Fachowiec, ekipa remontowa, firma budowlana lub deweloperska, a może sklep czy hurtownia z materiałami budowlanymi… Jeśli działasz w branży budowlanej, naprawdę POTRZEBUJESZ dobrego content marketingu. Nie wierzysz?

[lwptoc]

Jakiś czas temu umówiłam się z agentem nieruchomości na oglądanie mieszkania. Kiedy siłowaliśmy się z zamkiem (urok starych drzwi, pewnie łatwiej byłoby w nie kopnąć…), po klatce schodowej wchodził mężczyzna. Przystanął i od razu przeszedł do rzeczy: „Oglądacie to mieszkanie? Ja tu remontowałem już kilka, mieszkam piętro wyżej. Dam Wam swój numer, to może coś podziałamy”.

Jaka była pierwsza rzecz, którą zrobiłam po powrocie do domu (chociaż kusiło mnie wcześniej, ale przecież to nieładnie przeglądać telefon w towarzystwie)? Wpisałam podany numer w Google i sprawdziłam, co to za firma. Znalazłam tylko kilka standardowych wpisów z nazwą, adresem i NIP-em. Po kilku minutach szukania byłam już pewna, że nie ma nic więcej. Nawet wizytówki Google z kilkoma opiniami! Czy inni klienci byli zadowoleni? Jak wyglądają poprzednie realizacje? Czy to dobry fachowiec?

Numer usunęłam. Przecież nie będę ufać komuś, kogo nie da się nawet sprawdzić… A gdyby tylko miał stronę/wizytówkę/profil w social mediach – pewnie byłby na szczycie mojej listy wykonawców, bo blisko i bez szukania. Kto wie, ile takich potencjalnych szans przeszło mu koło nosa?

Najlepszy moment, by zadbać o content marketing? Teraz. Serio!

Content marketing to must have szczególnie teraz, gdy cała branża odczuwa na karku oddech kryzysu (przyprawia o ciarki, prawda?). Mniej się buduje, mniej remontuje, mniej kupuje…

Z punktu widzenia całego sektora spowolnienie dotyka wszystkie grupy inwestorów, co w najbliższej przyszłości oznacza spadek zapotrzebowania na pracę w sektorze budowlanym, na materiały budowlane czy produkcję w sektorach związanych z wyposażeniem mieszkań.

– oceniła w komentarzu Aleksandra Gawrońska, Dyrektorka Działu Badań Rynku Mieszkaniowego JLL [1].

W 2022 r. jeszcze niecała branża budowlana odczuła ten problem. Był to czas intensywnych remontów wcześniej postawionych i wykupionych inwestycji (według danych GUS oddano do użytku o 1,7% więcej mieszkań niż w 2021 r. [2]).

Co stanie się jednak w niedalekiej przyszłości? Przyjrzyj się innym danym. W 2022 r. [2]:

  • o 12,8% spadła liczba mieszkań, na które wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia budowy;
  • o 27,8% spadła liczba mieszkań, których budowę dopiero rozpoczęto.

Trzeba działać, bo zainteresowanych Twoimi usługami może być coraz mniej – i już nie tak łatwo będzie zapełnić grafik nawet rok do przodu… To najlepszy moment, by zwiększyć widoczność swojej firmy w internecie, zyskać miano eksperta i zadbać o regularny przypływ nowych klientów.

Tworząc strategię contentową już teraz, masz szansę szybko zostawić konkurencję w tyle – szczególnie w dobie kryzysu. W końcu wiele firm z sektora budowlanego (szczególnie mniejszych, które działają lokalnie) wychodzi z tytułowego założenia: „Ale ja się nie reklamuję, mam klientów z polecenia”. I to rzeczywiście jest całkiem dobre źródło, ale do czasu.

Co zyskasz dzięki skutecznym treściom? Niepodważalne argumenty dla sceptyków

O ile deweloperów czy większych sklepów budowlanych raczej nie trzeba już przekonywać, że „content is king” – mniejsze firmy wciąż mają trochę obiekcji. Po co Ci content marketing i dlaczego warto zadbać o widoczność w internecie?

