UX writing – czym jest i co robi UX writer?
Wyobraź sobie, że chcesz kupić konkretny produkt. Wchodzisz na stronę sklepu internetowego i zaczynasz ją przeglądać. Po kilku minutach intensywnego szukania – jest! Szukasz buttona, który w łatwy sposób przekieruje Cię do formularza zakupowego, ale już po chwili przytłacza Cię mglistość i chaotyczność nawigacji w e-sklepie.
Czy w takim wypadku zdecydujesz się kliknąć „Dodaj do koszyka”? A może raczej nabierzesz wątpliwości, czy warto kupować coś akurat u tego sprzedawcy?
Ta sytuacja mogłaby wyglądać zupełnie inaczej, gdyby właściciel sklepu zainwestował w dobry UX Writing. Czyli właściwie co?
UX Writing to krótkie i zwięzłe wiadomości do użytkownika w formie instrukcji, komentarzy i wskazówek. Powinien on być zrozumiały zwłaszcza dla przeciętnego użytkownika. Jakie znaczenie mają więc User Experience i microcopy dla wzrostu sprzedaży Twoich produktów ? W jaki sposób podnoszą efektywność działań firmy?
- Jak stosować UX Writing, żeby było dobrze?
- Poznaj 10 głównych zasad UX Writingu!
- Jak tworzyć komunikaty UX?
- Jak tworzyć skuteczne CTA w buttonach?
- Definicja microcopy. Czym różni się od copywritingu?
- Czym zajmuje się UX Writer i czy musi znać się na copywritingu?
- Jak wygląda dobry UX Writing?
- Jak zbadać językowy potencjał UX u konkurencji?
Jak stosować UX Writing, żeby było dobrze?
Czy wiesz, jak ważne jest przemyślane projektowanie treści? Główną zasadą dobrego contentu jest jego użyteczność. Co komu po przyciągającym wzrok designie, jeśli jest chaotyczny i niespójny? Jeżeli chcesz, by instrukcje na Twojej stronie WWW zachęcały użytkownika do zakupu, pisz jasne i zrozumiałe komunikaty. Zanim zdecydujesz się zaimplementować na stronie rozbudowane menu nawigacyjne lub formularz, wejdź w buty swojego klienta i zastanów się, czy użyte przez Ciebie słownictwo zachęciłoby Cię do dokonania transakcji.
Dobre UX copy skutecznie przyciąga uwagę i ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie. Jeśli jeszcze nie zdecydowałeś się na usługi związane z projektowaniem skutecznych komunikatów, zapoznaj się z naszą ofertą. Nasze treści ozłocą Twój biznes!
Jak projektować content, by klienci rozumieli Twoje komunikaty i chętnie się do nich stosowali?
Poznaj 10 głównych zasad UX Writingu!
Dobry UX Writing to taki, który pozwala utrzymać zainteresowanie odbiorców i zwiększyć ich zadowolenie z korzystania z interfejsu. Za tym efektem stoi jednak proces projektowania treści, który powinien opierać się na 10 zasadach.
Podczas tworzenia microcopy pamiętaj, że:
- Prosty język bez specjalistycznego słownictwa (żargonu) to krótkie zdania i akapity zawierające jedną myśl. Zadbaj też o język neutralny, czyli taki, który nie ogranicza komunikatu do jednej grupy społecznej lub płci.
- Skomplikowany język utrudnia bezproblemowe poruszanie się po stronie – jeśli możesz coś napisać prościej, zrób to.
- Spójność komunikacyjna jest bardzo ważna. Oznacza to, że wszystkie opisy powinny być napisane w takim samym stylu.
- Dostosuj język do oferowanych przez Ciebie usług – nie ma treści uniwersalnych.
