Dlaczego nie możesz pozwolić sobie na słabe opisy produktów?
Opis produktu to często jedyny sprzedawca, który nakłania klienta do zakupu w Twoim e-sklepie. Warto więc zadbać o to, by sprzedawca ten okazał się przekonujący. Dobry opis produktu to jedna z lepszych inwestycji w content na stronie, która zacznie na siebie zarabiać już od pierwszego dnia publikacji.
[lwptoc]
Dlaczego nie możesz bagatelizować mocy dobrych opisów produktów?
Istnieje wiele badań, które raportują użyteczność dobrze napisanych opisów. Według firmyCraig Anderson Cooper Murphy Copywriters dobry tekst SEO zwiększa o 50% ruch organiczny, a dodatkowo napisany językiem korzyści jest w stanie poprawić konwersję nawet o 30%.
Z kolei według badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group opis powinien być przede wszystkim użyteczny dla odbiorcy, klarownie informując go o zaletach i specyfice produktu. Wówczas wskaźnik Usability (ang. użyteczność) – a więc i UX (ang. doświadczenia użytkownika) – na stronie może wzrosnąć nawet o 124%.
Jaki powinien być dobry opis produktu?
Na ten temat powstało wiele obszernych publikacji. Dość powiedzieć, że dobry opis produktu powinien być unikalny i użyteczny, a także – co najważniejsze – powinien wywoływać odpowiednie emocje u odbiorcy.
Pamiętaj: klient nie chce kupić produktu, on chce osiągnąć korzyść, jaką dany produkt może im dostarczyć. Co klientowi po informacji, że dany laptop gamingowy dysponuje 16 GB pamięci RAM i czterordzeniowym procesorem o taktowaniu 4,6 GHz? Klienta interesuje przede wszystkim fakt, że laptop ten pozwoli mu uruchomić najnowsze gry na maksymalnych ustawieniach graficznych.
Opis produktu musi również dostarczać klientowi podstawową wiedzę o produkcie i w żadnym wypadku nie może wprowadzać go w maliny. Naginanie prawdy nigdy nie kończy się dobrze. W najlepszym wypadku klient zwróci towar, a w najgorszym zrobi Ci skuteczną antyreklamę. Pamiętaj również, że tekst musi być dostosowany do poziomu wiedzy i słownictwa docelowej grupy odbiorców. Wobec tego powinien być pisany dla tzw. buyer persony.
Jak napisać dobry opis produktu?
Istnieje kilka podstawowych zasad, które pozwolą Ci napisać dobry opis produktu.
- Opis musi być czytelny i łatwy do zrozumienia. Pamiętaj, że Twój klient może mieć zły dzień lub nie mieć chęci na wgryzanie się w opis w poszukiwaniu informacji. Podaj mu je na talerzu, pisząc prostym językiem.
- Warto unikać strony biernej. Może i wygląda ona ładnie i pompatycznie, ale wprowadza do tekstu chaos i zamieszanie. Przyznasz, że lepiej brzmi: „Laptop gamingowy zapewni Ci komfortową rozgrywkę”. niż: „Komfortowa rozgrywka zapewniana jest przez laptop gamingowy”. Prawda?
- Pisanie językiem korzyści nie jest opcją, a koniecznością. Używaj przysłówków i przymiotników, które oddziałują na wyobraźnię, twórz opisy będące preludium do tego, co czeka klienta, gdy już zakupi wymarzony produkt.
- Staraj się operować konkretami, które pozwolą w prosty sposób wizualizować korzyści, jakie osiągnie klient. Pisz: „superwydajny laptop, z którym zapomnisz co to wymagania minimalne” lub „laptop, który uruchomi Twój system w mniej niż 3 sekundy”. Takie sformułowania intensywniej oddziałują na konsumenta, pozwalając mu zorientować się, jak dobry jest to sprzęt i okażą się o wiele trafniejsze od suchego i nic niewnoszącego: „laptop z bardzo dużą ilością RAM-u”.
Pisz zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – najpierw kluczowe cechy produktu i wynikające z nich korzyści, a następnie mniej ważne detale. Dzięki temu od razu zwrócisz uwagę klienta i rozpalisz jego konsumenckie żądze.
Jaki nie powinien być opis produktu? Jakich praktyk unikać?
Wiele osób, pisząc opisy produktów, nie zdaje sobie sprawy z karygodnych błędów, jakie popełnia. Wśród najczęstszych z nich wymienić można:
- bezceremonialną kalkę opisu z języka obcego, która nie jest dostosowana do naszego słownictwa i kontekstu kulturowego,
- nieskupianie się na optymalizacji pod kątem SEO zgodnie z najnowszymi zaleceniami,
- operowanie zbyt branżowym i hermetycznym słownictwem, które nic nie mówi klientowi i w żaden sposób nie oddziałuje na niego,
- zbytnie zachwalanie produktu – pamiętaj: klient nie chce kupić produktu, tylko osiągnąć korzyść, jaką on mu dostarczy.
Za podsumowanie tekstu niech posłuży infografika, którą dla Ciebie stworzyłem.