Jak nie powinna wyglądać współpraca z copywriterem? Wszystko, co jako klient powinieneś wiedzieć o skutecznym planowaniu pracy z copy i agencjami

Zauważyłeś, że poświęcasz swojej firmie coraz więcej czasu? Doba niestety nie jest z gumy i jak na złość nie chce się rozciągnąć. Prędzej czy później przychodzi moment, w którym zaczniesz zlecać zadania innym specjalistom. Jednym z takich filarów, które spokojnie możesz oddać w cudze ręce, jest content marketing.

To nie jest jednak tak, że dasz zlecenie i już – możesz przestać myśleć o tej części biznesu. Istnieje zestaw dobrych praktyk, którymi warto kierować się przy współpracy z copywriterami czy agencją. I, dla równowagi, także lista czynności i zachowań powodujących, że współpraca staje się trudniejsza lub w ogóle przestaje działać. Chcesz, by Twoje kontakty z osobami piszącymi treści na Twoją stronę WWW układały się bezproblemowo? Sprawdź, czego na pewno nie powinieneś robić!

[lwptoc]

Antyzasady współpracy, czyli jak nie powinna wyglądać relacja z copy, jeśli liczysz na dobre treści

Jak zepsuć współpracę z copywriterem lub agencją w 7 krokach? Poznaj antyzasady, które spowodują, że praca z copy stanie się męką dla obu stron. Co sprawi, że copywriter trzy razy zastanowi się, zanim ponownie podpisze z Tobą umowę?

1. Nie płać za teksty próbne i nie zgadzaj się na zaliczki

Wycena? Jaka wycena? Na początku współpracy nie wypada mówić o pieniądzach! Pierwsze teksty służą do tego, żeby się ze sobą zapoznać i sprawdzić, czy wybrany specjalista ma na tyle umiejętności copywriterskich, aby sprostać Twoim wymaganiom. To copywriterowi powinno bardziej zależeć na utrzymaniu zlecenia, a nie Tobie!

A co, jeśli się okaże, że treść Ci się nie spodoba (bo przecież nie Twojej grupie docelowej) i nie jest tak kreatywna i ekspercka, jak Cię zapewniano? Dlatego nie zgadzaj się na zaliczkę przed wykonaniem zlecenia ani na płatny tekst próbny! Dzięki temu unikniesz zawodu i poświęcisz swój budżet na innego specjalistę. A że on poświęcił na to swój cenny czas? Niech się bardziej postara!

2. Olej brief

Zamiast gotowego tekstu otrzymujesz na maila jakąś dziwną listę pytań? Bez sensu! To tylko stek bzdur, które nic Ci nie dadzą, a jedynie zabiorą cenny czas.

Jeśli jednak specjalista naciska na odpowiedź, wszędzie wpisz „nie wiem”. Przecież to nie Ty jesteś od tego, by się na tym znać! To copywriter powinien wiedzieć, czy zamawiasz opisy produktów, chwytliwe hasła reklamowe czy zestaw tekstów sprzedażowych. Oczekiwana długość tekstów w zzs (znakach ze spacjami)? Twoja potencjalna konkurencja? „Domyśl się!”

3. Wszystkie kluczowe informacje zachowaj tylko dla siebie

Research – słyszał ktoś o czymś takim? Wiadomo, że copywriter powinien wiedzieć wszystko na temat Twojej branży, firmy i celów biznesowych. A jeśli nie wie, to przecież wszystko można wygooglować, więc o co chodzi? Nie informuj więc specjalisty o takich aspektach jak Twoja grupa docelowa, sposób komunikacji czy unikalna wartość oferty. Za to mu płacisz, żeby to wiedział i dobrze opisał! I żeby ręka boska broniła Cię przed wysyłaniem własnych źródeł do tekstu – niech się postara!

4. Skup się tylko na SEO

Oczywiście, że chcesz, aby Twoja strona pozycjonowała się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce. Dlatego ustal z copywriterem szeroką listę słów kluczowych i każ mu umieścić wszystkie w zamówionym tekście. Im więcej powtórzeń, tym lepiej. Oczywiście nie pozwalaj na odmianę fraz, bo dzięki temu roboty Google’a lepiej zaczytają treść i szybciej podbije to Twoją pozycję. Nie zapomnij także o gęstym linkowaniu.

A jeśli tekst będzie brzmiał niezrozumiale i sztucznie dla użytkownika? Nieważne, duże nasyczenie frazami zagwarantuje Ci sukces i na pewno zwiększy sprzedaż! Zmiany w algorytmie Google? Zenek mi mówił, że to nieprawda i jego strona ma się świetnie!

5. Narzucaj swoją wizję tekstu

To nie jest tak, że możesz w 100% oddać przygotowanie tekstu specjaliście. Mimo wszystko nie siedzi on całkowicie w Twojej branży, więc nie możesz mu w pełni zaufać. Dlatego podczas przygotowywania tekstu marketingowego neguj większość użytych sformułowań i narzucaj swoje zdanie. I koniecznie całkowicie wzoruj się na konkurencji – skoro stosuje takie stwierdzenia jak „profesjonalna obsługa” czy „usługi szyte na miarę”, to muszą być skuteczne, prawda?

