Hasła, claimy i slogany
Hasła i slogany dla Twojej firmy. Wyrażają więcej niż tysiąc słów
Markę, firmę lub produkt kojarzymy na dwóch płaszczyznach: wizualnej i słownej. I o ile sprawa identyfikacji wizualnej jest relatywnie prosta, o tyle warstwa słowna jest bardziej skomplikowana. Hasła i slogany są wyłącznie jej częścią – ale częścią, która niejednokrotnie zaważyła na sukcesie firmy, na jej komercyjnym „być albo nie być”. Rzecz jasna, nie musi być elementem Twojego biznesplanu. Ale czy stać Cię na to, by nie skorzystać z takiej szansy?
O hasłach i sloganach reklamowych słów kilka…
W marketingu przyjęło się rozróżniać te dwa pojęcia. Tradycyjne, choć dość sztywne definicje mówią o tym, że hasło opisuje raczej firmę lub markę, zawiera w sobie jej misję i cele, a także przylega do niej na dłużej, niejako na całe życie. Slogan jest raczej przypisany do mniejszych lub większych kampanii reklamowych, pozostawia nieco więcej swobody i zmienia się z czasem.
Czy ten podział sprawdza się w praktyce? Nie, bo dawno już zaniknął i dziś traktuje się hasła i slogany jako jedność. To niejako powrót do zarania „prawdziwego handlu” – epoki merkantylizmu – kiedy konkurencja zaczęła rosnąć w tak zastraszającym tempie, że samo wystawienie oferty nie gwarantowało już skutecznej sprzedaży. I choć nie istniał jeszcze zawód copywritera, to kupcy sami nie wymyślali ani haseł, ani sloganów. Najczęściej zwracali się do lokalnych bardów, biegłych w operowaniu słowem osób, które tym właśnie zarabiały na życie. Takich praojców copywritingu.
Prawdziwie profesjonalne podejście zaczęło się dopiero w XIX od sloganu Coca-Coli. Nie całkiem takiego, jakiego byśmy się spodziewali, bowiem było to proste hasło Delicious! Refreshing! Exhilarating! Invigorating! W późniejszym czasie slogany i hasła zaczęły być bardziej lotne i nowoczesne, czasami w tak dużym stopniu, że używane są aż po dziś dzień. Najbardziej rozpoznawalne z nich to:
- Just do it!
- Nokia. Connecting people.
- Probably the best beer in the world. (Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie).
- Because you’re worth it. (Bo jesteś tego warta).
- Diamonds are forever. (Diamenty są wieczne).
Oczywiście znalazłoby się również kilka dobrych sloganów z naszego podwórka – takich jak No to Frugo lub Brawo ja. Dla każdej z firm-autorów te właśnie hasła i slogany stały się punktem przełomowym albo furtką do całkiem nowego poziomu biznesu.
I choć mogłoby wydawać się, że różnią się od siebie całkowicie, to jest wręcz przeciwnie. Wszystkie z nich opierają się na kilku sztuczkach psychologicznych, które pomagają zdobywać i przywiązywać do siebie klientów. Wszystkie też zbudowane są na kilku podstawowych zasad tworzenia haseł i sloganów.
Dla Ciebie i Twojej firmy lub kampanii reklamowej oznacza to tyle, że skuteczne hasło lub slogan da się stworzyć. I wcale nie za miliony dolarów, w największych na świecie nowojorskich agencjach reklamowych. To mit. W większości przypadków o sukcesie decyduje intensywna burza mózgów i solidny warsztat copywriterski.
Czy naprawdę potrzebny Ci dobry slogan?
Hasła i slogany reklamowe są jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi do marki lub produktów. Jeśli zapadają w pamięć, są w stanie wykreować wizerunek firmy i utrwalić go na długie lata. Wszystko to dzięki temu, że rytmiczna (a czasami nawet i rymowana), chwytliwa fraza działa na zasadzie pewnych skojarzeń i odwołuje się do emocji, przez co lepiej zapada w pamięć niż sama nazwa firmy. Mówi też więcej o tym, czego spodziewać się po konkretnym produkcie i usłudze.
