24 rodzaje contentu, które warto stosować w marketingu

Marketing treści to jeden z najskuteczniejszych sposobów na dostarczanie wartości, jaką masz do zaoferowania potencjalnym klientom. Różne rodzaje contentu pozwalają zaspokoić inne potrzeby, preferencje i nawyki odbiorców oraz skuteczniej docierać do nich właściwymi kanałami komunikacji. A to z kolei pozwoli Ci zdobyć większą liczbę MQL (leadów kwalifikowanych marketingowo).

Jakim kluczem dobierać rodzaj contentu?

Typ contentu wykorzystywanego w działaniach content marketingowych należy dobierać na podstawie ogólnej specyfiki biznesu, posiadanych zasobów do tworzenia treści, a także oczekiwań grupy odbiorców.

strategii content marketingowej najważniejsze są:

Dobierając format contentu na swojej stronie oraz poza nią, powinniśmy zadać sobie 3 pytania:

Lista 24 rodzajów treści wykorzystywanych w działaniach content marketingowych

Artykuły blogowe

Artykuły blogowe są jedną z podstawowych form treści marketingowych wykorzystywanych w digital marketingu. Mają na celu edukowanie odbiorców, budowanie świadomości marki oraz pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce (SEO), wspierając jego wizerunek jako eksperta w swojej branży.

Artykuły blogowe z reguł mają objętość powyżej długie 1500 słów (ok. 7000 zzs) i mogą przyjmować różne formaty: poradniki, listicles (takie jak ten tekst), recenzje itd. Tworzenie treści blogowych jest relatywnie tanie, proste i szybkie. Dzięki temu blog firmowy stanowi podstawową (i niekiedy jedyną) formę content marketingu wśród większości firm działających w sieci.

Artykuły sponsorowane

artykuł sponsorowany przykład
Przykładowy artykuł sponsorowany.

Artykuły sponsorowane to forma content marketingu, która polega na publikacji treści opłaconych przez markę na zewnętrznych portalach lub blogach. Celem takich publikacji jest promocja produktu, usługi, czy budowanie wizerunku oraz jednocześnie profilu linków.

Zwykle wpisy sponsorowane są napisane tak, aby pasować do stylu i tematyki strony, na której się pojawiają. Podobnie jak artykuły blogowe, zawierają wartość informacyjną dla czytelnika i nie skupiają się na chamskiej reklamie. Publikując treści na witrynach o dużym autorytecie, możesz zadbać o poprawienie widoczności w wynikach wyszukiwania na pożądane słowa kluczowe.

Artykuły gościnne

Artykuły gościnne to treści zbliżone do artykułów sponsorowanych, jednak są publikowane  na zasadzie współpracy między blogerami lub ekspertami z danej branży – czy to w formie wpis za wpis, czy w ramach współpracy barterowej. Podobnie, jak w przypadku artykułów sponsorowanych, artykuły gościnne zwiększają zasięg marki oraz promują jej ofertę.

Wiki, glosariusze i bazy wiedzy

user generated content przykład
Baza wiedzy Zapiera.

Wszelkiego rodzaju ustrukuryzowane bazy wiedzy i zbiory definicji są jedną z form contentu, która doskonale sprawdzi się w przypadku branż technicznych oraz SaaS-ów oferujących specjalistyczne oprogramowanie – np. systemy CRM czy ERP. Publikując bazę wiedzy na twojej stronie, możesz znacząco zwiększyć nie tylko wiarygodność oferowanego oprogramowania, ale także wpłynąć na wartościowy ruch na stronie zarówno na górze, jak i dole lejka marketingowego.

Wiki to dynamiczna platforma współtworzenia treści przez społeczność, która pozwala na zbieranie, edycję i organizowanie informacji. Najbardziej znanym przykładem jest Wikipedia. Każdy może dodawać lub edytować treści, co umożliwia stałe aktualizowanie i rozwijanie zawartości. Dzięki temu marka może tworzyć content wraz ze swoją społecznością, co zapewnia duży potencjał publikowania dużej ilości wartościowej treści oraz jednocześnie stanowi wyzwanie natury organizacyjnej i redakcyjnej.

