Kanibalizacja słów kluczowych: jak nie dać się pożreć algorytmom Google?

Kanibalizacja słów kluczowych to problem, który pojawia się w sieci stosunkowo często. Co więcej, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że zjawisko to dotknęło również ich witrynę. Na czym polega kanibalizacja fraz kluczowych i w jaki sposób ograniczyć jej występowanie?

[lwptoc]

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizm słów kluczowych występuje wówczas, gdy witryna internetowa złożona jest z podstron, które optymalizowane są na tę samą frazę kluczową. Zjawisko to jest niezwykle popularne w internecie – zarówno na stronach firmowych, blogach, jak i w sklepach online.

Jeśli zaistnieje sytuacja, gdy co najmniej dwie podstrony będą zoptymalizowane na jedną wybraną frazę kluczową, wtedy zaczynają one rywalizować ze sobą w SERP-ie (wynikach wyszukiwania zwróconych przez wyszukiwarkę). Algorytmy Google nie do końca wiedzą, którą podstronę umieścić wyżej w rankingu wyszukiwania – raz jedna, a raz druga strona pojawia się wyżej w zwróconych wynikach.

Taka sytuacja doprowadza do znaczących wahań pozycji podstron w Google, może skutkować spadkami pozycji, a także do zmniejszenia efektywności optymalizacji SEO całej witryny. Problemem jednak jest spora niestabilność podstron, co zaburza jej dalsze pozycjonowanie. Kanibalizacja słów kluczowych ma również znaczący wpływ na wewnętrzny i zewnętrzny profil linków.

Jak poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?

Rozwiązań problemu jest kilka. Pierwszym z nich jest zapoznanie się z mapą strony i odpowiednim dopasowaniem frazy kluczowej do każdej z podstron. Plan umieszczania fraz kluczowych w tekście ograniczy ryzyko zdublowania słów kluczowych.

Poza tym, jeśli podstrony witryny nie są już pozycjonowane na te same frazy, kolejnym krokiem powinno być wykonanie odpowiedniej struktury linkowania wewnętrznego między tymi podstronami. Do najlepiej wypozycjonowanej podstrony powinno się linkować podstrony optymalizowane na inne słowa kluczowe. Podczas linkowania nie należy zapominać o odpowiednim anchorze.

W ten sposób pokażesz algorytmom Google pewną hierarchię podstron, co zmarginalizuje ryzyko konkurowania ze sobą podstron w obrębie jednej witryny.

Frazy kluczowe warto umieszczać w każdym z elementów tekstu, czyli w: znaczniku title, adresie podstrony, podtytułach H2 – H6, treści oraz w znacznikach alt. Nie należy również przesadzać z nasyceniem contentu słowem kluczowym i warto zadbać o jego naturalną odmianę.