Podstawą marketingu w sieci jest content. Wszelki. Bez niego przepadniesz w odmętach internetu, podczas gdy Twoja konkurencja będzie świecić triumfy. Twój content marketing nie może być jednak chaotyczny. W zmaksymalizowaniu zysków pomoże Ci odpowiednio skonstruowany content plan. Dowiedz się, jak to ogarnąć!

Czym jest content plan?

Dobry content plan nie jest zwykłym harmonogramem publikacji. To szczegółowo rozplanowana konstrukcja. Określa ona zarys każdej treści wydanej pod szyldem Twojej marki, czyli nie tylko bloga firmowego – ale o tym później.

Umieszczasz tu zatem m.in. rodzaje planowanego contentu, tematy, tytuły, daty realizacji poszczególnych etapów czy frazy kluczowe. Plan treści pozwala również krok po kroku realizować założenia strategii marketingowej, która jasno wyznacza kierunek wszystkich działań komunikacyjnych i promocyjnych.

Dlaczego planowanie treści się opłaca?

Można by postawić w tym miejscu pytanie: ale po co to wszystko? Rozumiem te wątpliwości, ja natomiast zapytam inaczej: czy wg Ciebie do budowy domu również można podchodzić spontanicznie? Czy można zacząć budować ścianę, a w połowie zmienić zdanie i przerzucić się na dach?

Z content planem jest podobnie. Jeśli chcesz efektów, należy się do tego przyłożyć. Ale właśnie: jakie konkretne korzyści zapewni Ci ustrukturyzowane tworzenie treści?

  • Zwiększysz ruch na stronie – regularnie publikowane, dobrze opracowane treści sprawią, że odbiorcy będą chętniej odwiedzać Twoją witrynę. Przyciągniesz nowych, a ze stałymi wzmocnisz więź.
  • Twoja strategia content marketingowa stanie się bardziej efektywna – dzięki przemyślanym działaniom Twój content będzie spójny, co przyniesie większe zyski. Unikniesz również przerw w publikacji.
  • Zaoszczędzisz czas i pieniądze – poprzez plan treści uwolnisz się od ciągłego angażowania się w content na bieżąco, a przy okazji przestaniesz przepalać budżet na spontaniczne, nietrafione działania.
  • Poprawisz swoje SEO – regularne publikacje wpłyną korzystnie na pozycjonowanie Twojej strony w Google i innych wyszukiwarkach.

Jak stworzyć skuteczny content plan?

Jak widzisz, content plan pomaga usprawnić wiele obszarów. Powinien być to zatem punkt wyjścia do Twoich działań content marketingowych. Jak się do tego zabrać? Nomen omen, dobry plan contentowy należy dobrze zaplanować!

Określ swoją grupę docelową

Bez doprecyzowania grupy docelowej nawet najbardziej zaangażowane działania i największe inwestycje mogą rozbić się o ścianę. Dlatego, jeśli jeszcze masz to przed sobą, dokładnie określ, do kogo chcesz trafić. Pomoże Ci w tym analiza dotychczasowych klientów.

Dzięki temu Twój marketing treści trafi do faktycznie zainteresowanej grupy odbiorców. Oprócz tego łatwiej będzie Ci wybrać tematy publikacji, ich formę oraz miejsca, w których będziesz je promować.

Cele

Lista tematów powinna być dopasowana do tego, co chcesz osiągnąć. Zamierzasz poprawić ruch organiczny i pozycję strony? Odpowiadać na potrzeby swoich użytkowników, edukować ich, zdobyć ich zaufanie? A może przede wszystkim pragniesz zwiększyć sprzedaż lub poprawić świadomość marki?

Aby Twoje działania nie były chaotyczne, rozpisz sobie swoje główne cele, a dopiero potem zacznij zastanawiać się nad konkretnymi treściami, odpowiednimi dla każdego zamiaru. Dzięki temu Twój content stanie się bardziej efektywny.

Ustal tematy publikacji

Tworzenie wytycznych dotyczących pojedynczych publikacji zacznij od określenia tematu. Masz pustkę w głowie? Spokojnie, rozbijmy to na czynniki pierwsze. Możesz podzielić swoje treści na kilka kategorii. W zależności od Twoich celów odpowiednio rozłóż swoje zaangażowanie.

  • Edukacja – wszelkie artykuły poradnikowe czy podcasty cieszą się w internecie dużym zainteresowaniem. Zbudują one wizerunek Twojej marki jako eksperta w branży, co przełoży się na większe zaufanie i w efekcie – lepszą sprzedaż. Pamiętaj jednak, aby takie treści tworzyć zgodnie z zasadą helpful content.
  • Sprzedaż – Twoje działania marketingowe z zakresu promowania Twoich produktów lub usług powinny zostać uwzględnione w harmonogramie treści. Planujesz promocję? Poszerzasz ofertę? Z wyprzedzeniem zaplanuj wszelkie grafiki i inne treści promocyjne. Może to być też świetny punkt wyjścia do tworzenia contentu poradnikowego. Pokaż na przykład, jak efektywnie stosować Twoje produkty!
  • Treści okolicznościowe – nie zapominaj o ważnych dniach lub okresach. Różne święta, Black Friday czy rocznica działalności firmy to znakomite okazje do przypomnienia o sobie i wybicia się na tle konkurencji.


