Opisy produktów w sklepie internetowym – metoda na wysoką konwersję, niskie zwroty i zadowolenie klientów!

Dobry asortyment w sklepie internetowym to niejedyny klucz do sukcesu biznesowego. Jego doskonałe cechy znasz tylko Ty. Trzeba jeszcze go odpowiednio zaprezentować klientowi. Wbrew pozorom to nie lada sztuka przekonać do zakupu internautę. Jak więc przekazać potencjalnemu klientowi, że powinien zaufać właśnie Twojej ofercie?

Z pomocą przychodzi opis kategorii oraz równie istotny opis na karcie produktu – najskuteczniejszy i często jedyny sprzedawca, który będzie reklamował Twój sklep czy usługi. Warto zadbać o to, żeby był to kompetentny i pomocny handlowiec, ponieważ w dużej mierze to od niego zależy, czy klient kupi właśnie od Ciebie, czy odejdzie do konkurencji. Podobną funkcję pełni oferta handlowa. 

Sprawdź, jak wygląda tworzenie opisów produktów do sklepów internetowych, dlaczego powinieneś zainwestować w te naprawdę dobre, a także jak wygląda przykładowy opis produktu, który skutecznie sprzedaje.

Spis treści
  1. Dlaczego powinieneś zadbać o właściwe opisy produktów w swoim e-sklepie?
  2. Opis produktu w sklepie internetowym to coś więcej niż tylko zwykły tekst
  3. Zakupy w sieci kontra millenialsi
    1. Jaką treść lubią konsumować millenialsi?
  4. Dlaczego należy publikować wyłącznie unikalne opisy produktów w sklepach internetowych?
  5. Mądre tworzenie opisów produktów w e-commerce
  6. Jak opisać produkt, by klient chciał go kupić?
    1. Skupmy się teraz na technicznej stronie opisywania produktów. Jak tworzyć teksty, które będą przyjazne dla klienta?
    2. Musisz jeszcze pamiętać o optymalizacji tekstu pod frazy i użyciu odpowiednich słów kluczowych. Jak zatem tworzyć treści przyjazne pozycjonowaniu?
  7. Od czego zacząć pisać opisy produktów?
  8. Co zrobić, gdy masz w sklepie tysiące produktów?
  9. Czego unikać przy tworzeniu profesjonalnych opisów produktów?
  10. Checklista: 7 kroków do idealnego opisu produktu w sklepie internetowym
    1. Stwórz personę
  11. Korzyściami produktu wpływaj na emocje i wyobrażenia
  12. Nie lej wody i nie stosuj wydmuszek słownych
  13. Wpływaj na wszystkie zmysły
    1. Wykorzystaj społeczny dowód słuszności
    2. Zadbaj o odpowiednie formatowanie opisu produktu w sklepie internetowym
    3. Wykorzystaj potęgę storytellingu
    4. Doskonałym przykładem udanej kampanii storytellingowej może być spot Allegro.
  14. Cennik opisów produktów w sklepie internetowym. Inwestycja, która zwróci się z nawiązką
  15. Podsumowując: jak tworzyć dobre opisy produktów, które sprzedają?
  16. Zleć nam napisanie opisów produktów dla Twojego sklepu internetowego

Dlaczego powinieneś zadbać o właściwe opisy produktów w swoim e-sklepie?

Czy wiesz, że zgodnie z badaniem amerykańskiej firmy analitycznej Salesify 2017 „Cracking the Consumer Code” [1] niemal 90% konsumentów w sieci uważa, że opisy produktów są kluczowym czynnikiem, który wpływa na ich zakupowe decyzje?  Co więcej, to samo badanie wskazało, że skuteczny opis produktu jest w stanie podwoić ruch w witrynie oraz znacząco zwiększyć jej współczynnik konwersji.

Dlatego też dobry opis produktu w sklepie internetowym może okazać się Twoim najlepszym i często jedynym sprzedawcą, który reklamuje asortyment Twojej firmy. Inwestujesz w niego raz. Dobrze napisany jest w stanie konwertować i generować Ci zyski przez wiele lat.

Jednak żeby tekst na stronę internetową był dobry, musi być napisany w przemyślany sposób. Copywriter (lub inny autor), który podejmie się tego zadania, musi wiedzieć, jak napisać taki opis, żeby skutecznie trafić do docelowej grupy odbiorców i nakłonić ich do zakupu. Zdecydowanie nie należy go znikąd kopiować. Oczywiście możesz spróbować sam stworzyć taki tekst, ale zaoszczędzisz na pewno dużo czasu, energii i pieniędzy, gdy postawisz na kogoś z doświadczeniem w tym temacie.