- Uwzględnij w komunikacji UX rozwiązania problemów, które mogą trapić Twoich klientów. Odwołaj się do doświadczenia użytkownika, który dokonuje zakupu na Twojej stronie WWW. Nakreśl mu prostą drogę do konkretnej akcji, którą zamierza wykonać. Może to być np. wyraźny button z napisem: „Dodaj do koszyka”. Pamiętaj, by umieścić na stronie liczne CTA (call to action, czyli krótkie wezwania do działania), które pomogą nakierować odbiorcę na właściwe działanie, np. „Umów się na bezpłatne konsultacje”.
- Traktuj użytkownika z takim szacunkiem, jakiego sam oczekujesz.
Użyteczny UX design w połączeniu z UX Writingiem jest niezbędny, by zapewnić Twojej firmie pozytywny odbiór wśród klientów. Pozwala rozbudować świadomość marki na rynku oraz pozyskać i utrzymać zainteresowanie użytkowników. Skuteczny UX jest jednocześnie integralną częścią tone of voice Twojej marki, dlatego warto poświęcić czas na jego zaprojektowanie i wdrożenie. Szukasz wskazówek na temat efektywnego UX? Zajrzyj do naszych usług contentowych i zainspiruj się do kreatywnego działania!
Jak tworzyć komunikaty UX?
Gdzie możesz zastosować UX, by ułatwić użytkownikom poruszanie się po Twojej stronie internetowej?
- Landing page – nic tak nie zniechęca użytkownika, jak nieczytelny i mało przystępny landing page. To właśnie w nim tkwi cała marketingowa moc pozytywnego i prostego przekazu do odbiorcy. Wykorzystaj ten potencjał – zbuduj przejrzysty i przyjemny dla oka interfejs graficzny, dostosowany do docelowego użytkownika.
- Spis treści, który wpływa na to, czy odbiorca będzie chciał przeczytać jakąkolwiek treść umieszczoną na stronie do końca. Powinien zawierać wszystkie nagłówki (H2) użyte w tekście.
- Nagłówki (H1) i (H2), które ułatwiają czytelnikowi szybkie dotarcie do potrzebnych informacji. Dobrze, gdy zawierają najważniejsze instrukcje, są zwięzłe i proste.
- Buttony z krótkimi CTA np. „Przechodzę dalej”, które ułatwiają orientację na stronie internetowej i przyspieszają proces wykonania konkretnej akcji.
- Formularze z klarownie opisanymi polami. Ułatwiają one zrozumiałą komunikację, a w efekcie pozyskanie leadu. Zadbaj o to, by instrukcje dotyczące zapisu do newslettera, założenia konta czy skontaktowania się z Biurem Obsługi Klienta były jasne i czytelne.
- Nie zapomnij też o przejrzystym menu nawigacyjnym, które pozwoli czytelnikowi jednym kliknięciem przeskoczyć do interesującej go sekcji.
CTA w buttonach powinno być jedno, maksymalnie dwuwyrazowe. Do projektowania takich komunikatów najczęściej używa się trybu rozkazującego np. „Czytaj dalej”, „Kup teraz”, „Zamów”. Aby CTA było skuteczne, powinno być zrozumiałe, czytelne i zwracające uwagę odbiorcy. Napisy na buttonach są znacznie większe niż reszta tekstu, często umieszczone na wyróżniającym je tle, by użytkownik od razu wiedział, jaką akcję może wykonać, klikając w konkretny button.
Definicja microcopy. Czym różni się od copywritingu?
Czym jest microcopy? W odróżnieniu od tradycyjnego copywritingu nie ma ono celu sprzedażowego. Jego głównym zadaniem jest ułatwienie nawigacji na stronie internetowej, by odbiorca mógł szybko dokonać transakcji lub wyszukać interesującą go sekcję.
Microcopy znajduje zastosowanie szczególnie w aplikacjach mobilnych, czyli tam, gdzie trzeba maksymalnie uprościć tekst, by zmieścić najważniejsze informacje w kilku zdaniach zakończonych kropką.
Dobrze przygotowane microcopy sprawi, że Twoja strona internetowa czy aplikacja będą łatwe w obsłudze. Prostota języka i czytelny interfejs zachęcą do klientów do częstszych wizyt.