6. Termin? Na wczoraj!

To copywriter jest dla Ciebie, a nie na odwrót. To jemu powinno zależeć na jak najszybszym opracowaniu tekstu. Dlatego bądź bezlitosny w wyznaczaniu terminu oddania zlecenia. Dzięki temu lepiej zmotywujesz specjalistę do pracy. Nie zgadzaj się na przesunięcie deadline’u, nawet jeśli copywriter poinformował Cię wcześniej o wypadku losowym. Mógł się przecież lepiej przygotować na taką ewentualność!

7. Zwlekaj z feedbackiem tak długo, jak to możliwe

Pamiętaj, że to Ty jesteś człowiekiem zapracowanym. Dlatego nie możesz od razu czytać wszystkich wiadomości, a regularny kontakt e-mailowy z podwykonawcą to już zupełna przesada. Musisz znaleźć czas na ponowne zapoznanie się z otrzymaną treścią. Copywriter powinien zrozumieć Twoją perspektywę i być wyrozumiały, a nie poganiać Cię do szybkiego sprawdzenia tekstu w celu wprowadzenia poprawek. Jest to taka część pracy, która wymaga dużego skupienia i skontrolowania, czy tekst na pewno jest wyczerpujący. Przecież jeszcze zdążycie się rozliczyć za wykonane zadanie, a inne projekty mogą zaczekać!

Dobra agencja contentowa (jak i copywriter) zawsze na wstępie przedstawi Ci brief i pomoże go wypełnić. Dzięki temu osoby piszące treści na Twoją stronę będą mogły w pełni poznać Twoje oczekiwania i specyfikę firmy. To Twój pierwszy raz i nie wiesz, czego się spodziewać? Przeczytaj, czym jest brief dla copywritera i jakie informacje są w nim zawarte.

Dlaczego warto zadbać o udaną współpracę z copywriterem?

Teraz już wiesz, czego nie robić, aby Wasza współpraca ułożyła się pomyślnie. Pamiętaj, że copywriter nie tylko zna się na poprawnym pisaniu, lecz także umie tworzyć skuteczne mechanizmy, struktury i sformułowania, dzięki którym treści są łatwo przyswajalne dla użytkowników i skłaniające do oczekiwanego działania. Jednak, aby móc skutecznie dla Ciebie pisać, potrzebuje bliżej poznać Twoją firmę i jej cele biznesowe. Bez zaangażowania obu stron nie ma szans na sukces!

Kogo jako zleceniodawca powinieneś poprosić o pomoc? Czy lepiej współpracować z copywriterem freelancerem, czy agencją copywriterską?

Copywriter freelancer kontra agencja copywriterska – co będzie lepsze?

Copywriter

To osoba, która zazwyczaj w pisaniu specjalizuje się w konkretnej dziedzinie, rodzajach tekstów czy branżach. To z nią będziesz ustalać wszystkie szczegóły dotyczące zlecenia. Z racji, że prowadzi wszystko samodzielnie, ma ograniczoną przestrzeń na projekty, a przez to czas oczekiwania na tekst na stronę może się wydłużyć. Jeśli jednak złapiecie flow, zyskasz dobrze wdrożonego podwykonawcę, który będzie regularnie podsyłał Ci treści realizujące ustalone cele.

Każdy copywriter ma swój specyficzny, wyrobiony sposób pracy, dlatego procedury przebiegu zlecenia mogą się różnić w zależności od wybranego specjalisty. Ponadto rzadko takie osoby zajmują się czymś więcej niż tylko pisaniem (np. kreowaniem kampanii reklamowych czy tworzeniem grafik).

Agencje copywriterskie

Profesjonalna agencja zagwarantuje Ci nie tylko dobrej jakości treści, ale także szybki czas realizacji zlecenia. Każdy projekt przechodzi weryfikację, w którą zaangażowany jest nie tylko copywriter (czy copywriterka), ale także account managerowie, New Bussines managerowie czy redaktorzy. Dzięki temu masz pewność, że wszystko zostanie dopilnowane, a Ty otrzymasz dopracowane teksty na stronę internetową.

Poza tym agencja w swoich szeregach skupia wielu specjalistów od pisania tekstów i nie tylko. Dlatego znalezienie odpowiedniej osoby do opracowania contentu odpowiadającego specyfice Twojej branży nie stanowi najmniejszego problemu. Co więcej, bardzo często agencja contentowa (jak np. Kuźnia Treści) zajmuje się nie tylko przygotowaniem treści na strony WWW – może też przeprowadzić audyt Twojej witryny czy też stworzyć dla Ciebie całkowicie nową strategię komunikacji.

Potrzebujesz kompleksowej opieki nad contentem dla Twojego biznesu? Nie musisz daleko szukać.