Teksty reklamowe być może są najtrudniejszą dziedziną copywritingu. W kilku zdaniach trzeba bowiem wyrazić więcej niż tysiąc słów, a w dodatku być klarownym, pisać atrakcyjnie i przemawiać do emocji. To wcale nie łatwa sztuka, ale warta wysiłku – reklama jest w końcu dźwignią handlu. Najlepsze teksty reklamowe zwiększą Twoją rozpoznawalność, polepszą konwersję i zbudują świadomość marki, zmuszając klientów do działania. Złe… zniweczą wszystkie Twoje dotychczasowe wysiłki. Musisz więc podejść do tego świadomie i z rozsądkiem. Na skuteczną reklamę masz jedną szansę.
Teksty reklamowe – działaj skutecznie nie tylko w telewizji
Tekst reklamowy kojarzy się raczej ze sferą audiowizualną – telewizją lub radiem. Pisanie scenariuszy i tekstów do reklam telewizyjnych jest zaś marzeniem chyba każdego copywritera. I przedsiębiorcy, bo niejednokrotnie reklama telewizyjna utożsamiana jest z sukcesem firmy. Zanim jednak dojdziesz do takiego etapu, by przeznaczać miliony na czas antenowy, ważniejsze powinno być dla Ciebie to, co dzieje się w sieci.
Dziś to Internet daje przedsiębiorcom największą siłę i pozwala docierać tekstom reklamowym dokładnie tam, gdzie powinny i gdzie mają największe szanse powodzenia. Umożliwia też działanie na wielu frontach – co prawda o różnym zasięgu i sile oddziaływania, ale przynoszącym wymierne korzyści.
Google Ads zamiast pozycjonowania?
Google tak bardzo zdominował rynek internetowy, że traktowany jest niemal jako jedyne źródło informacji. Dobrze jednak, by łatwo było Cię tam znaleźć – przydadzą się do tego reklamy Google Ads. Mają taką samą „klikalność” co pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, a widoczność swojego linka możesz osiągnąć łatwiej i szybciej, niż prowadząc żmudne, choć niewątpliwie przydatne, kampanie pozycjonujące. To świetne rozwiązanie, jeśli dopiero zaczynasz, a działania SEO nie przyniosły jeszcze pożądanego skutku.
Wejście w taką reklamę zależy jednak od tego, jak dobry jest Twój tekst reklamowy. Dlatego warto w niego inwestować i zachęcać internautów do klikania, bo widoczność linka na pierwszej stronie wyszukiwania to szansa, której nie możesz zmarnować. Dzięki tym krótkim tekstom reklamowym i umieszczonych w nich słowach kluczowych dotrzesz do osób, które mogą być BARDZO zainteresowane Twoim produktem. Nie trafisz w próżnię, ale w miejsce, gdzie Twoja reklama może osiągnąć najlepsze wyniki.
Facebook Ads dla 2,4 mld użytkowników
Prawie 2,4 miliarda łącznie i 1,5 miliarda użytkowników dziennie mówi samo za siebie. Jeśli tylko umiesz wyróżnić się w tłumie, Twoje teksty reklamowe trafią do niewyobrażalnej wręcz liczby ludzi. Natomiast najlepsze teksty reklamowe – doprowadzą ich nie tylko do jednorazowych zakupów produktu, który ich akurat zainteresował, ale też skłonią do obserwacji Twojego profilu, oczekiwania na nowości i przeglądania całej Twojej oferty. Prawda, że kuszące?
Media społecznościowe jako kampania uzupełniająca
Jeśli przyciągniesz już klientów gotowymi tekstami reklamowymi, warto poświęcić także chwilę na to, by umożliwić trochę ciekawej treści w Twoich mediach społecznościowych. Zwykłe posty także mogą być skuteczne, jeśli tylko wiesz, jak napisać tekst reklamowy. Przykłady podobnych treści udowodniły już, że takie formy są naturalniejsze, subtelniejsze, a klientowi niekoniecznie muszą wydawać się reklamą. Wydasz się bardziej wiarygodny, bardziej naturalny i uczciwszy.
Mailing dla stałych klientów
Reklamy mailingowe wcale nie są przeżytkiem, pomimo tego, że przez wielu traktowane są jak zwykły SPAM. Niekoniecznie muszą przyciągać nowych klientów, ale skuteczne teksty do reklamy w rozsyłanych mailach (np. newsletterach) przywiązują ich do Ciebie. Klienta nie jest łatwo zdobyć, ale jeszcze trudniej go utrzymać. Aby tak się stało, musisz wiedzieć, jak pisać teksty reklamowe, które wytworzą między Wami nić sympatii, porozumienia i zaufania. Jeśli uda Ci się ta sztuka i wypracujesz spójną strategię reklamową dla stałych klientów – możesz intensywniej zająć się nowymi.