Glosariusz to alfabetyczny zbiór definicji i terminów związanych z określoną dziedziną, który pomaga w zrozumieniu specjalistycznego słownictwa. Glosariusze są zwięzłe, oferują krótkie oraz precyzyjne wyjaśnienia bez szczegółowych kontekstów. Jeśli prowadzisz biznes usługowy lub produktowy w specjalistycznej niszy pełnej branżowego żargonu, zdecydowanie rozważ wdrożenie glosariusza jako uzupełnienie swojej strategii content marketingowej.

Baza wiedzy to bardziej kompleksowy system zbierania, organizowania i udostępniania informacji na temat konkretnych tematów lub usług. Zawiera różnorodne materiały, takie jak artykuły, instrukcje, pytania i odpowiedzi, przewodniki, tutoriale i często zadawane pytania (FAQ). Firmy często tworzą bazy wiedzy, aby udostępnić pomoc dla klientów, wsparcie techniczne lub zasoby szkoleniowe dla pracowników. Bazy wiedzy różnią się od glosariuszy ze względu na pogłębianie poruszanej tematyki oraz szerszy zakres formatów publikowanych treści.

Komunikaty prasowe

notatka prasowa przykład
Przykładowy komunikat prasowy

Komunikaty prasowe to formalne oświadczenia przygotowywane przez firmy, organizacje, instytucje lub osoby publiczne, mające na celu poinformowanie mediów i opinii publicznej o ważnych wydarzeniach, nowościach czy inicjatywach. Poza nazewnictwem nie różnią się niczym od zwykłych newsów publikowanych na stronach internetowych firm.

E-maile

przykład newsletter
Fragment newslettera Kuźni.

E-maile stanowią ważne treści w content marketingu, ponieważ umożliwiają bezpośredni kontakt z odbiorcami, budując relacje, promując marki i generując leady. E-mail marketing przybiera wiele form, w tym: newslettery, e-maile promocyjne i sprzedażowe, marketing automation w postaci sekwencji driping e-mailowych lub lead generation, e-maile dotyczące wydarzeń, a także personalizowane wiadomości dostosowane do zachowań użytkowników​ – np. ratowania porzuconych koszyków w e-commerce’ach.

Istotnym elementem e-mail marketingu jest personalizacja. Dzięki niej e-maile mogą być dostosowane do konkretnych zachowań użytkowników, np. otwierania przez nich maili, klikania w linki czy wspominanego porzucania koszyków w sklepie internetowym. Tego typu wiadomości mają wyższe wskaźniki otwarć i konwersji.

Dobrze zaplanowane kampanie e-mail marketingowe pomagają w utrzymaniu relacji z obecnymi klientami, stałego docierania z przekazem marki do subskrybentów, generowania leadów, promocji innych rodzajów treści (np. wpisów blogowych), a także w zwiększaniu sprzedaży. Z tego też względu razem z tekstami blogowymi e-mail marketing jest jednym z najpopularniejszych rodzajów contentu wykorzystywanych w działaniach marketingowych większości firm.

Treści w mediach społecznościowych

post w mediach społecznościowych przykład
Przykładowy post z naszych SM.

Media społecznościowe są jednym z najpotężniejszych kanałów dystrybucji treści i komunikatów marki. Stanowią jeden z najważniejszych elementów strategii content marketingowych, które umożliwiają bezpośrednią interakcję z szeroką grupą odbiorców.

Dobrą praktyką jest podzielenie publikowanych treści na linie tematyczne, w ramach których marka regularnie postuje content o różnych założeniach, celach czy wezwaniach do działania. Przykładowymi liniami tematycznymi mogą być posty: promujące artykuły na swoim blogu, prezentujące produkty lub usługi, publikujące opinie lub case study czy repostowanie treści przy wykorzystaniu user-generated contentu.

Skuteczność treści w mediach społecznościowych wymaga monitorowania reakcji odbiorców – analiza zaangażowania i zasięgów pozwala dostosowywać strategię do preferencji odbiorców poprzez optymalizację rodzajów treści, formatów, a także czasów publikacji.

Memy

mem B2B przykład
Mem zaaranżowany przez Sharebee.

Memy to doskonałe narzędzie marketingu internetowego do budowania zaangażowania i dotarcia do szerokiego grona odbiorców w sposób zabawny i przystępny. Często są bagatelizowane, a współcześnie to właśnie autentyczność, emocjonalność i wirusowość zapewniana przez treści w internecie stanowi paliwo do osiągania gigantycznych zasięgów przez marki.