Podejmujesz wyzwanie? Dowiedz się zatem, jak napisać dobry i unikalny opis produktu i kategorii – odpowiedzi znajdziesz w dalszej części tego tekstu!

Opis produktu w sklepie internetowym to coś więcej niż tylko zwykły tekst

Przede wszystkim ma do spełnienia kilka zadań, dzięki którym znacząco zwiększysz swoją sprzedaż. Jakie są najważniejsze cele tego typu tekstów w e-sklepie?

  • Rzetelne opisanie oferowanego asortymentu (lub usługi, ale dla ułatwienia w dalszej części tekstu produktem będę nazywać również usługę);
  • Nakłonienie konsumenta do zakupu;
  • Wypozycjonowanie oferty w SERP.

Niektórzy właściciele e-sklepów nie przykładają uwagi do trzeciego punktu i wolą w pełni skupić się na wizerunkowym i sprzedażowym celu. W końcu wystarczy dokładnie opisać cechy danej oferty i skłonić klienta do zakupu. Proste, prawda? No właśnie niekoniecznie. Ale nie można przesadzać i w drugą stronę. Pozycjonowanie sklepu to nie wszystko. Dobry opis spełnia wszystkie 3 warunki.

Zakupy w sieci kontra millenialsi

Millenialsi to grupa, która bardzo chętnie wydaje pieniądze w sieci. Jednocześnie to bardzo świadomi klienci, którzy mają z góry ustalone pewne wymagania wobec sprzedającego. Jak więc trafić do millenialsa, by zrobił dokładnie to, czego oczekujesz?

Millenialsi (lub inaczej pokolenie Y) są pierwszym cyfrowym pokoleniem, które wychowało się w dobie powszechnego dostępu do komputerów i internetu. Obecnie ponad 80% z nich korzysta regularnie z Facebooka, a ponad 70% posiada smartfona. Nie to jest jednak najważniejsze w kontekście efektywnych opisów produktów i kategorii. Skupmy się zatem na tym, jak kupują millenialsi w sieci.

Każde pokolenie ma odmienne zachowania konsumenckie, zwraca uwagę na inne komunikaty i formy reklamowe, a także pożąda nieco innych doznań i wartości. Dlatego też tak ważne jest dokładne stworzenie persony – o czym napiszę nieco później.

Pokolenie Y to osoby, dla których liczy się relacja z marką. Nie służy im tylko do identyfikacji przedmiotów danej firmy na półkach, ale jest również reprezentantem wyznawanych przez nich wartości. Dlatego angażują się w życie marki i chcą aktywnie się z nią komunikować.

Jaką treść lubią konsumować millenialsi?

Dlatego ta grupa odbiorców będzie dla Ciebie istotna zarówno w Twoich celach sprzedażowych, jak i pozostałych działaniach biznesowych. Aby ją odpowiednio zaangażować, w opisach produktów oraz ogólnie w całej komunikacji marki niezwykle ważne jest zastosowanie m.in.:

  • programów lojalnościowych;
  • zdradzania informacji zza kulis życia marki;
  • wciągającego i wiarygodnego storytellingu oraz tworzenia User Generated Content, czyli treści tworzonych przez odbiorców. Takimi treściami mogą być m.in. opinie i recenzje w formie dłuższych opisów, postów publikowanych w mediach społecznościowych czy chociażby ocen w postaci gwiazdek w sklepie internetowym.

Opisy kategorii i produktów muszą być dokładne, a także kierunkowane pod potrzeby, oczekiwania i korzyści, jakie chcą osiągnąć millenialsi. Ponadto świetnie konwertującym zabiegiem może być tworzenie przydatnej treści uzupełniającej opis – np. instrukcji obsługi w formie wideo lub tekstu, artykułu wskazującego przykładowe zastosowania czy rankingów produktów.

Oczywiście rynek dynamicznie się zmienia i warto obserwować dominujące trendy pokoleniowe. Obecnie coraz bardziej widoczni zaczynają być przedstawiciele pokolenia Z, którzy wykazują się takimi cechami jak pragmatyczność, indywidualizm, otwartość na innowacje i… większa nieufność wobec zakupów w internecie. Dotarcie do tej grupy docelowej będzie prawdziwym wyzwaniem!

Dlaczego należy publikować wyłącznie unikalne opisy produktów w sklepach internetowych?

