.
Gdy już wgrasz meta description, nadszedł czas, aby sprawdzić, czy działa. Tutaj możesz zrobić to ręcznie lub za pomocą narzędzi takich jak Google Search Console, Meta Description Checker czy rozszerzeń do przeglądarki jak SEO Minion.
Poniżej przedstawiamy instrukcję, jak sprawdzić opis samemu:
- Otwórz wybraną stronę w przeglądarce internetowej.
- Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz „Źródło strony”.
- Za pomocą skrótu Ctrl+F wyszukaj na stronie kod frazy name=”description” .
- Gotowe! Możesz sprawdzić, jaki opis wyświetla się obecnie na stronie.
Tak to wygląda na naszej stronie. 🙂
Dlaczego warto stosować meta title i meta description?
Obecnie kluczową funkcją opisów meta jest ich wpływanie na współczynnik CTR witryny (ang. Click Through Rate). Dlatego też treść w nich zawarta powinna przykuwać uwagę, zaciekawiać, angażować oraz zachęcać do odwiedzenia strony.
Wiadome jest, że im więcej osób wejdzie na podstronę, tym będziemy w stanie dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie, zwiększy się nasz potencjał generowania leadów. W konsekwencji naturalnie poprawi się współczynnik sprzedaży usług lub produktów w sklepie internetowym.
Jeżeli samodzielnie nie uzupełnimy treści w znacznikach meta, ta zostanie przekopiowana z początkowego fragmentu tekstu zawartego na stronie.
Może okazać się, że automatycznie stworzony opis meta description nie ułatwi użytkownikom zweryfikowania, o czym jest dana podstrona, nie zachęci ich do jej odwiedzenia, a także nie pozwoli umiejętnie umieścić fraz kluczowych, tym samym nie wpływając na pozycję w rankingu wyszukiwarki.
Jakie powinny być opisy meta?
Zacznijmy od kluczowego parametru opisów meta – od ich długości. Oficjalnie Google nie ogłosiło, jaki powinien być opis, a co więcej, mierzy go na podstawie liczby pikseli. Dlatego też trudno jednoznacznie określić, jak długi powinien być opis. Eksperci twierdzą, że jego długość powinna zawierać się w przedziale między 139 a 160 znaków ze spacjami. Z kolei meta title nie powinien być dłuższy niż 70 znaków ze spacjami.
Poza długością tagów istotna jest również sama treść, jaką zawrzemy w meta description. O ile tytuł strony dość łatwo skomponować, o tyle opis meta może okazać się o wiele bardziej problematyczny.
Przede wszystkim musi być on przejrzysty, atrakcyjny i zachęcający. Poniżej podpowiem Ci, jak możesz uzyskać taki efekt.
Przyciągnij uwagę znacznikami meta
Uwaga odbiorcy może być przyciągnięta poprzez deklarację rozwiązania jego problemu lub zaprezentowania mu kluczowej korzyści. Przykładowo poprawnie zbudowany opis meta może wyglądać następująco:
Wciąż nie możesz przestać podjadać słodyczy i masz problem z utrzymaniem wagi? Poznaj najnowszą dietę wysokotłuszczową i zrzuć kilogramy z NAZWA-MARKI.
Wykorzystaj AIDĘ (ale z umiarem!)
Model AIDA to sprawdzony przepis na sukces. W telegraficznym skrócie AIDA składa się z czterech etapów prowadzenia klienta. Są to:
- Attention – przyciągnięcie uwagi odbiorcy
- Interest – zainteresowanie produktem, usługą lub marką
- Desire – wzbudzenie potrzeby posiadania
- Action – wezwanie do działania
Przykładowy opis meta zgodny z zasadami AIDA to:
Oferujemy najlepszy leasing dla firm. U nas nie wpłacasz wkładu własnego i możesz samodzielnie skonfigurować swoje auto. Już dziś wybierz wymarzony samochód!
Rzetelnie poinformuj odbiorcę, o czym jest dana strona
Nie ma nic gorszego niż wodzenie za nos i okłamywanie odbiorcy, byleby tylko odwiedził Twoją podstronę. Jedyne, co zyskasz takim działaniem, to wysoki współczynnik odrzuceń oraz straty wizerunkowe. Mimo że opisy meta przyjmują obecnie formy marketingowo-sprzedażowe, pod żadnym pozorem nie okłamuj odbiorców!
Nie zapomnij o frazach kluczowych w meta title i description
Jak wspomniałem powyżej, rola znaczników meta w pozycjonowaniu strony na przestrzeni lat nieco zmalała. Nie oznacza to jednak, że nie warto wykorzystać ich do zaimplementowania jednej lub dwóch fraz kluczowych.
Często największą trudność może sprawić sprawne wplecenie frazy kluczowej przy zachowaniu perswazyjnego charakteru opisu. Oto przykład poprawnie zagnieżdżonej frazy kluczowej w meta description.
Filtr prywatyzujący do laptopa ochroni zawartość Twojego ekranu przed wścibskimi spojrzeniami współpracowników. Poznaj zalety filtrów NAZWA-MARKI.
Potrzebujesz meta description dla wielu podstron. Co teraz?
Od razu na wstępie zaznaczmy, że nie musisz mieć opisu do każdej podstrony. Czasem lepiej pozwolić systemom Google’a na zaciągnięcie odpowiednich fragmentów z witryny. Jednak o które strony powinieneś szczególnie zadbać?
- Stronę główną. To tak jakby oczywiste. 😉
- Strony ofertowe, usług i produktów. Te miejsca generują największą sprzedaż, więc koniecznie wyróżnij je na tle konkurencji. Meta description Ci w tym pomoże!
- Strony z małą ilością tekstu. Gdy jest mało treści, wyszukiwarka nie ma czego zaciągnąć do opisu. W takim przypadku meta description to must have na takiej podstronie!
- Strony będące w TOP10 wyszukiwania. Umówmy się – mało kto zagląda na dalsze podstrony w Google. Dlatego, jeśli znalazłeś się w najlepszej 10 i jesteś na pierwszej stronie wyników, musisz zawalczyć z najlepszymi o wejścia użytkowników. Meta description doskonale się sprawdzi w tej roli.
Zamiast głowić się nad meta opisem, zleć to Kuźni Treści!
Wbrew pozorom napisanie krótkiego i skutecznego meta description to nie lada wyzwanie. Do tego musisz pamiętać o CTA, power words, właściwej konstrukcji, słowach kluczowych brzmiących naturalnie… Jest z tym sporo roboty! I to wszystko musisz zmieścić w tak małej liczbie znaków. Brzmi jak szaleństwo!
Dla naszych copywriterów stworzenie meta description to bułka z masłem i chleb powszedni. Przygotujemy opisy, które skutecznie podniosą liczbę kliknięć Twojej stronie i zwiększą zaangażowanie Twoich klientów. Nie wierzysz?