Czy memy są domeną wyłącznie marketingu B2C? Z całą pewnością nie! I choć wszystko zależy od branży, to memy coraz częściej znajdują zastosowanie również w marketingu B2B, w którym na co dzień gra toczy się o budowanie profesjonalnego wizerunku i ekspertyzy marek.

Oczywiście trudno oczekiwać, że firmy z branż szczególnie wrażliwych (np. medycyna czy prawo) będą wykorzystywać własne social media do publikowania wyłącznie memów.

Posty generowane przez użytkowników (UGC)

społeczność przykład
Grupa społecznościowa Surfer SEO na Facebooku.

Posty generowane przez użytkowników (UGC) to treści tworzone przez odbiorców komunikatów marki. UGC wspiera autentyczność marki, angażuje jej społeczność oraz buduje wiarygodność. Jest to bardzo skuteczna i mega efektywna kosztowo forma marketingu, która wpływa na zaufanie klientów i naturalne pozycjonuje markę i jej produkty lub usługi. Dzięki UGC marki mogą zbliżyć się do swojej grupy docelowej i w bardziej bezpośredni sposób oddziaływać na potencjalnych klientów.

Infografiki

infografika
Przykładowa infografika.

Infografiki to wizualne przedstawienia informacji, danych lub procesów, które mają na celu przekazanie skomplikowanych treści w prosty, atrakcyjny i przystępny sposób. Są szczególnie popularne w marketingu B2B, spełniając intencje informacyjne i edukacyjne na górze oraz w środku lejka marketingowego.

Infografiki łączą elementy wizualne i tekstowe, co pomaga w efektywniejszym zrozumieniu oraz zapamiętaniu informacji. Są również łatwe w udostępnianiu i współdzieleniu. Z tego też powodu doskonale sprawdzają się do pozycjonowania obrazem marki zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na Pintereście oraz w innych kanałach komunikacji opartych na contencie graficznym.

E-booki

e-book przykład

Jeden z naszych e-booków. Do pobrania TUTAJ

E-booki to elektroniczne dokumenty, które mają na celu szczegółowe omówienie konkretnego tematu, najczęściej związanego z branżą lub dziedziną działalności danej firmy. W content marketingu są używane do edukacji klientów, przedstawiania rozwiązań problemów i budowania autorytetu marki.

E-booki są często udostępniane w zamian za dane kontaktowe (np. zapis na newsletter), dzięki czemu służą jako skuteczne lead magnety, czyli narzędzia do generowania leadów.

Białe księgi (white papers)

white paper przykład
White paper przygotowany dla naszego klienta.

Białe księgi to szczegółowe raporty lub przewodniki, które omawiają konkretne problemy, przedstawiają rozwiązania oraz wnikliwe analizy danej kwestii. Mają bardziej formalny i techniczny charakter niż e-booki, i często są skierowane do specjalistów z danej branży.

Zwykle białe księgi są używane do przedstawiania wartości, jakie dana firma lub jej rozwiązania mogą wnieść do określonej branży, wspierając proces podejmowania decyzji zakupowych w modelu B2B – zwłaszcza w branżach charakteryzujących się dużymi średnimi wartościami transakcji, w których procesy zakupowe są długie i wieloetapowe. W white papers zwykle firmy prezentują case studies, use case’y oraz własną ofertę usługową lub produktową.

Raporty branżowe

raport branżowy przykład
Raport branżowy przygotowany przez Havas Media Network. Źródło: https://sar.org.pl/artykul/451

Raporty branżowe to opracowania zawierające analizy rynkowe, trendy oraz statystyki, przedstawiające aktualną sytuację w danej branży. Mogą dotyczyć wyników badań, ankiet, danych statystycznych lub innych ważnych informacji rynkowych. Raporty te służą jako źródło wiedzy dla decydentów, partnerów biznesowych, czy klientów, którzy chcą zrozumieć, jakie trendy i zmiany mają miejsce w danej branży.

Publikacja raportu branżowego to świetny pomysł na zwiększenie świadomości marki w danej branży, ponieważ dobrze opracowane raporty stanowiące zestawienie istotnych informacji są chętnie udostępniane przez czytelników.