To bardzo proste. Publikowanie skopiowanej treści to prosta droga na sam dół wyników wyszukiwania, a w drastycznych przypadkach takie działanie może skończyć się nałożeniem filtra na domenę lub podstronę, która wykluczy ją z SERP.

Tworzenie opisów produktów, które są w całości lub w części skopiowane, jest duplikowaną treścią, nazywaną fachowo duplicate content. Zduplikowaną treścią są zarówno teksty lub ich fragmenty skopiowane z zewnętrznych witryn, jak i treści skopiowane z wewnętrznych podstron.

Jak można dopuścić się powielania treści w obrębie jednej witryny? Wystarczy, że sprzedajesz jeden produkt w kilku wariantach różniących się od siebie wyłącznie kolorem lub innym mało istotnym szczegółem. Wówczas możesz zlecić stworzenie uniwersalnego opisu, który opublikujesz na kilku kartach produktowych. Tak właśnie nieświadomie przyczyniasz się do zduplikowania treści i obniżenia widoczności witryny w SERP.

Google nie przepada za powielaną treścią, o czym świadczy między innymi ich oficjalne stanowisko w tej sprawie. Przeczytasz je w wytycznych supportu Google dotyczących tworzenia treści: unikanie tworzenia powielonych treści [2].

Mądre tworzenie opisów produktów w e-commerce

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie online, żeby nie popełnić internetowego faux pas? Pisanie opisów produktów to prawdziwa sztuka. Ale nie sztuka dla sztuki. Tworzenie skutecznych tekstów reklamujących i pozycjonujących to złożone zadanie, które coraz rzadziej spada wyłącznie na barki copywritera.

Opisy kategorii i produktów coraz częściej tworzone są przez wielu specjalistów: product managerów, seowców, copywriterów, specjalistów od marketingu i często również content managerów. Każda osoba szlifuje treść w zakresie swojej wąskiej specjalizacji, w ten sposób budując cegiełka po cegiełce idealną treść.

Często się jednak zdarza, że każda z osób biorących udział w tworzeniu contentu, skupiając się na szlifowaniu treści pod siebie, niweczy pracę poprzedniej osoby. Prowadzi to do powstania chaosu, a sam opis produktu finalnie nie spełnia zakładanych celów.

Dlatego też dobrym pomysłem jest zlecenie tworzenia tego typu treści agencji, która umiejętnie wyważy interesy każdego ze specjalistów i zadba o spójność. W efekcie otrzymasz perfekcyjny opis, który jednocześnie skutecznie sprzedaje, pozycjonuje i zachowuje spójną komunikację oraz wizerunek marki.

No to jak napisać ten idealny opis produktu? Wystarczy, że włożysz wygodne buty i pokonasz kilka kroków.

Jak opisać produkt, by klient chciał go kupić?

Najprościej będzie to przedstawić na przykładzie. Wyobraź sobie, że klient potrzebuje kupić wiertarkę do ściany w celu zawieszenia obrazu na ścianie w salonie. Teraz zadam Ci pytanie – co wrzuca do koszyka Twój klient?

W pierwszej kolejności pomyślisz „no przecież, że wiertarkę”. I tu jest błąd. Klient nie kupuje wiertarki samej w sobie. Klient kupuje rezultat, czyli w tym przypadku skutecznie zawieszony obraz na ścianie.

Dlatego, tworząc opis produktu, nie skupiaj się na samym przedmiocie sprzedaży. Skup się na tym, jaką korzyść dana cecha produktu może mu przynieść. Co to będzie w przypadku wiertarki? Oto kilka przykładów:

  • Duży zakres mocy – dzięki czemu będzie mógł jej użyć np. na ścianie żelbetonowej.
  • Obudowa wykonana z wytrzymałych materiałów – dzięki czemu posłuży przez wiele lat.
  • Wysoka pojemność baterii – dzięki czemu bez obawy może wykonywać prace przez dłuższy czas.
  • Szeroki wybór części i wierteł – dzięki czemu może wykorzystać sprzęt także do innych prac.

Pamiętaj, że Ty znasz swój asortyment najlepiej, ale Twój klient styka się z nim po raz pierwszy. Dlatego, gdy tworzysz treść na swoją stronę, nie opisuj jedynie wyglądu przedmiotu. To Twój klient może zobaczyć na zdjęciu. Używaj języka korzyści i przedstaw rezultaty, jakie klient osiągnie za jego pomocą.

Skupmy się teraz na technicznej stronie opisywania produktów. Jak tworzyć teksty, które będą przyjazne dla klienta?

