Zastanawiasz się, czy prowadzić blog samodzielnie, czy zlecić to zewnętrznemu wykonawcy? Nie wiesz, na co zwracać uwagę podczas wyboru freelancera lub agencji? Sprawdź, jak prowadzimy firmowe blogi naszych klientów w Kuźni!

Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego – statystyki i fakty

Jakie są zalety bloga firmowego?

Jego brak sprawia, że widoczność Twojej marki w sieci staje się całkowicie uzależniona od zewnętrznych platform i ich kaprysów. Wystarczy jeden błąd algorytmu, aby Twoja firma na wiele miesięcy zniknęła z Facebooka, Instagrama, TikToka czy YouTube’a. Czy możesz sobie pozwolić na tak duże ryzyko?

Podobnie niekorzystna sytuacja występuje w momencie, w którym opierasz widoczność marki w sieci wyłącznie na płatnych reklamach – META, Google Ads czy LinkedIn Ads. Gdy tylko przestaniesz opłacać reklamy – Twoja firma całkowicie znika z radaru potencjalnych klientów.

Dlatego też tak ważne jest, aby inwestować we własne kanały dotarcia do klientów.

To właśnie firmowy blog stanowi podstawowy kanał komunikacji z potencjalnymi oraz obecnymi klientami. Blog jest również idealnym miejscem do przekierowywania i konwertowania ruchu z innych kanałów komunikacji – firmowego newslettera, mediów społecznościowych czy reklam. Blog dla marketerów stanowi filar wszystkich działań content marketingowych.

Zwiększenie świadomości marki

Prowadzenie bloga pozwala firmom skutecznie docierać do klientów na każdym etapie ich ścieżki zakupowej – od momentu, gdy zaczynają identyfikować swój problem lub cel, przez budowanie świadomości rynkowej oferty produktowej/usługowej, aż po analizę oferty.

68% decydentów B2B woli samodzielnie researchować oferty niż angażować się w kontakt z przedstawicielem handlowym.

(Deloitte: Close the expectation gap with your B2B customers, 2021)

Zawieranie informacji o marce i jej ofercie w treściach blogowych zwiększa świadomość i zaufanie do marki, a także ułatwia płynne przejście do decyzji o zakupie (konwersji).

Budowanie relacji z klientami

Wielu klientów podejmuje decyzje zakupowe, opierając się na informacjach z Internetu. Blog to idealna platforma, by w sposób strategiczny przedstawić ofertę, rozwiać obawy potencjalnych klientów i przekonać ich do wyboru Twojej firmy i jej oferty.

72% decydentów w B2B twierdzi, że konsumuje 3 lub więcej treści przed nawiązaniem kontaktu ze sprzedawcą.

(Content Preferences Survey: B2B Buyers Crave Concise, Research-Based Content To Inform Purchasing Process, DemandGen, 2022)

Możliwość komentowania i zadawania pytań przez czytelników tworzy przestrzeń do dyskusji, pozwalając marce na rozwiewanie wątpliwości i badanie opinii odbiorców poprzez dwustronną komunikację.

Pozyskiwanie nowych klientów

Skuteczne prowadzenie bloga przejawia się przede wszystkim w pozyskiwaniu kwalifikowalnych marketingowo leadów (MQL) właśnie z tego kanału dotarcia. Osoby poszukujące informacji o własnych problemach, poszukujące interesujących ich usług lub produktów trafiają na Twój blog, edukują się i chętniej decydują się na kontakt właśnie z Twoją firmą, niż z konkurencją, która nie dostarczyła im wartościowych treści.

68% nabywców B2B twierdzi, że pokazanie, jak rozwiązać problem i możliwości stojące za decyzją zakupową, było czynnikiem wpływającym na ich decyzję zakupową.

(Statista B2B buyers’ purchase decision influencers worldwide, 2021)

Blog firmowy wymaga odpowiedniego zrozumienia klientów, ich problemów, zadawanych przez nich pytań, a także obaw i korzyści, których poszukują. Tylko wówczas publikowane treści będą skutecznie trafiać do docelowej grupy odbiorców, zamieniając ich w klientów.