Magazyny branżowe

magazyn branżowy przykład
Magazyn Tygrysy Biznesu.

Magazyny branżowe to publikacje skupiające się na aktualnościach, trendach i tematach istotnych dla danej branży. Mogą być dystrybuowane w wersji elektronicznej do pobrania lub drukowanej. Zawierają wiele wartościowych informacji dla wąskiej grupy odbiorców – artykuły eksperckie, wywiady, studia przypadków, analizy oraz informacje o nowych technologiach czy produktach. Dzięki temu czytelnik widzi w nich dużą wartość informacyjną i edukacyjną.

Regularne publikacje magazynów pozwalają utrzymać stały kontakt z odbiorcami oraz budować i umacniać pozycję marki jako opiniotwóczego lidera w danej branży lub niszy tematycznej.

Treści wideo

wideo przykład
Fragment playlisty biznesowego kanału na YouTubie More Business.

Treści wideo należą do jednych z najczęściej udostępnianych rodzajów treści. Wideo może pełnić wiele funkcji – edukacyjną, rozrywkową, prezentacyjną, sprzedażową czy inspiracyjną. Mogą być publikowane na kanale YouTube, na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, w e-mailach czy we wpisach blogowych.

Wszechstronność, łatwość konsumpcji i sposób skupiania oraz angażowania uwagi widzów sprawia, że wideo content nadaje się zarówno do promocji, jak i edukacji czy budowania wizerunku marki. Wideo przyciąga uwagę, zwiększa widoczność w sieci i buduje trwałe relacje z odbiorcami – co czyni je kluczowym elementem skutecznej strategii content marketingowej.

Webinary

webinar przykład
Jeden z naszych dawnych webinarów organizowany wraz z Senuto.

Webinary to skuteczne narzędzie content marketingowe, które łączy edukację z bezpośrednią interakcją, pozwalając na budowanie relacji z klientami, zaufania oraz eksperckiego wizerunku marki. Stanowią także sposób na generowanie leadów oraz na zwiększenie zaangażowania i lojalności stałych odbiorców treści marki.

Webinary są szczególnie często wykorzystywane w późniejszych etapach lejka marketingowego. Firmy często wykorzystują webinaria, aby przekazywać zaawansowane porady, prezentować możliwości produktu lub komunikować oferty ograniczone czasowo bądź ilościowo.

Studia przypadków (case study)

Studia przypadków to szczegółowe analizy, które pokazują, jak marka pomaga rozwiązać konkretne problemy swoich klientów, wspierając sprzedaż i budując autorytet.

Case studies

Zobacz kowalskie historie sukcesu!

Sprawdź wszystkie

Są szczególnie skuteczne w generowaniu leadów oraz budowaniu zaufania i wiarygodności marki, ponieważ opierają się na realnych, mierzalnych wynikach i przykładach. Case studies doskonale pełnią funkcję narzędzi wspierających proces decyzyjny potencjalnych klientów, szczególnie w kontekście marketingu B2B, gdzie decyzje wymagają solidnych dowodów na efektywność współpracy. Zobacz case study naszej agencji marketingowej!

Quizy i ankiety

ankieta przykład
Ankieta NPS Allegro wysyłana e-mailem po zakupach.

Quizy i ankiety to interaktywne narzędzia content marketingowe, które angażują odbiorców, jednocześnie pozwalając firmom poznać preferencje, potrzeby i zachowania użytkowników. Zwykle quizy oraz ankiety są wykorzystywane na stronach internetowych, w mediach społecznościowych i kampaniach e-mailowych.

Prezentacje

oferta handlowa przykład
Slajd z naszej prezentacji handlowej.

Prezentacje umożliwiają przekazywanie informacji w atrakcyjnej, wizualnej formie, co zwiększa zaangażowanie odbiorców i ułatwia przyswajanie treści. Zwykle prezentacje wykorzystywane są jako narzędzie wspierające sprzedaż, niemniej z powodzeniem mogą być również stosowane na wcześniejszych etapach lejka content marketingowego w ramach edukacji potencjalnych klientów.

Podcasty

podcast przykład
Treściwy Podcast, który prowadziliśmy w roku 2022. Znajdziesz go TUTAJ.