  • Używaj prostego języka. Pamiętaj, że Twój klient nie musi znać żargonu Twojej branży, dlatego skup się na prostych sformułowaniach.
  • Unikaj zdań wielokrotnie złożonych. W ten sposób czytelnik nie „zgubi myśli” w trakcie czytania. Opisy produktów muszą spełniać swoją rolę.
  • Pamiętaj o stronie czynnej. Jest dużo lepiej przyswajalna przez mózg niż strona bierna. Nie wierzysz? To test, który powinien Cię przekonać – wskaż wykonawcę czynności. W którym przypadku będzie Ci łatwiej – mleko jest pite przez kota, czy kot pije mleko?
  • Korzystaj z przymiotników. Ważne jednak, aby były to raczej precyzyjne określenia – to za ich pomocą będziesz docierał do wyobraźni klienta. Nie przesadź jednak z ich liczbą w jednym zdaniu.
  • Bądź konkretny. To nie epopeja na miarę „Pana Tadeusza”, dlatego skup się na głównym temacie, czyli Twoim produkcie. Nie twórz zbyt rozbudowanych opisów, pozostań przy najważniejszych punktach dla Twojego klienta.
  • Zwracaj się do jednego użytkownika. Używaj czasowników w drugiej osobie liczby pojedynczej. Możesz również stosować CTA (czyli Call-to-Action) w trybie rozkazującym. Dzięki temu łatwiej nawiążesz kontakt i pokierujesz klienta do oczekiwanych działań.
  • Zadbaj o odpowiednie linkowanie. Linkuj do strony swojego produktu z treści blogowych, social mediów, czy partnerów. 

Musisz jeszcze pamiętać o optymalizacji tekstu pod frazy i użyciu odpowiednich słów kluczowych. Jak zatem tworzyć treści przyjazne pozycjonowaniu?

  • Wykorzystuj słowa kluczowe. Treści będą czytane nie tylko przez Twoich potencjalnych klientów, ale również przez boty Google’a. Jeśli chcesz zadbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, nie możesz zapomnieć o frazach kluczowych. Korzystaj z narzędzi, które pokażą Ci, które frazy są najpopularniejsze, jaką mają pozycję, ile osób wyszukuje je w danym czasie oraz jaka jest konkurencyjność pozycjonowania. Google Analytics to świetne rozwiązanie na początek.
  • Lepiej mniej niż więcej. Jeśli tworzysz opisy produktów pod kątem SEO, musisz uważać na „przeoptymalizowanie”. Teksty powinny być naturalne w odbiorze, więc lepiej użyj mniej słów, np. powtórz frazę trzy razy w treści na 1500 znaków. To zupełnie wystarczy, by algorytm Cię zauważył, a jednocześnie, by dobrze się czytało. Warto skorzystać tu z takic narzędzi jak np. Surfer SEO.
  • Wyważ odpowiednią długość tekstu. Jasne – im dłuższa treść, tym więcej możliwości optymalizacji pod pozycje w Google. Jednak nie możesz też zanudzić klienta zbyt długim opisem. Kreatywne opisy produktów nie muszą być długie. Skup się zatem na tym, aby opis produktu odpowiednio wyczerpywał temat, był czytelny, użyteczny i jakościowy. Z mojego doświadczenia wynika, że teksty do 2000 zzs są w zupełności wystarczające. Dodatkową wartość gwatantują odpowiednie zdjęcia produktu.
  • Dbaj o frazy w nagłówkach. W H1 powinno się znaleźć najważniejsze słowa, na które chcesz się pozycjonować. O pozostałe nagłówki również należy zadbać – nie tylko poprawiają czytelność tekstu, ale również mają wpływ na pozycjonowanie. 

Od czego zacząć pisać opisy produktów?

Wiesz już, co powinieneś zawrzeć w opisie produktu, aby był przyjazny zarówno dla klienta, jak i botów Google. Jednak od czego zacząć?

Od ogółu do szczegółu. Najważniejsze dane dotyczące produktu powinny się znaleźć w głównym opisie. To w nim znajdują się najistotniejsze informacje oraz frazy pod pozycjonowanie. Szczegółowe cechy natomiast zawrzyj w opisie dodatkowym, w którym przestawisz też konkretne zalety produktu waz z korzyściami z zakupu oraz pozostałymi elementami takimi jak parametry techniczne czy specyfikacja.

Zacznij od mocnego uderzenia. Zanim zaczniesz pisać, pomyśl, czym ten towar wyróżnia się na tle innych dostępnych u konkurencji. Zacznij od najmocniejszych stron, a następnie przejdź do tych mniej istotnych cech. Tekst zakończ informacjami o dodatkach takich jak darmowa dostawa itd.

