Kariera copywritera: jak rozwijać się jako copywriter?
Jako copywriter, powinieneś wiedzieć, że rozwój w tej branży jest konieczny. Każdego dnia powinieneś starać się poprawiać swój warsztat. W tym wpisie dowiesz się, w jaki sposób pisać coraz lepiej, zyskiwać lepszych klientów i zarabiać więcej na realizowaniu zleceń copywriterskich. Poniżej znajdziesz kilka porad, dzięki którym będziesz mógł sprawniej tworzyć swój copywriterski interes.
[lwptoc]
Dbaj o jakość swoich tekstów i komunikacji z klientem
Jaki byłby z Ciebie copywriter, gdybyś nie dbał o jakość swojej pracy? No, słaby. Czasem warto stanąć z drugiej strony i kupić kilka tekstów na giełdzie tekstów lub też poszukać zleceniobiorcy na Oferii. Pozwala to spojrzeć innym wzrokiem na współpracę z klientem i uniknąć błędów hamujących postęp własnej kariery. Najpowszechniejszą wadą tekstów pisanych przez większość copywriterów jest ich bardzo niska jakość, przez co nie nadają się one do publikacji na stronie internetowej, blogu, zapleczu, czy portalu informacyjnym.
Co innego znaczy napisanie tekstu na stronę, a co innego stworzenie tekstu typu pressel pages, który nie ma żadnej wartości merytorycznej dla odbiorcy. Gdy oferowaliśmy pracę copywriterom na Oferii, zauważyliśmy poważne problemy komunikacyjne. Do zleceń zgłaszało się 20-30 osób. W treści zlecenia określiliśmy rodzaj tekstów i zaznaczyliśmy, że konieczne będzie napisanie próbnego tekstu lub dostarczenie portfolio zbliżonego tematycznie.
Spośród zgłoszeń ponad 80% stanowiły wizytówki wklejane masowo, które można zobaczyć pod każdym zleceniem. Część z nich napisały firmy zajmujące się pisaniem (które podały adres swojej strony), a resztę osoby prywatne, pisząc jedynie swój adres e-mail bez portfolio. Wysłaliśmy wiadomość e-mail z prośbą o próbny tekst do około 7 osób, a odpowiedź otrzymałem jedynie od 2 osób.
Regularnie rekrutujemy copywriterów do naszej agencji. Zwykle zatrudniamy jedynie 2% osób, które zgłaszają się pod naszymi zleceniami. Na 100 osób zatrudniamy 2. I prawidłowość ta jest powtarzalna w każdej rekrutacji.
Tylko 2% copywriterów na rynku nie jest klepaczami od przypadku do przypadku. Znalezienie dobrego copywritera jest tak samo trudne, jak dobrego klienta. Ponieważ większość osób się nie przykłada do tego, co robi i jak się komunikuje, możesz się bardzo szybko wybić i żądać wyższej stawki. O ile się przyłożysz do swojej pracy.
Być tanim copywriterem i pisać dużo za niewielkie stawki?
Długa praca nad jednym tekstem może być mniej opłacalna od napisania w tym czasie kilkunastu tańszych artykułów. Możesz wyspecjalizować się w SEO copywritingu i mieć ciągły napływ dużej liczby tanich tekstów. Dzięki temu nie będziesz się martwić o to, że zabraknie Ci klientów. W takim przypadku opanuj perfekcyjnie szybkie pisanie i dbaj o organizację swojego czasu.
Nie musisz się martwić o to, że ktoś będzie marudził, że Twoje teksty są niskiej jakości. Oczywiście powinny być one poprawne językowo. Najlepszym klientom zaoferuj zniżki na duże liczby tekstu, dzięki czemu będą chętniej korzystali z twoich usług. Pisanie dużo i tanio oznacza, że warto nawiązać współpracę na przykład z agencjami SEO i firmami, które się intensywnie pozycjonują.
Może być copywriterem drogim i pisać niewiele za duże stawki?
Zupełnie inną strategią jest pisanie tekstów najwyższej jakości, na przykład dla serwisów i portali informacyjnych, na firmowe blogi lub do gazet. Największym problemem, jaki napotkasz przy tej strategii, jest znalezienie osób, które Ci zaufają i skorzystają z Twoich copywriterskich usług. Aby przekonać klienta do siebie, pokaż mu, co potrafisz. Oto garść szybkich rozwiązań pozwalających na zbudowanie wizerunku w sieci:
- Stwórz profesjonalne portfolio copywritera;
- Napisz dla klienta darmową próbkę – stracisz trochę czasu, ale jeśli będzie zadowolony, na pewno ponownie skorzysta z Twoich usług;
- Prowadź blog na swój ulubiony temat. To nie tylko metoda na pokazanie tego, że umiesz pisać, klienci mogą także odezwać się w komentarzach.
