Naming, czyli nazewnictwo marki. Jak stworzyć nazwę, którą zapamięta każdy?

Naming to nic innego jak nazwa firmy czy marki. To wręcz kluczowa część w strategii marketingowej czy brandingu. Dobra nazwa sprawi, że klienci zaufają Twojej firmie i będą chcieć skorzystać z Twoich usług czy produktów. Jak stworzyć chwytliwy naming i dobrać odpowiednią nazwę?

Czym jest naming?

Naming to ważny i kreatywny obszar w tworzeniu całej marki. To właśnie nazwa jest pierwszym, z czym styczność ma Twój potencjalny klient. Dlatego tak ważne jest, aby nazwa Twojej firmy była możliwie jak najbardziej chwytliwa i przywodziła na myśl pozytywne skojarzenia.

Na rynku reklamowym funkcjonują całe agencje zajmujące się namingiem i tworzeniem nazw. Często jest to obszar, w którym działają copywriterzy czy content marketerzy. Nie sposób wyobrazić sobie marketing bez nazwy dla firmy czy marki.

Samo tworzenie nazwy jest jednak wymagające i czasochłonne. Z jej wyborem nie powinieneś się spieszyć. W namingu kluczowa jest kreatywność, ale też kwestie prawne. Tj. czy dana nazwa (a także domena, pod którą postawisz później stronę internetową) jest wolna.

naming rights

Naming righs – sprawdź nazwę, zanim nadasz ją swojej marce

Często usłyszeć można, że najlepsze nazwy są już zajęte. Oznacza to, że w Twoim sektorze najprawdopodobniej istnieje już jakaś konkurencja. Czy to na rynku lokalnym, krajowym, czy zagranicznym. Przez to czasem zdarza się nawet, że niektóre nazwy firm i produktów się powtarzają.

Jednak w namingu powinieneś zawsze postarać się o bycie oryginalnym i wyróżnianie się na tle konkurencji. Zważywszy też na fakt, że wiele marek po stworzeniu nazwy zwyczajnie ją zastrzega, np. jako znak towarowy.

Jeśli zatem np. Twoje przedsiębiorstwo zajmuje się cateringiem i chcesz stworzyć dla niego kreatywną nazwę – np. „Pan Kanapka” – to może okazać się, że na rynku działa już taka sama firma.

Przydatne w tym przypadku mogą być narzędzia do wyszukiwania domen. Chociażby GoDaddy, Long Tail Pro czy NameWink. Pomagają one sprawdzić, czy nazwa jakiejś domeny, produktu lub usługi czy całej marki jest po prostu zajęta. W ten sposób unikniesz naruszenia naming rights czy zastrzeżonego znaku towarowego.

naming, jak stworzyć nazwę marki

Naming – jak stworzyć nazwę?

Jak w ogóle stworzyć dobrą nazwę? Po pierwsze celuj w takie, które są krótkie, łatwe do wymówienia i przynoszące na myśl to, czym się zajmujesz. Dobra nazwa może np. odwoływać się do produktów i usług, które oferujesz. Tutaj jako przykład można podać agencję Kuźnia Treści, która zajmuje się content marketingiem – a więc tworzeniem tekstów SEO, treści na strony WWW czy video marketingiem.

Inne nazwy, które wskazują na działalność danej firmy, to np.: T-Mobile, PizzaPortal, Epaka, Pyszne.pl czy Sejfy.pl. Po ich usłyszeniu w zasadzie od razu wiesz, z czym będziesz mieć do czynienia.

Dawniej częstą praktyką w namingu było nadawanie nazw markom od nazwiska jej założyciela. Mitsubishi, Ford, Disney, McDonald’s itp. W Polsce również mamy tego typu przykłady – Wedel, Ziaja, Grycan czy… Panek. To również może być dobry trop, jeśli Twoje nazwisko jest wyjątkowe, chwytliwe i łatwe do zapamiętania.

W polskich markach często stouje się też neologizmy. Np. Orlen to połączenie słów „orzeł” i „energia”. Albo Cersanit – czyli „ceramika” i „sanitaria”. Walcz o rozpoznawalność, stawiaj na proste nazwy i jak najlepsze skojarzenia.

Tworzenie nazw – czego unikać?

Są też pewne kwestie, których przy tworzeniu nazw powinieneś unikać. I tak będą to np. skrótowce, czyli tzw. akronimy. Oczywiście – one czasem się sprawdzają – jak w przypadku KFC czy DPD, ale są to w zasadzie wyjątki, a nie reguły. Dla klientów skrótowce mogą okazać się niezrozumiałe i niechętnie będą ich używać.

Nie powinieneś też tworzyć nazw złożonych, skomplikowanych (np. kilkuczłonowych) albo przywodzących na myśl coś negatywnego czy uchodzących za obraźliwe słowa – niezależnie od języka. Tym zwyczajnie możesz odstraszyć swoich klientów.

Nie kieruj się również trendami – dawniej wiele marek do swoich nazw dodawało słowa „pol” czy „euro”, ale teraz przez to wywołują bardziej memiczne skojarzenia niż coś pozytywnego. Stwórz nazwę, która posłuży Ci na lata i będziesz z niej dumny.