Budowanie wizerunku eksperta

Wytyczne Google E-E-A-T (Doświadczenie, Ekspertyza, Autorytet i Wiarygodność) zachęcają do tworzenia treści opartych na fachowej wiedzy i praktycznym doświadczeniu, kładąc nacisk na przejrzystość i rzetelność informacji.

EEAT infografika
Infografika prezentująca założenia koncepcji E-E-A-T

Budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie jest szczególnie ważne przy oferowaniu usług lub produktów wymagających specjalistycznej wiedzy. Publikując artykuły oparte na ekspertyzie, pomagamy użytkownikom rozwiązywać ich problemy, wzmacniamy naszą wiarygodność, a autorzy treści umacniają swoją pozycję jako specjaliści w branży. Regularne publikowanie wartościowych treści pozwala firmie na pozycjonowanie się jako ekspert w swojej branży, a to z kolei zwiększa potencjał sprzedażowy treści.

Blog firmowy odpowiada za widoczność domeny (frazy z długiego ogona)

Publikowanie artykułów na blogu pozwala rozszerzyć tematykę witryny, co umożliwia zdobycie pozycji w wynikach wyszukiwania na większą liczbę zapytań. Frazy kluczowe związane bezpośrednio z działalnością często są ogólne, mają duży wolumen wyszukań, a przez to są bardzo konkurencyjne.

Tworząc treści na blogu, możemy skupić się na tzw. frazach długiego ogona, które są rzadziej wyszukiwane, ale bardziej precyzyjne i lepiej odzwierciedlają intencje użytkownika.

Pisanie na tematy związane z naszą branżą to świetny sposób na budowanie autorytetu strony w wynikach wyszukiwania. Im więcej wartościowych i rzetelnych treści publikujemy, tym większe szanse, że nasza witryna zostanie uznana za zaufane źródło informacji w tej dziedzinie, co zapewni zwiększenie widoczności domeny w wyszukiwarce.

Frazy z długiego ogona long tail
Wykres prezentujący rozkład fraz z długiego ogona (long tail) i krótkiego ogona (short tail)

Google lepiej zrozumie tematykę strony internetowej, co zwiększy prawdopodobieństwo, że treści te będą częściej wyświetlane osobom szukającym informacji z zakresu tematycznego Twojej branży.

Tak oceniają nas klienci

  1. Kuźnia realizuje dla nas treści na WWW i robi to dobrze! Świetnie odnajdują się w temacie nowych technologii i czują nasz styl komunikacji. Cieszymy się, że mamy tak solidnego partnera w zakresie contentu. Polecamy!
    Cwatch Dorota Łyskawińska Art Director w WearTech Solutions sp. z o. o.
  2. W Kuźni znaleźliśmy wszystko, czego potrzebowaliśmy – fachową obsługę, świetnie napisane treści i przede wszystkim flow! Na czas, z luzem i poczuciem humoru. Polecamy Kuźnię i dziękujemy za owocną współpracę!
    gaminate Piotr Tytyk Członek Zarządu Gaming Supplements sp. z o.o.
  3. TERMINOWOŚĆ, RESPONSYWNOŚĆ ORAZ FACHOWOŚĆ – te trzy cechy wyróżniają Kuźnię, z którą cenimy sobie współpracę. Stały kontakt z zespołem Kuźni, badanie i dostosowywanie się do potrzeb klienta oraz dostarczanie materiałów na wysokim poziomie – nic więcej nie trzeba dodawać. Kuźnio! Robisz to dobrze! 😊
    GetResponse Paula Szulc Markerting Manager w GetResponse
  4. Kuźnia regularnie tworzy dla nas artykuły blogowe o tematyce instalacji fotowoltaicznych dla biznesu i klientów indywidualnych. Współpraca jest płynna i owocna: teksty są poprawne językowo i merytorycznie, zawsze dostarczane na czas. Cieszymy się, że mogliśmy znaleźć tak godnego polecenia partnera 🙂
    Astraenergy Paweł Kądziela Prezes zarządu
  5. Początkowo nie byliśmy pewni, czy zewnętrzna agencja zrozumie nasz sposób komunikacji z klientami, co niestety zdarzało się przy wcześniejszych współpracach. Szybko jednak się okazało, że nasze obawy były niepotrzebne! Contentowcy z Kuźni wręcz intuicyjnie dopasowali się do naszego stylu. Od tamtej pory dostarczają nam regularnie coraz więcej tekstów.
    InStream Filip Duszczak CEO w InStream Group