1. Zbudujesz pozytywny wizerunek i świadomość marki – istnieją takie firmy, które zna każdy. Czy wiesz, że Twoja może być jedną z nich? Dzięki dobremu contentowi brand może już na zawsze zapisać się w świadomości klientów i stać się pierwszym wyborem teraz i w przyszłości. Według raportu Content Marketing Institue 2022 aż 83% specjalistów ds. marketingu B2B potwierdza, że content pomógł im stworzyć świadomość marki [3]!

2. Pochwalisz się swoimi realizacjami – własna strona WWW czy galerie w mediach społecznościowych to najlepsze miejsca do tego, by zaprezentować swoje realizacje czy projekty. To właśnie profesjonalne portfolio i case studies pokazują pełnię Twoich umiejętności i stają się jednym z decydujących czynników przy wyborze np. wykonawcy.

3. Zyskasz nowych klientów – jeżeli łatwiej będzie znaleźć Twoją firmę w Google i mediach społecznościowych, potencjalni klienci zyskają szansę, żeby do Ciebie trafić. A kiedy już Cię znajdą, dobry content, bogate portfolio czy ciekawe opisy produktów zachęcą ich do tego, żeby skorzystać właśnie z Twojej oferty. Aż 67% marketerów B2B zauważa, że content marketing pozwolił generować leady (czyli nowe kontakty) [3].

4. Zwiększysz autorytet i zaufanie – treści edukacyjne, poradniki, artykuły eksperckie… To wszystko pokazuje Cię od strony eksperta, który doskonale zna się na swoim fachu. 77% marketerów B2B potwierdza, że dzięki contentowi udało się zbudować/zwiększyć wiarygodność [3]. Dodatkowo dzięki atrakcyjnym treściom, np. ładnym zdjęciom, masz szansę stać się inspiracją np. do przeprowadzenia remontu czy zakupu nowych mebli. W końcu większość osób kupuje oczami.

5. Zbudujesz więź z klientami – dzięki regularnym publikacjom, newsletterom czy innym formom contentu zbudujesz zaangażowaną społeczność, dla której kontakt z Twoją firmą będzie stanowił ogromną wartość (np. edukacyjną). Zyskasz też zaufanie klientów, którzy nie tylko chętniej skorzystają z Twojej oferty w przyszłości, ale też będą polecać ją innym – nawet nieznajomym, pisząc komentarze i opinie w internecie.

6. Znajdziesz wartościowych pracowników – o dobrych specjalistów w branży budowlanej nie jest łatwo. Jako znana i godna zaufania firma przyciągniesz lepszych i lepiej wykwalifikowanych ekspertów, którzy pomogą Ci się rozwinąć.

7. Pokażesz się potencjalnym inwestorom – duże pieniądze wspomagają rozwój, to fakt. Inwestorzy szukają jednak zaufanych kontrahentów, z którymi mogą robić naprawdę duże rzeczy. Czemu nie skorzystać z możliwości, jakie dają spore zasięgi i rozpoznawalność?

8. Rozwiniesz swoją firmę – większa liczba klientów, większe zarobki, kolejni pracownicy… To wszystko stwarza dalsze szanse na rozwój. Po co ograniczać się do jednego remontu, skoro można prowadzić równolegle 10 ekip? Może warto skorzystać z doświadczenia i założyć hurtownię z materiałami budowlanymi? A może prowadzenie szkoleń lub konsulting? Opcji jest naprawdę wiele.

9. Zarobisz więcej – nie chodzi tylko o bezpośrednie generowanie kontaktów i sprzedaży, które wiąże się z większym ruchem. Firmy usługowe, które cieszą się renomą na rynku, najczęściej mogą pozwolić sobie na podniesienie stawek. To samo dotyczy deweloperów, którzy dzięki autorytetowi mogą promować bardziej luksusowe rozwiązania. Content to także najlepszy sposób, by przekazać wizję marki – badania Label Insights wskazują, że 75% konsumentów zapłaci więcej tej firmie, którą uważa za autentyczną [4]!

5 najlepszych działań marketingowych dla branży budowlanej

W jaki sposób zaistnieć w internecie? Możliwości są niemal nieograniczone. Najlepiej działać wielotorowo i stworzyć spójną strategię, która opiera się na różnych rodzajach contentu (tekst, wideo, grafika, audio). Dobierz rozwiązania przede wszystkim do:

  • określonych celów – ustal, co jest Twoim priorytetem i co precyzyjnie chcesz osiągnąć (np. wzrost sprzedaży o 20%, minimum 10 tys. użytkowników na stronie, 20 podpisanych umów remontowych);
  • grupy docelowej – tzw. buyer persona to idealny klient, którego chcesz przyciągnąć swoim komunikatem;
  • budżetu marketingowego – content marketing to jedno z tańszych, a przy tym najskuteczniejszych rozwiązań;
  • działań konkurencji – analiza firm, które konkurują z Tobą o klienta, to jeden z ważniejszych elementów strategii (zobacz, co można zrobić lepiej – i właśnie tak działaj).

1. Własna strona internetowa

To podstawa – Twoje miejsce w sieci. To właśnie tutaj większość potencjalnych klientów pierwszy raz ma styczność z Twoją ofertą. Aż 90% specjalistów ds. marketingu B2B rozpowszechnia content właśnie na stronie organizacji [3].

Czytelna, atrakcyjna i responsywna witryna to świetny sposób, by przedstawić za pomocą tekstów SEO skrót niezbędnych informacji (w tym cennik, dostępne usługi czy poprzednie realizacje) i zachęcić do kontaktu. Zadbaj przede wszystkim o klarowne i perswazyjne komunikaty, stosuj język korzyści. Pokaż klientom, co zyskają dzięki współpracy z Tobą. Niech treść będzie dla nich użyteczna – a nie pusta, nudna i bezwartościowa.

Bez względu na to, czy prowadzisz stronę-wizytówkę, czy sklep internetowy, zadbaj też o rozwinięcie bloga z praktycznymi poradami. Według raportu HubSpot blogi to drugi najpopularniejszy (po wideo) format używany przez marketerów [5]. Zgodnie z raportem Semrush długie blogowe artykuły znajdują się też w top 5 najskuteczniejszych rozwiązań [6].  

Treści tego typu korzystnie wpływają także na pozycjonowanie (czyli widoczność strony w Google po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych). Przykładowa miesięczna liczba wyszukiwań dla pytań związanych z malowaniem ściany:

Przykładowa miesięczna liczba wyszukiwań dla pytań związanych z malowaniem ściany
Źródło: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/

2. Wizytówka Google

Profil Firmy w Google (kiedyś Google Moja Firma) to must have dla wszystkich, a przede wszystkim lokalnych firm. Potencjalny klient od razu widzi najważniejsze informacje, zdjęcia, dane kontaktowe. Dodatkowo może sprawdzić opinie innych osób i zadać nurtujące pytania.

Dobrze zoptymalizowana i uzupełniona wizytówka jest widoczna wyżej. Ciekawe nagłówki, opisy i sporo pozytywnych recenzji to czynniki, które dodatkowo zachęcają do wyboru tej konkretnej firmy.

Sprawdź przykład. Po wpisaniu w Google frazy „usługi remontowo-wykończeniowe” wyszukiwarka od razu pokazuje mapkę oraz listę firm znajdujących się w okolicy. Wystarczy przejrzeć interesujące informacje i jednym kliknięciem przejść na stronę WWW, zadzwonić czy wyznaczyć trasę na mapie.

Usługi remontowo-wykończeniowe w Google
Usługi remontowo-wykończeniowe w Google

3. Profile w social mediach

W social mediach – szczególnie takich jak Facebook, Instagram, Tik-Tok, YouTube – możesz publikować zarówno treści organiczne, jak i reklamy. Dbaj o to, by robić to regularnie, a dodatkowo budować społeczność (np. odpowiadając na komentarze i opinie).

Rozwijając profile, pamiętaj o użyteczności i unikalności contentu. Wybieraj też najbardziej angażujące opcje. Według danych HubSpot w SM najefektywniejsze są posty: zabawne, interaktywne (np. ankiety) i behind the scenes (czyli pokazanie, jak działasz na co dzień) [5].

Raport Semrush na pierwszym miejscu najskuteczniejszych formatów treści umieścił wideo [6]. Obecnie królują krótkie filmiki (taki format znajdziesz nie tylko na Tik-Toku, ale też Instagramie w postaci reels i na YouTube jako shorts).