Podcasty to narzędzie coraz częściej wykorzystywane na potrzeby content marketingu. Służą do dzielenia się wiedzą, budowania wizerunku eksperta w danej branży, opowiadania historii marki czy omawiania aktualnych trendów. Pomagają firmom dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, szczególnie wtedy, gdy słuchacze poszukują treści edukacyjnych podczas codziennych czynności – treningu, jazdy samochodem czy sprzątania.

Jest to jedna z tańszych i prostszych w produkcji form contentu, która skutecznie angażuje i doskonale sprawdza się w budowaniu silnej ekspozycji marki w danej niszy. Zdecydowanie warto zastanowić się, czy podcast nie sprawdzi się również w Twojej firmie. Przykładowo w naszej dawnej agencji copywriterskiej prowadziliśmy Treściwy Podcast.

Templatki

templatka przykład
Bezpłatny szablon warsztatu komunikacji marki. Znajdziesz go TUTAJ.

Templatki (templates) to gotowe wzory dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji, grafik czy innych zasobów, które użytkownicy mogą łatwo wykorzystać w swojej codziennej pracy. Zwykle templatki oferowane są za darmo w formie lead magnetów.

Testymoniale

Testymoniale to opinie klientów dotyczące firmy, jej produktu lub usługi. Mogą mieć formę cytatów, krótkich filmików lub wpisów w mediach społecznościowych. Zwykle są prezentowane na stronach internetowych, landing page’ach, materiałach reklamowych i w social media. Pomagają budować zaufanie do marki, dostarczając potencjalnym klientom dowodów na skuteczność produktów lub usług poprzez autentyczne historie innych użytkowników.

Oto przykładowe testymoniale o Kuźni!

  1. TERMINOWOŚĆ, RESPONSYWNOŚĆ ORAZ FACHOWOŚĆ – te trzy cechy wyróżniają Kuźnię, z którą cenimy sobie współpracę. Stały kontakt z zespołem Kuźni, badanie i dostosowywanie się do potrzeb klienta oraz dostarczanie materiałów na wysokim poziomie – nic więcej nie trzeba dodawać. Kuźnio! Robisz to dobrze! 😊
    GetResponse Paula Szulc Markerting Manager w GetResponse
  2. Kuźnia przygotowała dla nas solidną i praktyczną dawkę wiedzy dotycząca tworzenia treści na Linkedin. Warsztaty były w przystępnej formie, z konkretnymi przykładami i odnoszące się do naszej specyfiki branży oraz pracy.
    Philip Morris Polska Logo Martyna Skalska Employer Branding Lead Philip Morris Polska Distribution Sp. z o .o.
  3. Początkowo nie byliśmy pewni, czy zewnętrzna agencja zrozumie nasz sposób komunikacji z klientami, co niestety zdarzało się przy wcześniejszych współpracach. Szybko jednak się okazało, że nasze obawy były niepotrzebne! Contentowcy z Kuźni wręcz intuicyjnie dopasowali się do naszego stylu. Od tamtej pory dostarczają nam regularnie coraz więcej tekstów.
    InStream Filip Duszczak CEO w InStream Group

Kursy

Kursy to rozbudowane materiały edukacyjne. Kursy mogą przyjmować formę wideo, audio, e-booków, prezentacji lub sekwencji e-mailowych. Ich zadaniem jest edukowanie potencjalnych klientów, budując lojalność wobec marki oraz ekspercki wizerunek firmy. Sprawdź darmowe kursy naszej agencji marketingowej!

kurs online przykład
Nasz bezpłatny e-mailowy kurs copywritingu. Znajdziesz go TUTAJ.

Demo

demo przykład
Baner zachęcający do sprawdzenia demo (triala) narzędzia Neuronwriter.

Demo to próbna wersja produktu lub usługi, która ma na celu zaprezentowanie potencjalnym klientom, jak działa oferta. Może mieć formę demonstracyjnej prezentacji online, wideo wyjaśniającego oraz bezpłatnej próbnej wersji oprogramowania. Demo służy do przekonywania klientów o wartości produktu poprzez pokazanie jego funkcji w praktyce. Jest szczególnie skuteczne na samym końcu lejka marketingowego w przypadku rozwiązań technologicznych oraz specjalistycznych branż usługowych.