Jak prowadzić bloga firmowego?

Uruchomienie bloga firmowego to dopiero początek. Narzędzie to wymaga odpowiednio przemyślanej strategii działania zintegrowanej z celami i potrzebami biznesowymi firmy. Poza tym nie wystarczy pisać blog, aby liczyć na natychmiastowe wymierne efekty. Te przychodzą dopiero z czasem. Zwykle mówi się, że pierwsze efekty SEO na blogu możemy zaobserwować dopiero po 3 miesiącach aktywnego publikowania na swoim blogu.

Określ grupę docelową, dla której tworzysz treści

Aby prowadzić skutecznego bloga firmowego, kluczowe jest zrozumienie, do kogo kierujesz swoje treści. Określenie grupy docelowej to pierwszy krok, który zadecyduje o tonie, stylu i rodzaju publikowanych materiałów. Brak sprecyzowanej grupy docelowej odbiorców treści to najczęściej popełniany błąd, który może zaprzepaścić wszystkie wysiłki kierowane w produkcję i publikację contentu.

Jak określić grupę docelową? Zacznij od analizy podstawowych danych demograficznych, takich jak wiek, płeć, lokalizacja, czy poziom wykształcenia Twoich odbiorców. To pozwoli Ci dostosować język i sposób komunikacji do ich potrzeb.

Dowiedz się, z jakimi wyzwaniami spotykają się Twoi potencjalni klienci. Jakie mają potrzeby i jakie problemy chcą rozwiązać. Treści na blogu powinny dostarczać odpowiedzi na pytania Twoich potencjalnych klientów, oferując im praktyczne porady i jasne rozwiązania.

Przykład persony
Przykład persony

Twoja firma może mieć więcej niż jedną grupę docelową. W takim przypadku warto podzielić odbiorców na segmenty i tworzyć treści dedykowane każdemu z nich. Dzięki temu zwiększysz skuteczność komunikacji i trafność przekazu.

Stwórz profil idealnego klienta – tzw. personę – który będzie odzwierciedlał cechy Twojej grupy docelowej. Uwzględnij jego cele, wartości, motywacje, a także bariery, które mogą utrudniać podjęcie decyzji o zakupie. Tworzenie treści z myślą o konkretnej personie pomoże w lepszym trafianiu w potrzeby Twojej grupy docelowej. Posiadanie opracowanej persony pozwoli również łatwiej przekazać wytyczne agencji marketingowej lub freelance copywriterowi, którym zlecisz prowadzenie bloga.

W określanie grupy docelowej, problemów, pytań, obiekcji i potrzeb odbiorców treści warto zaangażować specjalistów firmy pracujących bezpośrednio z klientami Twojej firmy – handlowców, konsultantów, support czy doradców klienta.

Zrób research, o czym warto pisać

Jeżeli chcesz efektywnie prowadzić firmowego bloga z korzyścią dla Twojej firmy, konieczne jest dokładne zresearchowanie fraz kluczowych, pytań i problemów, z jakimi mierzą się klienci. Dzięki temu możesz precyzyjnie zaadresować wpisy blogowe dokładnie pod frazy, których wyszukują w Google, budując rozpoznawalność marki na każdym etapie lejka marketingowego.

