Brand hero z angielskiego tłumaczone jest jako „bohater marki”. U nas częściej używa się jednak pojęcia „maskotka marki”. Jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w marketingu, które znacząco poprawi rozpoznawalność Twoich produktów lub usług. Poznaj bliżej brand hero! Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego stworzenie maskotki to dobry pomysł na komunikację marki.

Kim jest maskotka marki?

Jest to fikcyjna postać, która uosabia cechy i wartości Twojej firmy. W czasach, gdy istnieje tak szeroki wybór produktów na zbliżonym poziomie (o podobnej jakości, cenie czy komunikacji), zapisanie się w świadomości odbiorcy nie jest łatwe. Brand hero pomoże Ci stać się bardziej rozpoznawalnym i zbuduje odpowiedni wizerunek marki, który pociągnie za sobą tłumy zadowolonych konsumentów.

Dobry brand hero powinien mieć ludzkie cechy. Maskotka nie musi być koniecznie człowiekiem. Może to być zwierzę lub przedmiot. Istotne jest jednak to, by była to postać antropomorficzna – powinna przypominać człowieka nie z wyglądu, a ze względu na pewne cechy osobowości i zachowania. Dzięki temu potencjalny klient łatwiej się z nim utożsami. W ten sposób zbuduje też więź z Twoją marką.

Przykład? Wyobraź sobie, że stoisz w sklepie i masz do wyboru serki homogenizowane. Ich ceny, smaki oraz gramatura są na podobnym poziomie. Co wybierzesz – nieznany Ci serek czy Danio, które kojarzysz dzięki sympatycznej postaci Małego Głoda?

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Danio – Mały Głód na YT

Skąd się wziął brand hero?

Pierwszym najbardziej znanym brand hero w historii reklamy był Bibendum, czyli ludzik Michelin. Postać ta powstała pod koniec XIX wieku. Tak, ten ludzik zbudowany ze sterty opon ma już ponad 100 lat! Od tamtej pory bohater marki stał się narzędziem, które z czasem zrewolucjonizowało reklamowy świat.

Bibendum brand hero Michelin
Bibendum – brand hero Michelin

Przez wiele dekad posiadanie brand hero uchodziło za dość infantylny zabieg. Taki twór mógł reklamować co najwyżej takie produkty jak rzeczy dla dzieci czy słodycze i przekąski. Kiedy nastąpił przełom i koncepcja ta przeszła także na inne branże? Rozwój storytellingu oraz powstanie mediów społecznościowych stworzyły potrzebę wykreowania kogoś, kto dosłownie opowie historię za firmę i będzie mówił w jej imieniu. Wtedy to bohater marki zyskał swój głos na nowo. Cieszy się popularnością do dziś.

Dlaczego warto mieć brand hero? Przyda się nie tylko do social mediów!

Właściwie każda marka może zdecydować się na stworzenie brand hero – zarówno producent długopisów, jak i firma świadcząca usługi hydrauliczne. Jednak to, czy powinieneś poświęcać teraz czas na kreowanie swojego bohatera będzie zależne od kilku czynników.

Bohater lub maskotka marki ma na celu wydobyć z niej głębię – nadać jej osobowość i dodać czynnik emocjonalny w komunikacji marketingowej. Czy jednak Twoja marka potrzebuje bohatera już teraz? Jeżeli Twój biznes skutecznie wyróżnia się na tle konkurencji, może się okazać, że stworzenie brand hero w tym przypadku nie jest aż tak konieczne. I tak już masz przewagę w branży, więc możesz spokojnie ten temat odłożyć w czasie.

Jednak w momencie, gdy Ty i Twoja konkurencja oferujecie dokładnie to samo (np. ten sam rodzaj piwa), brand hero doda do Twojego produktu coś więcej – pozytywne skojarzenia, rozpoznawalność i emocje.

Kolejnym argumentem za tym, że warto stworzyć brand hero, są… social media. Sztuczne i bezosobowe prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych nie działa, ale nie chcesz też pojawiać się na portalach społecznościowych osobiście? Dobrze wykreowany brand hero pozwala na prowadzenie skutecznego content planu bez konieczności wykorzystywania wizerunku Twojego lub Twoich pracowników.

Co ciekawe, badania amerykańskiego rynku wykazały, że wprowadzenie takiej maskotki zwiększyło znacząco liczbę udostępnień, polubień oraz komentarzy. Aby działała, powinieneś jednak najpierw zaplanować strategię komunikacyjną z uwzględnieniem roli brand hero. W przeciwnym razie Twój bohater będzie bardziej przeszkadzał, niż pomagał.

Jak dobrze zaplanować strategię bohatera marki?

Aby Twój brand hero był skuteczny, powinien:

  • nawiązywać do charakteru i wartości marki;
  • mówić językiem Twojej grupy docelowej;
  • odnosić się do cech Twoich klientów;
  • być reprezentantem Twojej działalności, a nie tylko stanowić element kampanii;
  • tworzyć historie, które będą miały szczęśliwe zakończenie dzięki walorom Twojego produktu.

W tym celu potrzebna jest Ci dokładna strategia, w której określisz nie tylko wygląd i charakter Twojego bohatera, ale przede wszystkim cel jego istnienia i sposoby wykorzystania. Dzięki temu będziesz miał kontrolę nad tym, jak rozwija się Twoja postać i… marka.

Masz już pomysł na brand hero, ale nie wiesz, jak wdrożyć go do swojej komunikacji?

Zgłoś się do Kuźni Treści 🌼 Tchniemy życie w bohatera Twojej marki!

Serce i rozum, Henio i Krysia, Mały Głód… Poznaj przykłady brand heroes, których na pewno znasz!

Brand heores są wszędzie! Chcesz kilka przykładów? Oto one:

  • Serce i Rozum Neostrady (które potem przeszły pod markę Orange);
  • Henio i Krysia z Tesco;
  • Mały Głód od Danio (obecnie Too Good to Go);
  • Zebra Wedla;
  • Żubr;
  • Waldi z sieci marketów Aldi;
  • Delmik od Delmy;
  • Góral z piwa Harnaś;
  • Miś Kubuś Maspex;
  • fioletowa krowa Milki;
  • mówiące draże m&m’s;
  • Miś Plush.

Nie czekaj i już teraz zacznij tworzyć swojego bohatera! Z pomocą Kuźni Treści wdrożenie go do swojej komunikacji marki pójdzie Ci jak z płatka! Przekonaj się i napisz do nas teraz!

Sprawdź również: