Co to są content clusters (topic clusters) i jak je wykorzystać w strategii SEO?

Klastry tematyczne (content clusters lub topic clusters) to taktyka planowania treści, dzięki której możesz uporządkować content w obrębie witryny, wzmocnić autorytet domeny oraz w konsekwencji znacząco poprawić widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Czym są topic clusters oraz jak je zaplanować i wdrożyć w strategii content marketingowej?

Porozmawiajmy o Twojej strategii content marketingowej

Czym są klastry tematyczne (topic clusters)?

Klaster tematyczny (lub klaster treści) to grupa połączonych ze sobą, powiązanych tematycznie stron w witrynie internetowej. Każdy topic cluster koncentruje się wokół pillar page – obszernej podstrony, która w ogólny sposób opisuje daną tematykę. Content clusters i pillar page są ze sobą powiązane za pomocą linkowania wewnętrznego, którego celem jest kierowanie w intuicyjny sposób użytkowników (i algorytmu) pomiędzy podstronami.

content cluster

Cluster content a pillar page – jak to się łączy?

Pillar page (strona filarowa) to strona internetowa, która pełni rolę centralnego zasobu treści zgłębiającego określony temat. Jest to rozbudowana strona, która w ogólny sposób omawia szeroki zakres zagadnień związanych z jednym głównym tematem, stanowiąc fundament dla bardziej szczegółowych treści na ten sam temat.

Doskonałym przykładem obrazującym sposób działania pillar page oraz topic clusters jest Wikipedia. Posłużę się wpisem dotyczącym rozbiorów Polski. Główny temat (rozbiory) jest utrzymany w formie pillar page. Oznacza to, że na tej stronie w ogólny sposób poruszony jest cały temat rozbiorów wraz z mnóstwem odnośników do bardziej szczegółowych informacji. Odnośniki te prowadzą do podstron będących klastrami tematycznymi.

Przykład pillar page
Artykuł na Wikipedii jako przykład pillar page. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozbiory_Polski

Pillar page i cluster content są ze sobą połączone poprzez linki wewnętrzne. Pillar page linkuje do poszczególnych artykułów (cluster content), a te z kolei odsyłają z powrotem do pillar page. To tworzy silną sieć połączeń wewnętrznych, co pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę i hierarchię treści na stronie.

Pillar page:

  • To centralna, kompleksowa strona internetowa poświęcona określonemu tematowi.
  • Obejmuje szeroki zakres zagadnień, dostarczając ogólne informacje, ale bez wchodzenia w szczegóły.
  • Zawiera linki do bardziej szczegółowych artykułów (cluster content), które rozwijają poszczególne aspekty tematu.

Cluster content:

  • To bardziej szczegółowe artykuły lub podstrony, które dogłębnie omawiają poszczególne aspekty tematu poruszanego na pillar page.
  • Każdy z tych artykułów jest powiązany z pillar page za pomocą linków wewnętrznych.
  • Cluster content wzbogaca wiedzę użytkownika i pomaga odpowiedzieć na bardziej specyficzne zapytania.

Dlaczego warto wdrożyć strategię topic cluster w content marketingu i SEO?

Wdrożenie strategiitopic cluster pozwala na lepsze zorganizowanie treści, poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania, buduje autorytet tematyczny domeny oraz znacząco podnosi jakość UX. Jest to podejście, które sprzyja długoterminowemu sukcesowi w content marketingu i SEO – zwłaszcza w dobie koncepcji E-E-A-T oraz kolejnych aktualizacji wyszukiwarki dążących do dostarczania użytkownikom odpowiedzi w ramach direct response.

content cluster przykład

Wzmocnienie autorytetu witryny w oczach wyszukiwarki

Kluczową korzyścią wynikającą z tworzenia topic clusters jest wsparcie algorytmów wyszukiwarki w lepszym zrozumieniu tematyki danej strony, a to z kolei sprzyja indeksowaniu strony jako autorytetu w danej dziedzinie. Zdobycie tematycznego autorytetu strony w fundamentalny sposób zwiększa ruch organiczny, liczbę cytowań oraz ogólną widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Łatwiejsza optymalizacja treści na stronie

Dzięki strategicznemu linkowaniu wewnętrznemu (między pillar page a cluster content) cała grupa stron wzajemnie wzmacnia swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, co może prowadzić do wyższych pozycji dla wielu fraz kluczowych. Wobec tego pozycjonowanie strony warto zacząć właśnie od wdrożenia strategii topic clusters w swojej strategii SEO.