Blog firmowy pozwala na tworzenie treści, które wychodzą poza tradycyjne prezentowanie informacji o produktach czy usługach. To idealne miejsce do publikowania różnorodnych artykułów, takich jak poradniki, tutoriale, studia przypadków czy historie Twoich klientów.

Google docenia tzw. Helpful Content, czyli treści, które w angażujący sposób odpowiadają na pytania użytkowników. Tworząc różne rodzaje wpisów, posługuj się językiem zrozumiałym dla swojej grupy docelowej, wplataj przykłady, anegdoty, storytelling i inne elementy, które uatrakcyjnią artykuły. Dzięki temu treści będą bardziej interesujące i lepiej odpowiadające oczekiwaniom czytelników, co zachęci ich do dalszej interakcji z marką.

Do analizy fraz kluczowych i pytań użytkowników nieocenione okażą się takie narzędzia jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto, Surfer SEO, Ahrefs, Semrush, AnswerThePublic czy… rozmowa z Twoimi klientami.

screen z Senuto
Screen z narzędzia Senuto prezentujący powiązane frazy

Stwórz content plan i dbaj o harmonogram publikacji

Stworzenie content planu oraz utrzymanie regularnego harmonogramu publikacji to podstawa sukcesu bloga firmowego. Planowanie treści z wyprzedzeniem pozwala na bardziej przemyślane i strategiczne podejście do tworzenia materiałów, co z kolei prowadzi do lepszej spójności i skuteczności w przekazywaniu komunikatów.

Content plan pozwala lepiej zorganizować tematykę publikacji w ramach klastrów tematycznych (content clusters). Poza tym dzięki content planowi łatwiej będzie ci efektywnie prowadzić bloga firmowego przy współpracy z zewnętrznym podmiotem. Jednocześnie content plan ułatwia mierzenie liczby i częstotliwości publikacji oraz rozliczanie z nich osób odpowiedzialnych za tworzenie i publikowanie wpisów na bloga firmowego.

Przykładowy content plan
Przykładowy content plan dla jednego z naszych klientów
Porozmawiajmy o Twoim blogu Zleć nam prowadzenie bloga firmowego!

Zdecyduj, kto ma pisać blog

Jednym z częstszych problemów organizacyjnych, z jakimi spotykamy się przy współpracy z klientami naszej agencji, jest brak jasnego podziału obowiązków w przypadku bloga, jego prowadzenia, monitorowania i zarządzania nim. Rodzi to poważne problemy wpływające negatywnie na egzekwowanie harmonogramu publikacji oraz ogranicza finalną jakość publikowanych materiałów.

Dlatego też pamiętaj, aby oddelegować konkretne osoby odpowiedzialne za zarządzanie widocznością Twojej strony i zarządzania nią. Dokładnie sprecyzuj zakres obowiązków w zakresie tworzenia content planu i harmonogramu publikacji. Wskaż, kto ma być odpowiedzialny za tworzenie treści, kto ma je redagować i akceptować, kto ma publikować, kto ma zadbać o analizę efektywności publikacji oraz zarządzać blogiem w ujęciu strategicznym. Brak jasnego podziału obowiązków doprowadzi do chaosu i przerzucania się odpowiedzialnościami, a na tym ucierpi content marketing Twojej firmy.

Jeśli chcesz skorzystać ze wsparcia agencji lub freelancera w zakresie prowadzenia bloga, również jasno podzielcie się obowiązkami, sprecyzujcie mierniki sukcesu, porozmawiajcie o celach marketingowych oraz zadbajcie o płynny, szybki i klarowny przepływ informacji. Brak dwustronnej komunikacji między firmą a agencją sprawi, że trudno będzie egzekwować systematyczne publikowanie wartościowych treści.

Publikuj treści wartościowe i zoptymalizowane pod kątem SEO

Aby blog firmowy pozwalał zbudować zasięgi, przyciągał odpowiednią uwagę i skutecznie promował markę, kluczowe jest tworzenie treści, które są nie tylko wartościowe dla odbiorców. Istotna jest także ich właściwa optymalizacja pod kątem SEO. Połączenie tych dwóch aspektów zapewnia, że wpisy będą zarówno przydatne dla czytelników, jak i widoczne w wynikach wyszukiwania.