Co zrobić, gdy masz w sklepie tysiące produktów?

Wizja samodzielnego opisywania każdego produktu z wielotysięcznej oferty wydaje się prawdziwą syzyfową pracą. Szczególnie jeśli poszczególne produkty różnią się między sobą tylko drobnymi szczegółami. Co więc zrobić, by wilk był syty (nie stracić godzin na żmudną pracę) i owca cała (nie stracić wypracowanej pozycji w wyszukiwarce)? Masz na to dwa sposoby:

Możesz także zastosować odpowiednie kodowanie na stronie – canonical url. Jest to informacja zawarta w kodzie np. e-sklepu, która odsyła roboty wyszukiwarki do adresu docelowego strony. W ten sposób robot zapamiętuje właściwy adres i przekazuje do przeglądarki, przez co nie dochodzi do zjawiska duplikowania contentu.


Czego unikać przy tworzeniu profesjonalnych opisów produktów?

Nikt nie jest idealny. Wielu początkujących twórców opisów popełnia błędy. Jednak warto mieć ich świadomość, aby nie weszły w nawyk. Czego zatem unikać podczas pisania tego typu tekstów?

  • Używania słów wydmuszek i zbytniego zachwalania. „Idealny, innowacyjny, wysokiej jakości” nic nie mówią. Staraj się dobierać jak najbardziej trafne określenia, dzięki którym zbudujesz odpowiednie wyobrażenie o produkcie. 
  • Skupiania się tylko na samym produkcie. Klient nie kupuje przedmiotu dla samego kupowania, tylko ma w tym dodatkowy cel. Nie zapominaj o tym!
  • Kłamania. Kłamstwo nigdy nikomu nie wyszło na dobre. Warto opisywać realne rezultaty, jakie można uzyskać za pomocą Twojego produktu. W przeciwnym razie stracisz najcenniejszą walutę w świecie biznesu – zaufanie klienta.
  • Zbyt dosłownego tłumaczenia zagranicznych treści. A później krążą po internecie takie twory jak „Chasing with plum” zamiast „Herring with plum” (mając na myśli śledzia ze śliwką). Jeśli źle przetłumaczysz nazwę produktu, klient go nie znajdzie.
  • Niestosowania zasad kluczowych dla  SEO, co skutkuje brakiem widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
  • Kierowania treści do wszystkich. „Co jest dla wszystkich, jest dla nikogo”. Jeśli chcesz trafić w potrzeby klienta, musisz go najpierw poznać, a w tym celu będzie Ci potrzebna persona. Opisy produktów powinny być przygotowane dla Twojego idealnego klienta.

Checklista: 7 kroków do idealnego opisu produktu w sklepie internetowym

Poniższe informacje powinny w zupełności wystarczyć Ci do samodzielnego napisania skutecznego i dobrego opisu produktu w swoim sklepie internetowym. Gotowy? To zaczynamy!

Stwórz personę

Kierując swój sprzedażowy opis produktu do wszystkich, tak naprawdę kierujesz go w próżnię. Musisz wiedzieć, do której konkretnej grupy docelowej piszesz. W tym celu wyobraź sobie Twojego klienta i stwórz personę.

Fundamentalną i bezapelacyjnie najważniejszą zasadą pisania dobrych opisów produktów jest pisanie ich do persony, czyli sprofilowanego odbiorcy.

Kim jest Twój klient?

Czy jest to mężczyzna w średnim wieku o imieniu Andrzej, który cierpi na nadwagę, nałogowo ogląda TV, pracuje w dużym mieście na szczeblu kierowniczym, wychowuje dwójkę dzieci, a w wolnych chwilach lubi jeździć na rowerze?

A może Twoim klientem jest studentka Małgosia ze średniej wielkości miasta, która ma dużo wolnego czasu, uwielbia jazdę konną i stare filmy oraz wiąże swoją przyszłość z branżą farmaceutyczną?

Zastanów się, jakie Twoja persona ma ideały, cele, pragnienia, potrzeby i obawy. Kim jest i kim chce być w przyszłości, z czym i z kim się utożsamia, jakie komunikaty lubi, a jakich unika. W tym punkcie możesz puścić wodze fantazji. Im więcej szczegółów znajdzie się w opisie persony, tym lepiej! Te wszystkie informacje są niezwykle ważne, aby stworzyć skuteczny komunikat, który chwyci za serce zarówno Andrzeja, jak i Małgosię.

