Jak i gdzie pozyskiwać zlecenia dla copywritera?
Jeśli istnieje zawód, który jest prosty i trudny jednocześnie, to jest nim copywriting.
[lwptoc]
Zlecenia, przynajmniej na początku kariery, zdobywa się w bólu i pocie, a poza tym nie zawsze wiadomo, czy będzie coś do pisania. To może być zniechęcające, ale nie warto opuszczać broni! Rozwój branży i duże zapotrzebowanie na usługi copywriterskie bardzo przysłużyły się początkującym autorom. Gdzie obecnie można znaleźć zlecenia dla copywritera?
Serwisy dedykowane copywriterom – złe czy dobre?
Często pojawiające się pytanie: „skąd brać zlecenia copywriterskie” było motywacją dla osób, które stworzyły witryny dedykowane copywriterom. To wygoda dla zleceniodawców, przyzwoity zarobek dla właścicieli serwisu i możliwość złapania pierwszych zleceń dla copywriterów. I wilk syty, i owca cała – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Takie platformy mają bowiem swoje wady.
Zacznijmy jednak od zalet giełd tekstów
- Po pierwsze: to świetnie rozwiązanie dla osób, które dopiero stawiają pierwsze kroki jako copywriter. Zlecenia pojawiają się tam regularnie, czasami nawet w liczbie kilkunastu dziennie. Łatwo więc podłapać coś, nie mając doświadczenia.
- Po drugie: przy dobrym poziomie tekstów, zlecenia mogą płynąć stałym strumieniem i można w pewien sposób usystematyzować swoją pracę.
- I najważniejsze: aktywność na witrynach dla copywriterów może budować sieć znajomości z potencjalnymi klientami indywidualnymi. Zadowolenie z jakości tekstów może przełożyć się na stałą współpracę poza serwisem.
A jakie są wady platform ze zleceniami dla copywriterów?
Większość bardziej doświadczonych autorów traktuje takie rozwiązanie jako niezbyt opłacalne. Nie da się ukryć, że w takich serwisach znajdziemy raczej te mniej korzystne finansowo zlecenia. Copywriting może się wtedy okazać nużący, rozczarowujący i niezbyt dochodowy. Poza tym rosnąca konkurencja zaniża stawki. W tej branży nie istnieje wynagrodzenie, którego nie dałoby się obniżyć.
Decydując się na współpracę z giełdami tekstów, skorzystaj z witryn godnych zaufania, które gwarantują pewne i transparentne warunki współpracy. Jednymi z najpopularniejszych są: Goodcontent.pl, Gieldatekstow.pl, Textbroker.pl.
🧐 Giełda tekstów, agencja copywriterska czy freelancer – z kim współpracować? Czytaj artykuł
Szukanie klientów na usługi copywriterskie
Skupianie się tylko na pracy w serwisach copywriterskich grozi ugrzęźnięciem w nisko płatnych i zleceniach. Jeśli Twój copywriting ma być skuteczny (a jest to przecież jego najważniejsza cecha), to swoje usługi copywriterskie powinieneś oferować bez udziału pośredników. Wystarczy, żebyś regularnie zaglądał w kilka miejsc, w których pojawiają się zlecenia copywriterskie.
Gdzie pojawiają się zlecenia copywriterskie?
Głównymi źródłami copywriterskich zleceń są serwisy ogłoszeniowe, takie jak: Useme oraz Oferia. Sporo ogłoszeń znajdziemy też na branżowych grupach na Facebooku.
Bezpośrednio odpisując na ogłoszenia przestajesz być anonimowym klepaczem pośród tysięcy innych anonimowych autorów, a stajemy się żywym copywriterem z krwi i kości, który samodzielnie kuje swój wizerunek eksperta.
Rzecz jasna musisz się uwiarygodnić, by móc skutecznie zdobywać zlecenia. Copywriting to jedna z tych branży, która nie może opierać się na zasadzie: szewc bez butów chodzi. Obecność w sieci jest więc kluczowa i musi bazować na solidnym wizerunku.