Jak tworzyć skuteczne teksty nawigacyjne?
- Pamiętaj o starej, sprawdzonej zasadzie: „maksimum formy, minimum treści”.
- Wyobraź sobie, że użytkownik jest turystą, którego oprowadzasz po swoim mieście – niech Twoje komunikaty pokazują mu najbardziej interesujące sekcje na Twojej stronie.
- Podziel się z użytkownikiem przydatnymi wskazówkami dotyczącymi procesu zakupu lub wysyłki.
- Unikaj strony biernej i długich zdań.
- Połącz microcopy z odpowiednią graficzną nawigacją – UX Design.
Wdrożenie powyższych wytycznych już na etapie budowania strony internetowej znacznie ułatwi pracę programiście.
Czym zajmuje się UX Writer i czy musi znać się na copywritingu?
UX Writer to wąska specjalizacja ściśle powiązana z copywritingiem. W odróżnieniu od tekstów czysto perswazyjnych, które zazwyczaj tworzą copywriterzy, celem UX writera nie jest przekonanie odbiorcy do zakupu konkretnej usługi. Tam, gdzie copy sprzedaje, UX Writing przedstawia główną ideę w maksymalnie uproszczonym komunikacie. Jest ceniony szczególnie przez firmy działające w branży IT oraz tworzące oprogramowanie na platformie SaaS – właśnie ze względu na krótki, ale dosadny i spójny przekaz.
Copywriterzy często zostają UX Writerami. Faktem jest, że poza wspomnianą branżą technologiczną UX Writing dopiero zaczyna zyskiwać popularność. Widać to zwłaszcza w e-commerce, gdzie konkurencja jest naprawdę spora, a budowanie wizerunku rozpoznawalnej i solidnej marki wymaga wiele wysiłku i energii. Jeżeli szukasz sprawdzonego UX Writera – napisz do nas!
Jak wygląda dobry UX Writing?
Dobrego UX Writingu nie trzeba szukać daleko. Mobile Viking, InPost czy eobuwie robią to wyśmienicie!
Mobile Vikings, sieć komórkowa, ma świetny UX. Ich menu nawigacyjne jest czytelne, a poszczególne podstrony, np. opis usługi dotyczącej wyboru telefonu na kartę, wyglądają następująco:
żródło grafiki: Mobile Vikings
Krótkie informacje o obowiązujących stawkach cenowych, przejście za pomocą jednego kliknięcia do innej oferty, a także button „Biorę to!” – zdecydowanie zachęcają użytkownika do zapoznania się z innymi produktami tej marki. Przyjrzyjmy się jeszcze, jak wygląda podstrona z FAQ:
żródło grafiki: Mobile Vikings
Duży, czerwony napis POMOC I WSPARCIE nie pozostawia wątpliwości, że to właśnie tutaj użytkownik może znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytania. Pod spodem umieszczono pole wyszukiwarki do wpisania słowa kluczowego oraz spis treści, w którym znajdują się nagłówki omawianych sekcji. Kliknięcie dowolnego zagadnienie z listy wypunktowanej w wygodny sposób przeniesie konsumenta na osobną podstronę z opisem konkretnego zagadnienia.
Takie rozwiązanie skutecznie skraca czas szukania odpowiedzi na konkretne pytania. To istotny czynnik, który wpływa na wrażenia z korzystania ze strony internetowej.
Kolejny przykład świetnego UX Writingu? InPost, rodzima firma z branży transportowej.
źródło grafiki: InPost
Aplikacja InPostu nieco inaczej wyświetla się na telefonie z MacOS, inaczej na rządzeniu z Androidem. W obu przypadkach jej GUI (Graficzny Interfejs Użytkownika) jest jednak tak samo wyraźne i przejrzyste. Najważniejsze informacje, które mówią użytkownikowi o tym, że może otworzyć skrytkę zdalnie (z pominięciem wpisywania kodu) i tym samym odebrać przesyłkę za pomocą kilku kliknięć, umieszczono w żółtej ramce z kontrastowym różowym buttonem w samym centrum ekranu.