Dłuższe formy są z kolei bardziej uniwersalne – użytkownicy lubią do nich wracać, np. w przypadku filmików „how to…”. W takich produkcjach możesz np. pokazać swój produkt w akcji. Zobacz najpopularniejsze wideo na YT po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „efekt betonu na ścianie”:

Filmiki produktowe na YouTube
Filmiki produktowe na YouTube

Jeśli szukasz klientów B2B, pamiętaj również o LinkedInie. To potężna platforma, która zrzesza ponad 900 mln użytkowników na całym świecie, w tym ponad 5 mln w Polsce [7]. To gigantyczna liczba potencjalnych pracowników, inwestorów i kontrahentów.

Nie masz czasu na pisanie postów i prowadzenie social mediów? Nie musisz zajmować się tym samodzielnie. Zleć to zadanie agencji – chętnie zaopiekujemy się profilami Twojej firmy w mediach społecznościowych i wypełnimy je wartościowym contentem.

4. Serwisy ogłoszeniowe

Świadczysz usługi budowlane lub remontowe? Pokaż się w takich serwisach jak OLX, Oferteo czy Fixly. Zapotrzebowanie na konkretne działania najłatwiej sprawdzić w tym ostatnim miejscu. Tam to klienci poszukują odpowiednich wykonawców. Przykładowo:

Zlecenia na Fixly
Zlecenia na Fixly. Źródło: https://fixly.pl/rejestracja/wykonawca

W takich serwisach liczą się przede wszystkim dwie kwestie: odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi (aby potencjalnym klientom łatwiej było znaleźć Twoją firmę) oraz ciekawy, zachęcający opis. Tym na pewno wygrasz z konkurencją!

5. Portale i pisma branżowe

Jeżeli chcesz pokazać się od strony eksperta – publikuj w miejscach skupiających innych specjalistów z branży. W internecie znajdziesz zarówno portale dla partnerów B2B, jak i specjalistyczne serwisy dla osób zainteresowanych np. budową domu czy remontem mieszkania.

W takich miejscach najlepiej publikować:

  • artykuły poradnikowe;
  • nowinki, informacje prasowe, ciekawostki;
  • statystyki, case studies, historie;
  • opinie, wywiady;
  • porównania, testy, rankingi.

To również świetny sposób na to, żeby pozyskiwać linki do swojej strony i zwiększać jej wiarygodność w oczach robotów Google.

Pozycjonowanie lokalne czy podbijanie świata? Oto jest pytanie!

Zasada jest prosta – jeśli świadczysz usługi tylko w danym obszarze (np. w dzielnicy, mieście, regionie, województwie), zacznij od pozycjonowania lokalnego, czyli wśród lokalnych klientów. Dzięki temu znajdą Cię te osoby, do których rzeczywiście chcesz w danym momencie dotrzeć – z konkretnego miejsca. Z czasem dobrze jednak rozszerzyć działalność i podbić cały internet…

Wróć do punktu o wizytówkach Google – znajdziesz tam przykład pozycjonowania lokalnego. A tutaj kolejna opcja – każda inwestycja ma swoją osobną stronę internetową, co nie tylko usprawnia SEO, ale też porządkuje treść i ułatwia potencjalnym klientom znalezienie potrzebnych informacji.

Pozycjonowanie lokalne na stronie internetowej
Pozycjonowanie lokalne na stronie internetowej. Źródło: https://www.nohoinvestment.com/inwestycje

Prowadzisz firmę z branży budowlanej? Dobra treść to prawdziwa szansa, szczególnie w dobie kryzysu. Nie czekaj, aż prześcignie Cię konkurencja – zadbaj o widoczność w internecie, stwórz skuteczną strategię i zyskaj miano eksperta w swojej dziedzinie.

A po skuteczne treści dla branży budowlanej zgłoś się do Kuźni Treści!

Źródła danych:

[1] https://bpcc.org.pl/pl/komentarz-do-danych-gus-budownictwo-mieszkaniowe-w-okresie-styczen-pazdziernik-2022-r-23-11-2022/

[2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przemysl-budownictwo-srodki-trwale/budownictwo/budownictwo-mieszkaniowe-w-okresie-styczen-grudzien-2022-roku,5,134.html

[3] https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2022/10/b2b-2023-research-final.pdf

[4] https://latana.com/post/brand-transparency/

[5] https://www.hubspot.com/hubfs/2022_State-of-Inbound-Marketing-Trends_V08122022.pdf

[6] https://lp.semrush.com/rs/519-IIY-869/images/StateofContentMarketing2023.pdf

[7] https://news.linkedin.com/about-us#Statistics