Pisanie krótkich tekstów wymaga jedynie szybkich palców, natomiast by stworzyć długi i wartościowy artykuł, musisz przyłożyć się do researchu i stworzyć logiczną strukturę tekstu.
Niektóre zlecenia są znacznie droższe od pozostałych.
Napisanie jedynie tysiąca znaków tekstu może zająć cały dzień, jeśli potrzebne jest do tego przewertowanie kilku książek – dotyczy to głównie tekstów technicznych i niszowych branż. Podobnie napisanie tekstu sprzedażowego wymaga doświadczenia i znajomości zasad marketingu, klientów, pisania reklam i tak dalej. Za teksty sprzedażowe płaci się najwięcej dlatego, że idą za nimi konkretne pieniądze. Im lepszy jest tekst, tym więcej klientów dokona zakupu rzeczy, którą reklamuje.
Rozwijaj się jako copywriter
Nie popełnij błędu, polegającego na realizowaniu każdego zlecenia, które Ci się natrafi. Taki copywriting do niczego dobrego nie prowadzi. Od samego początku zdefiniuj swoje ulubione tematy, dzięki czemu będziesz pisać z przyjemnością. Zobaczysz, jak wpłynie to na jakość Twoich tekstów. Oczywiście, wraz z biegiem czasu Twoje zainteresowania będą się rozszerzać i polubisz także inne tematy. Każdy z nas ma dziedziny, w których czuje się mocnym. Zastanów się, co Cię fascynuje i zacznij pisać na ten temat. Możesz założyć bloga opowiadającego o zbieraniu znaczków lub akwarystyce morskiej, dzięki czemu ludzie będą mieli okazję poznać Cię, jako eksperta w twojej dziedzinie.
Im więcej wiesz na dany temat, tym lepszy tekst napiszesz i tym lepszym copywriterskim warsztatem będziesz dysponował. Jako ekspert będziesz mógł zażądać za swoje teksty znacznie więcej od osób, które napiszą teksty na podstawie ogólników dostępnych w internecie. Brian Tracy zaleca, by codziennie poświęcić kilkanaście minut na czytanie informacji, które mogą Ci się przydać w pracy. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę, która przyda Ci się podczas pisania.
Polecam Ci zgłaszanie się do pokrewnych tematycznie ofert. Jeśli będziesz prowadzić bloga na temat smartfonów i innych urządzeń bezprzewodowych, możesz pokazać go klientom sprzedającym smartfony lub inne urządzenia mobilne. Dzięki temu zyskasz nowe zlecenia, a nie natrudzisz się podczas pisania nowych tekstów. Jeśli klient poprosi Cię o opisanie czegoś, czego nie lubisz, będziesz miał z tym ogromne problemy.
Co jeszcze można pisać jako copywriter?
Napisałeś już kilka artykułów, ale czujesz, że mógłbyś w lepszy sposób wykorzystać umiejętność szybkiego pisania i lepiej rozwinąć się jako copywriter? Istnieje kilka możliwości – na przykład tłumaczenia tekstów.
Tłumaczenia z języka obcego na polski są znacznie prostsze od tych w odwrotną stronę. Jeśli poznałeś obcy język w dobrym stopniu (na przykład umiesz w nim swobodnie czytać), to możesz spróbować swoich sił w zleceniach tego typu. W sieci ogłasza się wiele osób, które poszukują tłumaczy freelancerów do drobnych tłumaczeń. Podpowiedź – tłumaczenia są znacznie prostsze z dobrym słownikiem i programem CAT. Świetnie sprawdza się na przykład darmowy OmegaT używany wraz z Tłumaczem Google.
Kolejny rodzaj tekstów to artykuły do czasopism i gazet. Pisanie do gazet nie różni się niczym od publikowaniem na stronach internetowych z wyjątkiem jednego – stawki są znacznie wyższe.
Z tego powodu warto jest przesyłać do czasopism propozycje napisania artykułów. Skup się na tych gazetach, które najczęściej czytasz i znasz ich tematykę.
Niektóre osoby mają problem z tworzeniem teksów. Jeśli należysz do nich, możesz spróbować swoich sił w transkrypcji. W internecie nie brakuje firm szukających osób przepisujących nagrania, możesz też współpracować z indywidualnymi klientami poszukującymi niższych cen. Jeśli twoją mocną stroną jest ortografia, zajmij się korektą tekstów.