Przede wszystkim jednak skup się na 2 najważniejszych aspektach Twoich person: jakie mają one potrzeby i jakie słabości. Prowadzi to do tworzenia opisu produktu opartego na dwóch emocjach: pożądaniu (potrzebie) oraz obawie (strachu).

Dla jednych motywacją do zakupu może być pożądanie – potrzeba zmiany swojej aktualnej sytuacji i stanu posiadania Przykładem może być motywacja Małgosi do kupna wygodniejszego i bardziej prestiżowego troczka lub bryczesów. Dla drugich motywatorem może być strach – np. w przypadku Andrzeja strach przed nadwagą i chorobami współistniejącymi.

Pisząc treść pod produkt do sklepu internetowego, zadaj sobie następujące pytania dotyczące persony:

  • Ile ma lat, jak wiele zarabia, gdzie mieszka?
  • Jaką formę komunikacji preferuje – luźniejszą i bezpośrednią, czy zdystansowaną i oficjalną?
  • Jakie są jej obawy i potrzeby?
  • Jakich wartości i ideałów się trzyma?
  • Jakie nawiązania kulturowe zrozumie?
  • Kim chce być i kim nie chce być?

Poznaj swojego docelowego klienta i pisz do niego, tak jakbyś pisał do Andrzeja, a nie do mężczyzny w średnim wieku z nadwagą.

Persona

Korzyściami produktu wpływaj na emocje i wyobrażenia

Na samym wstępie musimy założyć jedną rzecz: nie wiesz, na jakim etapie lejka sprzedażowego znajduje się Twój potencjalny klient, który odwiedził stronę z prezentowanym produktem.

Możliwe, że taka wiedza będzie dostępna w przyszłości, gdy narzędzia analityczne będą bardziej zaawansowane niż współczesne wahadłowce kosmiczne.

Niemniej, na ten moment nie wiesz, czy na stronę wszedł klient, który jedynie ze znudzeniem przegląda Twoją ofertę, by zabić czas (zimny lead), czy osoba, która zaraz zamierza wrzucić produkt do koszyka i popędzić nim do wirtualnej kasy (gorący lead).

Kwestię i rodzaje leadów dobrze i zwięźle wytłumaczono we wpisie opublikowanym przez Daxenit: 3 rodzaje leadów sprzedażowych.

Zatem, jeśli chcesz napisać skuteczny i wartościowy opis produktu, który zmotywuje do zakupu zarówno zimnego, jak i gorącego leada, musisz wpływać na emocje i ułatwiać wizualizowanie korzyści.

Dobitnie wskaż problem, z którym klient się boryka oraz jasno określ, w jaki sposób pomoże mu ten konkretny zakup.

Przeprowadź klienta przez kanion z punktu A (problem) do punktu B (rozwiązanie). To proste, musisz tylko znać swoją personę i wiedzieć, jak skutecznie uderzyć w jej czuły punkt.

Przyjmijmy, że sprzedajesz luksusowe nakrycia głowy. Jak myślisz, jaki problem może mieć Twój potencjalny klient?

Zapewne problemem tym jest zbyt mała ekspozycja swojej pozycji społecznej lub materialnej. Jaką ma potrzebę? Najpewniej potrzebą jest uwypuklenie swojej oryginalności i – co tu dużo pisać – wyższości.

Zakomunikuj klientowi, jak skutecznie dany produkt z Twojej oferty rozwiąże jego problemy i w jaki sposób spełni jego potrzeby. Ułatw mu wizualizowanie siebie w chwili, w której otrzymuję przesyłkę z towarem i jest z tego powodu szczęśliwy (bo rozwiązał problem) oraz spełniony (bo spełnił swoją potrzebę).

Nie lej wody i nie stosuj wydmuszek słownych

„Produkt X jest szyty na miarę naszych klientów i idealnie spełni ich potrzeby. Do produkcji wykorzystujemy najwyższej jakości materiały. Odznacza się solidnym wykonaniem, starannie dopasowaną kolorystyką oraz doskonałym stosunkiem jakości do ceny”.

Powiedz, co wyobraziłeś sobie, czytając ten opis? Dokładnie – nic. Takie puste i nic niewnoszące treści skonstruowane z banałów i powszechnie stosowanych wyrażeń są zwyczajnie ignorowane przez klientów. Przygotowanie opisów produktów nie powinno bazować na pustych frazesach.