Pillar content i klastry tematyczne znacząco ułatwiają zachowanie prawidłowej organizacji treści w ramach marketingu treści onsite. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie efektywności planowania, produkcji oraz dystrybucji wartościowych treści. Mając rozplanowane klastry tematyczne o wiele łatwiej jest zachować aktualność treści oraz zdecydowanie prościej będzie nam we właściwy sposób kierować ruch na stronie, prowadząc go do konwersji.

Praktyczne zastosowanie topic clusters w 4 krokach

Wdrożenie strategii topic cluster w praktyce wymaga strategicznego podejścia uwzględniającego nie tylko dążenie do organizacji i strukturyzacji treści, ale przede wszystkim właściwego zaplanowania lejka content marketingowego.

Krok 1: Wybór głównego tematu (pillar topic)

Wybierz temat, który jest kluczowy dla Twojej branży, specyfiki biznesu oraz jego oferty. Główny temat powinien być na tyle szeroki, aby umożliwić stworzenie wielu powiązanych artykułów, ale jednocześnie istotny dla Twojej grupy docelowej.

Najpierw postaraj się odpowiedzieć na poniższe pytania. Nakierują Cię na właściwe myślenie:

Następnie wykonaj analizę fraz kluczowych pod kątem SEO oraz posegmentuj je na kategorie i podkategorie. Robiąc to na tak wczesnym etapie, łatwiej będzie Ci zachować lepszą organizację treści pillar page oraz klastrów.

Sprawdź, jakie treści na ten temat oferuje konkurencja. Zidentyfikuj luki, które możesz wypełnić swoimi treściami. Poszukaj fraz typu long tail, które z reguły odznaczają się mniejszą konkurencyjnością i pozwalają szybciej uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Przykładowy pillar page w bazie wiedzy
Przykładowy pillar page w bazie wiedzy na stronie surferseo.com.

Krok 2: Tworzenie pillar page

Następnie stwórz obszerną, wyczerpującą stronę poświęconą wybranemu tematowi. Strona ta powinna obejmować wszystkie kluczowe aspekty tematu, dostarczając ogólnych informacji.

Zadbaj o umieszczenie odpowiednich fraz kluczowych oraz o właściwe formatowanie treści: nagłówków, meta opisów oraz linków wewnętrznych. Strona powinna być zoptymalizowana zarówno pod kątem użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Krok 3: Identyfikacja i tworzenie cluster content

Gdy masz gotowy pillar page, przejdź do obudowywania go klastrami tematycznymi. Wykonaj szczegółową analizę fraz kluczowych związanych z głównym tematem. Znajdź bardziej szczegółowe frazy typu long tail oraz wykonaj research pytań zadawanych przez użytkowników, które mogą stanowić temat dla poszczególnych artykułów.

Napisz artykuły, które szczegółowo rozwijają poszczególne aspekty głównego tematu. Każdy z tych artykułów powinien dogłębnie omawiać wybrany aspekt i być zoptymalizowany pod konkretne frazy kluczowe. Artykuły zaplanuj w ramach content planu. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zarządzać ich produkcją i publikacją.

Krok 4: Linkowanie wewnętrzne

Z każdego artykułu (cluster content) dodaj link prowadzący do odpowiedniego fragmentu pillar page. Z kolei na pillar page dodaj linki prowadzące do każdego z artykułów szczegółowych. Linkuj frazy kluczowe. Upewnij się, że linki są odpowiednio zintegrowane w treść, aby płynnie prowadziły użytkownika między powiązanymi stronami.

Porozmawiajmy o Twojej strategii content marketingowej