To niezaprzeczalne zalety i spore korzyści dla Twojego biznesu. Hasła i slogany reklamowe:
- wzmacniają przekaz identyfikacji wizualnej (logo, kolorystyka strony internetowej, wygląd produktu),
- umacniają Twoją pozycję w docelowej branży, wyróżniając markę jeszcze zanim potencjalny klient zechce skorzystać z Twoich usług,
- kreują popyt na konkretny produkt,
- stwarzają wrażenie profesjonalizmu, a więc i lepszej jakości produktu,
- pozwalają budować spójny wizerunek – mając slogan, łatwo dostosowywać do niego pozostałą treść.
Można powiedzieć, że hasła i slogany robią niemalże wszystko to, co współczesny copywriting – informują, sprzedają i zwiększają świadomość marki. Sęk w tym, że są w stanie zrobić to szybciej i skuteczniej.
Hasło na wagę złota, czyli jak napisać dobry slogan reklamowy
W tworzeniu haseł i sloganów reklamowych ważne są trzy słowa: KRÓTKIE, ZWIĘZŁE I CHWYTLIWE. Niby proste, ale naszpikowane wieloma haczykami i pułapkami. Jak bowiem w takiej nieskomplikowanej, krótkiej formie zawrzeć opis swojej działalności, podkreślić kluczowe cechy produktu, do tego jeszcze wywrzeć odpowiedni wpływ na klientach? Pomoże Ci w tym kilka przydatnych wskazówek.
- Dobry slogan nie powinien zawierać więcej niż 7-8 słów. Największą skuteczność przynoszą jednak hasła krótsze, zwykle dwu- lub trzywyrazowe.
- W sloganie powinno znaleźć się tylko jedno słowo opisujące. Wybierz takie, które może wytworzyć w świadomości klientów pozytywne emocje i na zasadzie skojarzeń doprowadzić ich do kilku innych.
- Używaj konkretnych słów, niezbyt wysublimowanych i powszechnie znanych wszystkim konsumentom. Im krótsze tym lepsze.
- Szczodrze używaj czasowników i trybu rozkazującego.
- Porównuj się z konkurencją, ale nie poprzez wymienienie jej wad, a podkreślenie swoich zalet
- Stosuj techniki językowe (wyliczanki, rymy, aliteracje, powtórzenia, etc.), ale nie mieszaj ich ze sobą. Aby nie stracić rytmu, możesz użyć tylko jednej techniki.
- Nie stosuj banałów i nie przypisuj swojej marce powiedzeń, które są w codziennym użytku. Nikt tego nie zapamięta.
- Uważnie dawkuj humor. Na kontrowersje i śmiałe odniesienia mogą pozwolić sobie wyłącznie bardzo duże marki.
- Tworząc slogan dla swojej firmy nie daj ponieść się modzie. Odnoś się raczej do uniwersalnych emocji, które będą równie ważne dzisiaj, jak i za 10 lat. Wyjątek możesz zrobić, przygotowując krótkotrwałą kampanię reklamową.
Ty też możesz stworzyć swoje hasło reklamowe!
Cóż, niekoniecznie. Oczywiście każda osoba może stworzyć chwytliwy slogan reklamowy, a i wiele razy zdarzyło się, że używane do dzisiaj frazy wychodziły z ust zupełnie przypadkowy sposób. We wcześniejszym fragmencie zostało wspomniane też, że znając kilka podstawowych zasad, można stworzyć hasło zupełnie z niczego, nie prezentując geniuszu, a solidne rzemiosło. Hasła reklamowe niezwykle rzadko bywają jednak tym przykładowym błyskiem, a częściej po prostu chłodną kalkulacją, poczynioną na podstawie wiedzy, obserwacji, lat doświadczeń, a nawet statystyk.
Jeśli nie masz do tego głowy, zaufaj ekspertom. Chytre i mądre podejście do tematu, a także duże doświadczenie to w tym przypadku najlepsze rozwiązanie. Popełnione błędy mogą być kosztowne.
W Kuźni Treści możesz liczyć na hasło, że mucha nie siada!