Za wszelką cenę unikaj pustych stwierdzeń i wydmuszek słownych. Staraj się używać mocnych słów, które oddziałują na emocje i wyobrażenia oraz jednocześnie niosą ze sobą wartościową merytorycznie informację.

Zastanów się, jakie USP (ang. Unique Selling Points) ma Twój produkt. Jakie jego cechy wyróżniają go na rynku i zapewniają klientom realne korzyści.

Zobacz, jak o wiele lepiej prezentuje się poniższy opis:

„Produkt X nagrzewa się w zaledwie 2 minuty, zapewniając szybkie i równomierne rozprowadzanie gorącego powietrza w komorze, zwiększając komfort i tempo pracy. Dzięki obudowie z silikonu sprzęt jest łatwy w utrzymaniu w czystości. Nowoczesne rozwiązania technologiczne zapewniają wszystkie funkcje, o jakich może zamarzyć wymagający specjalista”.

Wpływaj na wszystkie zmysły

Stwórz sensoryczny opis produktu do sklepu internetowego, a z pewnością Twój tekst zostanie zapamiętany na dłużej.

Na podstawie badania Journal of Advertising Research emocje i zmysły wpływają niemal dwukrotnie silniej na decyzję zakupową niż dane, informacje oraz fakty. Co więcej, zgodnie z badaniem Forrester Research aż 90% decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów motywowane jest podświadomymi czynnikami – w tym emocjami. 

Dlaczego tak się dzieje? Winna jest nasza anatomia. A dokładniej: anatomia mózgu.

Podczas podejmowania decyzji pierwszym pobudzanym obszarem mózgu jest mózg gadzi. Obszar ten jest odpowiedzialny za intuicję, pierwsze wrażenie oraz poczucie estetyki. Zgodnie z prawidłami biologi decyzje – w tym decyzje zakupowe – podejmowane są na podstawie wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. To właśnie one odpowiedzialne są za aż 80% naszych reakcji.

Zobacz, jak na zmysły wpływa opis lodów Magnum Ruby.

opisy produktów

Jeśli sprzedajesz w internecie, przedstawienie produktu poza aspektem wizualnym jest bardziej utrudnione niż w klasycznej sprzedaży. Dlatego też wykorzystaj do tego… słowa! Podczas pisania opisów kategorii i produktów niezwykle istotne jest, żeby starać się oddziaływać na możliwie jak najwięcej zmysłów. Spróbuj zasugerować swojemu potencjalnemu klientowi, jak pachnie Twój produkt, jaką ma fakturę, smak, jaki dźwięk towarzyszy jego użytkowaniu. Tworząc odpowiednie wyobrażenia, możesz wpłynąć na zakupową decyzję konsumenta – prawie tak, jakby miał towar w rękach.

Więcej o marketingu sensorycznym możesz przeczytać na stronie Harvard Business Review [3].

Wykorzystaj społeczny dowód słuszności

Chętniej kupujemy coś, co zostało zarekomendowane przez znajomych, rodzinę lub jest promowane przez znane osobistości. Na naszą zakupową decyzję wpłynie również liczba pozytywnych opinii, wysoka ocena czy jego popularność. Przecież setki konsumentów nie mogą się mylić, prawda?

Społeczny dowód słuszności to potężny mechanizm socjologiczny, który powszechnie wykorzystywany jest w marketingu i reklamie. Zdecydowanie powinieneś z niego skorzystać, pisząc opisy kategorii i produktów.

Jak możesz wykorzystać to zjawisko? Na wiele sposobów! Do powszechnie używanych trików podczas tworzenia kart produktowych zalicza się:

  • powoływanie się na recenzje;
  • reklamowanie produktu przez celebrytów;
  • wskazanie zdobytych nagród;
  • wskazanie wzmianek o produkcie w mediach społecznościowych;
  • pokazanie wysokiej oceny i liczby klientów, którzy go nabyli.

Sprawdź, jak robi to sklep Morele.net.

opisy produktów w ecommerce

Zadbaj o odpowiednie formatowanie opisu produktu w sklepie internetowym

W internecie od treści ważniejsze jest to, jak łatwo może być ona przyswojona. Współczesny internauta jest bardzo niecierpliwy, ciągle nie ma czasu, non stop mu się spieszy i łatwo wpada w znudzenie oraz irytację. Jeśli tworzone przez Ciebie opisy kategorii i produktów będą wyglądały jak bloki tekstu, licz się z tym, że mało kto zechce je przeczytać.