Zamiast skupiać się wyłącznie na promowaniu produktów lub usług, dostarczaj praktycznych porad, rozwiązuj problemy klientów i dziel się ekspercką wiedzą. Blog firmowy to dobre miejsce na publikowanie najczęściej zadawanych pytań przez klientów oraz omawianie ich najczęstszych problemów, z którymi ma do czynienia Twoja firma. Im bardziej pomocne i angażujące będą wpisy, tym większe zaufanie i zaangażowanie zyskasz wśród odbiorców, co z kolei przełoży się na większą liczbę zapytań.

Aby Twoje treści mogły dotrzeć do szerszego grona odbiorców, muszą być dobrze widoczne w wynikach wyszukiwania. Skuteczna optymalizacja SEO to nie tylko odpowiednie słowa kluczowe umieszczone w treści wpisów czy umieszczanie zoptymalizowanych nagłówków. Równie ważne dla pozycji strony jest linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie adresów URL prowadzących do semantycznie powiązanych podstron w obrębie witryny.

Analizuj efekty bloga

Aby skutecznie prowadzić bloga firmowego, nie wystarczy tylko regularnie publikować treści. Kluczowym elementem jest także systematyczna analiza wyników, które pozwala na ocenę skuteczności promocji swojej firmy w internecie oraz wprowadzanie niezbędnych poprawek. Analiza efektów bloga zapewnia wgląd w to, co działa dobrze, a co wymaga poprawy w obranej strategii content marketingowej.

Aktualizuj stare posty na blogu

Jeżeli chcesz prowadzić bloga, pamiętaj, że regularne aktualizowanie starych postów na blogu to nie tylko sposób na poprawę wyników SEO, ale również utrzymanie contentu jak najbardziej wartościowego, aktualnego i angażującego czytelników. To strategia, która przynosi korzyści zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

Google premiuje świeże, zaktualizowane treści. Aktualizowanie starszych postów z nowymi informacjami, aktualnymi danymi lub dodatkowymi przykładami może pomóc w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większy ruch na blogu.

Zamiast tworzyć całkowicie nowy artykuł, możesz efektywnie wykorzystać już istniejące treści, wprowadzając w nich aktualizacje. Jest to świetna praktyka, zwłaszcza gdy nie masz czasu na prowadzenie bloga firmowego, ponieważ oszczędza ona czas i zasoby, a jednocześnie pozwala na dostarczenie wartościowych informacji swoim odbiorcom.

Jak prowadzić firmowy blog: samodzielnie czy nie?

Wiele firm z sektora MŚP ma obawy przed oddelegowaniem prowadzenia bloga zewnętrznym agencjom lub freelancerom. Czy warto zdecydować się na prowadzenie bloga przez zewnętrzny podmiot? A może taniej i lepiej będzie zatrudnienie zewnętrznych copywriterów? Każde z rozwiązań ma plusy dodatnie i plusy ujemne.

Zlecenie prowadzenia bloga agencji – zalety i wady

Ekspertyza i doświadczenie

Agencje copywriterskie zatrudniają wielu specjalistów, którzy pracują ramię w ramię nad blogami klientów – copywriterów, redaktorów specjalistów SEO, grafików oraz analityków (lub specjalistów łączących te kompetencje). Dzięki temu agencja jest w stanie prowadzić blog, uwzględniając wszystkie obszary wymagające zaopiekowania – od strategii, przez tworzenie wartościowych i zoptymalizowanych tekstów, przez analitykę i wdrażanie usprawnień.

Nie bez znaczenia jest również dostęp do topowych specjalistów z branży content marketingowej, którzy zatrudniani są w agencjach marketingowych. Z własnego doświadczenia wiem, że bardzo trudno jest pozyskać wybitne talenty firmom działającym poza branżą marketingową.