3 powody, dla których musisz powiedzieć TAK tekstom reklamowym
Każdemu przedsiębiorcy zależy, aby prowadzony biznes rozwijał się i – co najważniejsze – przynosił zyski. Realizację tego działania ułatwią Ci trzy podstawowe narzędzia marketingu internetowego: ZASIĘG, RUCH i KONWERSJA. To trzy szanse na sukces, które dają Ci teksty reklamowe. Nie są one jedyne, ale zdecydowanie zaliczają się do tych najbardziej wydajnych.
Zwiększ swój zasięg
Jeśli chodzi o zasięg, czyli liczbę użytkowników internetu (bądź konkretnej platformy), do których docierają informacje o Twoich produktach lub usługach, to reklama jest niemal bezkonkurencyjna. W odróżnieniu od innych tekstów na strony internetowe, reklama daje możliwość dotarcia do osób, które aktywnie nie poszukują tej lub podobnej oferty, ale potencjalnie mogą z niej skorzystać. I w drugą stronę – za pomocą różnych mediów zareklamujesz się też takim osobom, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystałyby z Twojej oferty, ale nie trafią do niej z wyników wyszukiwania.
Generuj ruch
Dotarcie do potencjalnego grona klientów to nie wszystko – trzeba jeszcze zachęcić ich do wejścia na stronę. Musisz więc pamiętać, że internetowe teksty do reklamy to często gra w detale. I to dokładnie – każdy element, słowo lub zwrot mogą być na wagę złota, a czasami niewielka zmiana może znacznie zwiększyć rentowność. Płacąc za wyświetlenia, musisz być pewny, że tekst reklamy będzie przekonujący i zachęcający. Inaczej nie wygenerujesz spodziewanego ruchu – a to jest podstawą zysku.
Zwiększ konwersję
Teksty reklamowe nie przełożą się bezpośrednio na konwersję. Jej wzrost zależy bardziej od tego, jak zagospodarujesz swoją stronę internetową – czy zdołasz przemówić do swoich klientów atrakcyjnym tekstem sprzedażowym, ciekawym postem blogowym czy samym wyglądem witryny. Reklama daje Ci jednak szansę na to, by zacząć działać w tym kierunku. Pamiętaj – bez wielu odwiedzających Twoją stronę internetową konwersja nie istnieje. Zadbaj więc o to, by tekst reklamy był spójny z treściami w witrynie.
Skuteczne teksty reklamowe to dialog z klientem
Aby w pełni wykorzystać wszystkie szanse, jakie stawia przed Tobą reklama, musisz przekonać się, że wbrew powszechnej opinii tekst reklamy nie jest laurką wystawioną samemu sobie. Bardziej przypomina rozmowę z klientem, zaś autor reklamy musi wcielić się w rolę doradcy. Lepiej zrozumiesz to, kiedy spojrzysz na przykłady tekstów reklamowych. Te, które pojawiają się w Google, na Facebooku, lub w jakimkolwiek innym miejscu – i nie ważne czy są to krótkie teksty reklamowe, czy długie artykuły sponsorowane – zawierają kilka kluczowych elementów i pisane są według pewnego schematu:
- Identyfikacja problemu klienta
- Czynnik emocjonalny
- Korzyść/rozwiązanie problemu
- Wezwanie do działania (zasada Call To Action)
Mówiąc w uproszczeniu, niekoniecznie musisz napisać jaki produkt masz do zaoferowania. Niekoniecznie musisz opisywać jego specyfikację techniczną. Zamiast tego – obwieść, że posiadasz produkt, którego klient właśnie potrzebuje, i który rozwiąże jego problemy. Tekstem reklamowym odpowiedz mu, jak może go wykorzystać. Dodatkowo wprowadź czynnik emocjonalny (odwołaj się do kompleksów, strachu, marzeń), który pomoże klientowi zwizualizować korzystanie z produktu i utwierdzi go w przekonaniu, że rzeczywiście problem trzeba rozwiązać teraz, natychmiast.
Jak to wygląda w praktyce? Spójrzmy na te przykłady tekstów reklamowych:
„
Najlepsze kremy na zmarszczki” ALE: „Zredukuj zmarszczki już w 3 tygodnie”
„
Najlepsza cena”ALE: „Zaoszczędź 30%”
„
Szybka wysyłka” ALE: „Otrzymaj swoją przesyłkę już jutro”.
W gruncie rzeczy pisanie tekstów reklamowych jest więc kwestią postawienia się na pozycji swojego klienta, rozpoznania jego potrzeb i odpowiedzenia na nie w odpowiedni sposób. Właśnie – w jaki? Powyższą konstrukcję trzeba bowiem wypełnić słowami.
Dobre teksty reklamowe, czyli jakie?