Ludzie przestali czytać słowo pisane w internecie. Czytanie ustąpiło skanowaniu. Skanujemy teksty i nawet nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Ty zapewne też przeskanowałeś ten tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Pewnie Twoją uwagę przyciągnęły przede wszystkim nagłówki i pogrubione zdania, a całej reszty tekstu nie zarejestrowałeś.

Dlatego opis produktu w sklepie internetowym musi być czytelny i prawidłowo sformatowany. Jak to zrobić?

  • Twórz krótkie akapity, które będą składać się z 2–3 zdań.
  • Pisz krótkie zdania i unikaj zdań złożonych.
  • Stosuj listy i wypunktowania.
  • Pogrubiaj najważniejsze fragmenty.

Pamiętaj, że opisy mogą być czytane również przez użytkowników urządzeń mobilnych. Formatuj treść z myślą o nich i ułatw im jej przyswojenie.

Wykorzystaj potęgę storytellingu

Storytelling, czyli opowiadanie historii, jest obecnie jednym ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych. Marki wykorzystują storytelling to uwiarygadniania i wzmacniania przekazu reklamowego, budowania wizerunku i nawiązywania więzi z konsumentem.

Dobrze opowiedziane historie doskonale angażują oraz wpływają na emocje i wyobraźnię konsumenta. Wystarczy krótka historia o długości jednego akapitu, żeby skupić zainteresowanie czytelnika opisu produktu i zaprezentować mu ideały oraz wartości marki.

Doskonałym przykładem udanej kampanii storytellingowej może być spot Allegro.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy. Szczegóły: polityka prywatności.

Tak, zgadzam się.

Spot Allegro wypuszczony na święta 2016 roku.

Przykładowe opisy produktów w sklepie internetowym, które wyrwą Cię z butów

przykłady opisów produktów
przykład opisu produktu

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, które doskonale targetują swoją docelową grupę odbiorców i świetnie wyważają komunikację, łącząc cele marketingowe, pozycjonerskie i PR-owe.

Cennik opisów produktów w sklepie internetowym. Inwestycja, która zwróci się z nawiązką

Stworzenie dobrego opisu produktu do sklepu internetowego, który będzie skutecznym i efektywnym sprzedawcą, to wymagające zadanie. Poza tym umiejętnie napisana treść będzie konwertować przez wiele lat po jej napisaniu i opublikowaniu.

Na pewno nie raz spotkałeś się z tekstami w wyszukiwarce Google, które zajmowały pozycję TOP3, a były napisane nawet kilka lat temu. Dobry opis się nie starzeje, a jego efektywność pozostaje niezmienna.

Opis produktu nie potrzebuje urlopu, nie domaga się podwyżki, nie ma gorszych dni, pracuje dla Ciebie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Jest zawsze na stanowisku, gotowy, aby nakłonić Twoich klientów do zakupów. Dlatego też za dobrą treść warto zapłacić więcej.

Chcesz, żebyśmy napisali dla Ciebie skuteczny tekst?


Podsumowując: jak tworzyć dobre opisy produktów, które sprzedają?

Są to teksty, które łączą w sobie funkcjonalność (jak opisanie poszczególnych cech przedmiotu i rezultatów, jakie za jego pomocą można osiągnąć) oraz emocjonalność (wywołanie określonych reakcji i powołanie się na podstawowe ludzkie instynkty). Musi być pisany prostym, nieskomplikowanym językiem, by mógł zrozumieć go każdy spoza danej branży, a jednocześnie by we właściwy sposób trafiał do konkretnego odbiorcy. Warto zacząć opisywać produkt od ogółu do szczegółu, z naciskiem na mocne cechy na początku treści. Do tego nie wolno zapomnieć o właściwych słowach pod pozycjonowanie.

I to wszystko w zaledwie ok. 2000 znakach.

Jak widzisz, jest to nie lada wyzwanie, ale uwierz mi, że w przyszłości podziękujesz sobie, że właściwie zadbałeś o unikalne i angażujące opisy produktów.

Zleć nam napisanie opisów produktów dla Twojego sklepu internetowego

Chcesz nas o coś zapytać lub zamówić u nas treść? Skontaktuj się z nami! Wystarczy, że uzupełnisz formularz kontaktowy, a odezwiemy się do Ciebie tak szybko, jak tylko możliwe. A może wolisz bardziej bezpośredni kontakt? Skoro tak – dzwoń lub pisz.

Źródła:

  1. https://www.onespace.com/blog/2017/08/10-stats-prove-importance-e-commerce-product-content-infographic/
  2. https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=pl
  3. https://hbr.org/2015/03/the-science-of-sensory-marketing