Informacje o tym, że paczka jest gotowa do odbioru oraz kod przesyłki są wyboldowane i powiększone w stosunku do reszty tekstu. Po lewej stronie na środku ekranu znajduje się wyraźny kod QR – jeszcze jedna opcja na bezdotykowe otwieranie skrytki. W aplikacji InPostu użytkownik dostaje więc aż trzy wskazówki, z których może skorzystać, aby bezpiecznie wyjąć paczkę. Dzięki nim cały proces zajmuje kilkanaście sekund. Pamiętasz jeszcze te długie kolejki na poczcie, w których stałeś przez pół godziny i więcej, by odebrać lub nadać paczkę? Dobry UX to sposób na wysłanie przestarzałych rozwiązań tam, gdzie ich miejsce – w niepamięć.
źródło grafiki: InPost
Kolejny przykład to instrukcja otwarcia skrytki w paczkomacie, już po wyborze opcji zdalnego otwierania. W centrum ekranu znajduje się charakterystyczna grafika przedstawiająca otwartą skrytkę, poniżej wyboldowany duży napis „Gotowy?”, a następnie żółty button na całą szerokość ekranu, który informuje użytkownika, że może otworzyć skrytkę i bezpiecznie wyjąć przesyłkę. Możliwość błyskawicznego odebrania paczki za pomocą czytelnej aplikacji znacząco skraca czas dostarczania zamówionych towarów. Sprawia to, że klienci przy kolejnym zamówieniu chętniej skorzystają ponownie z opcji wysyłki do paczkomatu.
A jak wygląda dobrze zaprezentowany formularz z danymi? Tu przykładem może być internetowy sklep z obuwiem – eobuwie.pl.
źródło grafiki: eobuwie
Na samej górze umieszczony jest odnośnik do logowania na konto klienta w formie buttonu z czarnym napisem na białym tle. Poniżej znajdują się pola do wpisania danych, umieszczone w równej linii, oraz lista rozwijana z wyborem kraju wysyłki. Każde pole jest opisane jednym wyrazem, z osobnym miejscem na numer domu. Na samym widnieje okienko wyboru dostawy pod inny adres niż podany w formularzu oraz prośbę o wystawienie faktury VAT.
Pamiętasz, ile razy chciałeś dokonać zwrotu zakupionego towaru i scrollowałeś stronę w poszukiwaniu tej opcji? Eobuwie znów udowodniło, że solidny UX się opłaca. Wygodny formularz zwrotu w formie elektronicznej zwiększa lojalność klientów. Chętniej dokonają oni ponownego zakupu w sklepie, który zapewnia przejrzyste procedury zwrotu.
źródło: eobuwie
Duży napis, który informuje klienta, że może dokonać zwrotu w konkretnym terminie (stąd gwiazdka) i zielony button z wyraźnym, białym napisem, który przeniesie klienta na stronę z formularzem zwrotu to tryumf krótkich form i solidnie odrobiona praca domowa z UX Writingu.
Jak zbadać językowy potencjał UX u konkurencji?
Jak sprawdzić, czy Twoja konkurencja zna podstawowe pojęcia UX Writing? Zanim zaczniesz wyszukiwać w Google usługi związane z UX, poświęć chwilę na to, by zobaczyć, jak potraktowała temat UX. Sprawdź, jakim językiem pisane są komunikaty w konkurencyjnych witrynach, jak wygląda nawigacja strony i ile czasu zajmuje przejście od dodania produktu do koszyka i wypełnienie formularza zakupowego do przekierowania do płatności.
Następnie sprawdź kilka wpisów blogowych, przeskanuj wzrokiem landing page i opisy kategorii. Czujesz, że mógłbyś szybko stać się regularnym klientem tej marki? Tak właśnie działa dobre UX.
Chcesz, by i Twoja strona korzystała z pełni potencjału językowego UX? Skontaktuj się z nami. Przekujemy słowa w sukcesy Twojej firmy!