Dobierz słowa kluczowe

Zasady SEO mówią jasno: niezbędnym elementem tworzenia contentu jest wcześniejsza analiza słów kluczowych. W końcu to one w dużej mierze wpływają na Twoją widoczność. Skorzystaj z takich narzędzi jak Senuto, aby sprawdzić, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w Twojej branży. Znajdziesz tam także często zadawane pytania, co może stanowić przy okazji świetną inspirację przy wymyślaniu tematów. Oprócz tego, nie zapominaj o Google Keyword Planner, czyli narzędziu, które pomoże Ci dobrać słowa kluczowe m.in. pod kątem ich popularności i biznesowej „kaloryczności”.

Zebrane frazy pogrupuj w klastry tematyczne. Pozwoli Ci to wyodrębnić poszczególne obszary, a następnie – konkretne publikacje.

Oprócz badania słów kluczowych z pewnością przyda Ci się również analiza konkurencji czy wizyta w Google Trends (trendy wyszukiwań w Google). Treści pojawiające się wysoko w wyszukiwarce, mogą stanowić dla Ciebie kolejną wskazówkę, które tematy poruszać i jak się do nich zabierać.

Pamiętaj jednak, aby nie kopiować. Oprócz posądzenia o plagiat spadniesz przez to w rankingu wyszukiwarki. Zamiast tego ugryź temat z innej strony i wzbogać go o dodatkową wartość dla odbiorcy.

W optymalizacji pisanego tekstu pomogą Ci również takie programy jak Surfer SEO czy Contadu, które podpowiadają słowa kluczowe pasujące do danego zagadnienia.

Pisanie tekstu z pomocą Contadu

Rodzaje publikacji

Gdy wiesz już, o czym powinny być Twoje publikacje, dopasuj ich rodzaj. Wszystko zależy od miejsc, w których zamierzasz się pokazywać. Same media społecznościowe dają szerokie pole do popisu. Żeby stworzyć dobry content plan, postaraj się uwzględnić specyfikę każdej platformy.

Przykładowo, na TikToku sprawdzą się krótkie, luźne filmy, czyli video marketing, a na Facebooku posty z grafikami. Social media to różne kanały komunikacji. Wartościowe treści w każdym przypadku oznaczają coś innego.

Tworzenie content planu jest zatem także równoznaczne z przygotowaniem harmonogramu dla treści blogowych umieszczanych na Twojej stronie.

To powinien być przegląd różnych form content marketingu. Twoi klienci doceniają treści w formie audio, które można słuchać w trakcie wykonywania codziennych obowiązków? Niech Twój content plan zawiera zarys kolejnych odcinków Twojego podcastu!

Pamiętaj również, że każdy kanał może mieć nieco innych odbiorców. Średnia wieku na TikToku jest niższa niż na Instagramie. Z kolei LinkedIn to portal stricte biznesowy. Efektywny content plan uwzględnia te zmienne, aby zmaksymalizować sukces.

Korzystaj z narzędzi do planowania

Dobry content plan to szczegółowy harmonogram dotyczący każdej publikacji. Szybko może się okazać, że jedna tabela w Excelu to za mało. W celu optymalizacji strategii marketingu treści skorzystaj z dodatkowych narzędzi.

Na Trello, Assanie czy Notion stworzysz taski, w których umieścisz szczegóły, deadline’y oraz wyznaczysz poszczególne etapy działania. Dzięki temu tworzenie i publikowanie treści stanie się wygodniejsze i zmniejszysz ryzyko przeoczenia poszczególnych zadań.

Task stworzony w Notion - content plan

Mierzenie efektów

Pomocne w doskonaleniu tego, co zawiera content plan, jest regularne mierzenie jego skuteczności. Skorzystaj z przeznaczonych do tego narzędzi, takich jak Google Analytics, Google Search Console czy Senuto. Dzięki temu sprawdzisz np., czy poprawia się Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie, przemyśl jeszcze raz swój plan content marketingowy, aby znaleźć wszelkie usterki.

Content plan z Senuto

Zadbaj o optymalizację swojego content marketingu

Twój content plan będzie generował największe zyski przy minimalnym nakładzie czasowym, jeśli będziesz wspierać jedną publikację innymi. Na Twojej stronie pojawił się nowy artykuł blogowy? Napisz na Facebooku post zachęcający do jego przeczytania, nagraj o tym TikToka i porusz ten temat na swoim webinarze lub podcaście. Będzie to niczym lead przyciągający kolejnych odbiorców.

W ten sposób po pierwsze unikniesz konieczności ciągłego tworzenia unikalnych treści, a po drugie wzmocnisz główną publikację.

Stosuj także tzw. recykling contentu, czyli przypomnij co jakiś czas o ważniejszych rzeczach z przeszłości. Może być to wspomnienie konferencji albo wartościowego artykułu (sprawdź jednak wcześniej, czy nie trzeba go zaktualizować). Z tego powodu staraj się regularnie tworzyć evergreen content.

Content plan – ważniejszy, niż się wydaje

Prawidłowo wykonany content plan ułatwia przeprowadzenie skutecznej strategii marketingowej. Jeśli dobrze doprecyzujesz, co chcesz osiągnąć za pomocą SEO i content marketingu, Twoje szanse na zdystansowanie konkurencji znacznie wzrosną. Treści publikowane z pomysłem i konsekwencją są stałym elementem działania nowoczesnych marek.

Trudno Ci się zabrać do stworzenia planu contentu? Potrzebujesz pomocy albo chcesz, żeby ktoś zrobił do za Ciebie? Zgłoś się do nas! W mig uwiniemy się z robotą, a Ty zobaczysz, jak z biegiem czasu rosną Twoje przychody i zasięgi.