Najlepsze teksty reklamowe są po prostu skuteczne, niezależnie od tego, jaką formę przyjmują. O tej skuteczności informują obiektywne dane – wzrost sprzedaży, czy szybkość zwrotu nakładów na reklamy. Po czym jednak już na pierwszy rzut oka rozpoznać, że reklama jest dobra? I jak powinny wyglądać gotowe teksty reklamowe, by nie okazały się tylko pustą inwestycją?
Również w tym przypadku z pomocą przychodzi nam statystyka (i odrobinę psychologii) dotycząca zachowań konsumenckich. Na tej podstawie możemy wywnioskować, jakie są ogólne preferencje klientów, jakie są ich potrzeby, czego oczekują, robiąc zakupy w internecie i w jaki sposób podejmują decyzję. Docelowo – otrzymamy odpowiedź na to, jak napisać tekst reklamowy odpowiednim językiem i skłonić klientów do skorzystania akurat z tej, a nie innej oferty.
Jeśli więc chcesz, by Twoje teksty reklamowe były skuteczne, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na kilka ważnych zasad.
- Pisz prosto i zrozumiale, nie używając trudnych słów i stosując ozdobniki w minimalnej liczbie. Dzięki temu utrzymasz odpowiedni poziom koncentracji czytelnika.
- Jeśli koniecznie chcesz stosować zabawy słowne lub wiesz, że Twoja grupa docelowa to lubi, postaraj się, by były one łatwe do zapamiętania. Czytelnicy niekoniecznie dobrze znoszą abstrakcję.
- Formuj atrakcyjne nagłówki, szczególnie przy dłuższych tekstach reklamowych. Pamiętaj, że schemat czytania większości osób przypomina literę F – wzrok kieruje się ku dołowi i odbija w bok tam, gdzie pojawiają się wyróżnione, interesujące treści.
- Wyróżniaj cenę produktu lub usługi, ale nie kreuj jej na najważniejszą zaletę i korzyść dla klienta. Pamiętaj – wydajemy coraz więcej, bo kupujemy lepsze produkty, a nie więcej tych najtańszych.
- Sugeruj czytelnikowi użyteczność i sposób użycia reklamowanego produktu, tak by jeszcze przed zakupem poczuł się usatysfakcjonowany potencjalnymi korzyściami.
- Nie zapominaj o tym, że tekst reklamowy również musi mieć walor informacyjny. Podawaj czytelnikom cenne wskazówki praktyczne, które pomogą mu stworzyć w głowie obraz najważniejszych cech produktu.
- Mów językiem korzyści i staraj się przekonać do siebie klienta, ale nie kłam. Podkreślaj tylko te cechy, które rzeczywiście będą dla klienta atrakcyjne.
- Staraj się mówić językiem Twoich klientów, ale nie przesadzaj. Teksty reklamowe – nawet te dotyczące niszowej branży – nie powinny być hermetyczne. W razie potrzeby możesz stworzyć dwie osobne reklamy.
I najważniejsze – jeśli nie wiesz, jak pisać teksty reklamowe i zastosować powyższe zasady, nie naciskaj na samodzielne stworzenie reklamy i zleć napisanie tekstu profesjonalistom. Pamiętaj, że w przypadku tekstów do reklam nie zawsze można pozwolić sobie na metodę prób i błędów. Przynajmniej nie wtedy, jeśli nie chce się inwestować swoich pieniędzy w ciemno.
Postaw na profesjonalne teksty. Dobry copywriter reklamowy zawsze w cenie
Dosłownie! Nie mamy tu na myśli cennika tekstów reklamowych i tego, na jakie kwoty wycenia swoje usługi profesjonalny copywriter. Oczywiście, dobry tekst reklamowy nie powstanie za filmową „garść dolarów”, ale sęk w tym, że zlecenie pisania tekstów reklamowych jest tylko ułamkiem kwoty, którą w ogólnym rozrachunku przeznaczysz na reklamę.
Przy relatywnie dużych wydatkach, musisz postawić na teksty do reklamy, które będą po prostu skuteczne. Jeśli decydujesz się na publikację, to i tak musisz wydać odpowiednio wysoką kwotę. Od Ciebie zależy, czy dzięki dobrym, gotowym tekstom reklamowym wydatki te zwrócą się i przyniosą zyski, czy też przepadną.
Wybierz więc mądrze. Nie wahaj się sprawdzić copywritera, zapoznać się z jego portfolio i spojrzeć na to, jak sam siebie reklamuje. Powyższa wiedza, jeśli nie pomoże Ci napisać tekstów do reklamy samodzielnie, to z pewnością umożliwi dokonanie dobrego wyboru.
Potrzebujesz reklamy? W Kuźni Treści k(re)ujemy tylko najlepsze – także dla Ciebie.