Oszczędność czasu

Prowadzenie bloga to nie tylko pisanie artykułów, ale także planowanie treści, optymalizacja SEO, promocja w mediach społecznościowych i analiza wyników. Zlecenie tego zadania agencji pozwala Ci skupić się na innych kluczowych aspektach prowadzenia firmy, oszczędzając Twój czas i zasoby.

Średnio wpisy blogowe mają ok. 5000 znaków ze spacjami. Ich pisanie zajmuje zwykle od 1 do 2 godzin wprawionemu marketerowi. Do tego należy doliczyć parę godzin na stworzenie miesięcznego content planu, analizę fraz kluczowych oraz rozplanowanie treści w obrębie lejków marketingowych i klastrów tematycznych. Może okazać się, że w przeliczeniu na roboczogodziny zatrudnienie agencji okaże się tańszym i łatwiej policzalnym rozwiązaniem.

Spójność i regularność

Jednym z kluczowych czynników sukcesu bloga jest regularność publikacji. Agencje mają doświadczenie w zarządzaniu harmonogramami treści oraz w planowaniu współpracy tak, aby zapewnić regularność publikacji na blogu. Zresztą, to właśnie za to płaci się agencji, aby dbała o odpowiednią częstotliwość publikacji.

Często okazuje się, że wewnętrzni pracownicy oddelegowani do prowadzenia bloga mają wiele innych obowiązków – często bardziej pilnych. Cierpi na tym blog, którego prowadzenie z czasem staje się przykrym i odraczanym w czasie obowiązkiem.

Brak wiedzy eksperckiej

Jednym z największych zagrożeń wynikających ze współpracy z agencją content marketingową przy prowadzeniu bloga, jest brak eksperckiej wiedzy branżowej. Problem ten dotyczy zwłaszcza firm działających w trudnych merytorycznie branżach. Docieranie do poszukujących wysokiego poziomu merytorycznego czytelników z danej branży może okazać się wówczas sporym wyzwaniem.

Zwykle w takiej sytuacji specjaliści agencji muszą być bardzo wnikliwie zbriefowani, a do tworzenia treści przy współpracy z agencją należy zaangażować specjalistów po stronie klienta odpowiedzialnych za wytłumaczenie agencji zawiłości danej tematyki oraz weryfikujących później jakość ich pracy.

Case studies

Tak prowadzimy blogi naszych klientów

Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?

Koszt prowadzenia bloga firmowego różni się w zależności od kilku kluczowych czynników oraz od sposobu jego prowadzenia.

Prowadzenie bloga samodzielnie

Czas pracy – koszt prowadzenia bloga samodzielnie często sprowadza się do czasu pracy pracownika lub właściciela firmy. To, ile czasu poświęcasz na pisanie, edycję, optymalizację SEO i promocję treści, wpływa na ogólny koszt. Przelicz koszt swojej roboczogodziny i załóż, że porządne prowadzenie bloga zajmie Ci ok. 30 h miesięcznie.

Narzędzia – koszty narzędzi do zarządzania treścią, SEO, edycji grafiki, np. Ahrefs, Grammarly, Canva, Surfer SEO czy Senuto to koszt kilkuset złotych miesięcznie.

Zlecenie prowadzenia bloga agencji content marketingowej

Kompleksowe zlecenie prowadzenia bloga agencji, które obejmuje tworzenie treści, SEO, grafiki, zarządzanie i analizę wyników, kosztuje zwykle od 2000 zł miesięcznie. Koszty zależą przede wszystkim od liczby wpisów blogowych realizowanych w miesiącu oraz od skomplikowania branży i szczegółowości wytycznych.

Zleć prowadzenie bloga w Kuźni

Rozwijaj biznes szybciej dzięki wsparciu solidnych marketingowców

Wiesz, co i jak możemy dla Ciebie zrobić. Teraz Twój ruch.

content marketing

    Jaki content możemy dla Ciebie wykuć?